פעמים רבות אנחנו מצלמים אובייקטים בתנועה – ילדים רצים, אנשים רוקדים, רכבים בנסיעה, נחלים זורמים וכו' ואנחנו רוצים לשלוט על תצורת האובייקט בתמונה. האם להקפיא –  כך שהאובייקט יהיה חד וברור למרות שהוא נמצא בתנועה?

מי שמאפשר לנו שליטה על אפשרויות הקפאה או מריחת תמונה, הינו רכיב במצלמה הנמצא וממוקם לפני החיישן  ונקרא תריס. יש המכנים את התריס גם כסגר או בשמו הלועזי Shutter. התריס קובע למעשה את משך זמן החשיפה של החיישן לאור ומאפשר לנו שליטה על תצורת האובייקט בצילום. סגירה מהירה של התריס תאפשר לנו "להקפיא אובייקטים בתנועה".סגירה איטית של התריס מאפשר לנו "למרוח אובייקטים בתנועה" ולתת לצופה תחושת תנועה בצילום.

התבוננות בתמונות המזרקה שצלמתי בנחל חדרה - הרצ"ב - מראה כי בתמונה הימנית הטיפות נראות מרוחות והיא בהירה עקב חשיפה איטית של 1/30 שניות, ואילו בתמונה השמאלית הטיפות נראות חדות יותר והתמונה כה יותר עקב חשיפה מהירה יותר של 1/180 שניות. צילום של אובייקט בתנועה במהירות תריס נמוכה מידי – יגרום לאובייקט להיראות  מטושטש.

לאלו מכם שאינם בקיאים ברזי המצלמה ניתן להשתמש במצב צילום אוטומטי הנקרא "ספורט" (ציור של האיש הרץ בחוגת הצילום או בתפריט המצלמה) לצורך הקפאת אובייקט בתנועה. גם אשתי  - שאינה בקיאה ברזי הצילום  יודעת שכשנכדים מגיעים כדאי לצלם אותם במצב ספורט ב"פוקט" שלה.החסרונות בשימוש במצב אוטומטי של ספורט הינם:
א. אין לנו שליטה ידנית על מהירות הסגר.
ב. אין אפשרות להפעיל את המבזק הפנימי במצב זה.

במצלמות עם אפשרות שליטה על מהירות התריס ניתן לשלוט על מהירות התריס במצבים של:

  • עדיפות תריס (Tv בקנון, S בשאר הדגמים של המצלמות).
  • צילום במצב ידני M.
  • צילום במצב חצי אוטומטי P.

טווחי מהירויות התריס נעים בד"כ:

  • במצלמות SLR 1/4000 שניה עד 30  שניות.
  • במצלמות דמויות SLR 1/1600 שניה עד 15 שניות.

גורמים המשפיעים על מהירות התריס:

  • מהירות תנועת האובייקט לצילום רכב נוסע נבחר ערך של מהירות תריס גבוה יותר לעומת צילום של רוכב על אופניים.
  • מרחק תנועת האובייקט מהמצלמה ככל שהאובייקט יהיה קרוב יותר למצלמה נשתמש במהירות תריס גבוהה יותר לצורך הקפאה, ואילו ככל שהאובייקט יהיה רחוק יותר נוכל להקפיאו במהירות תריס נמוכה יותר.
  • מרחק תנועת האובייקט מהמצלמה ככל שהאובייקט רחוק יותר, נוכל להקפיאו במהירות תריס נמוכה יותר.
    אם נסתכל על המטוסים החגים מעל עירנו... נדמה לנו שהם טסים לאט, אך אם נעמוד על המדרכה ונביט ברכבים החולפים על פנינו ... נראה לנו שהם טסים ביעף לנגד עיננו.
  • אורך המוקד בעדשה ככל שאורך המוקד (זום בעדשה) יהיה גדול יותר, נצלם בערך תריס גבוה יותר למניעת טשטוש עקב רעידות.
  • כיוון תנועת האובייקט בתמונת רוכבי האופניים שצלמתי בפארק ר"ג  הספיקה מהירות תריס של 1/800 שניות על מנת להקפיא אותם עקב זווית הצילום.
  • כמות האור ככל שיהיה לנו יותר אור כך נוכל לצלם במהירות תריס גבוהה יותר.

בצילום בערכי תריס של 1/30 ובצילום בחשיפות ארוכות (ערכי שניות מלאות) נשתמש בחצובה למניעת רעידות.

שימו לב שכאשר אתם מצלמים עם פלאש מהירות התריס תוגבל ל:1/180 -1/250 בהתאם לסוג המצלמה. ניתן לצלם עם פלאש גם במהירויות תריס גבוהות יותר זאת בתנאי שיש לכם פלאש חיצוני עם אפשרות למצב HSS. אגב, מעבר לכך ששליטה במהירות התריס מאפשרת לנו לקבוע אפקטים שונים של "מריחה והקפאה", היא יכולה גם לעזור ביצירת אשליה כאילו התמונה צולמה בערב למרות שהיא צולמה ביום, היא גם מאפשרת לנו לשלוט על בהירות הרקע של התמונה ודומיננטיות הצבעים.

חג שמח ושנת צילומים מהנה. לרשותכם בכל שאלה והדרכה יוסי וונש.