כתבה וצילמה: ענבל בן ברית כהן

ישיבת ועדת התחבורה של חודש מרץ נפתחה כששולחן חדר הישיבות מלא עד אפס מקום וכך גם כל הכיסאות שבשורה ההיקפית. אין כל ספק כי הוועדה הזו היא אחת הוועדות הפעילות ורבות המשתתפים, שדיוניה ערים ומעורבות התושבים הלוקחים בה חלק מסייעים בידי בעלי התפקידים לקדם את נושאי התחבורה שבעיר, אשר חלקם נושאים כאובים.

בפתיחת דבריו פנה יו"ר הוועדה, סגן ראש העיר אילן בן סעדון לחברי הוועדה וציין, שהוא מצפה לשיח אחר ברשת החברתית, ושאמנם הנושאים הקשורים בתחבורה הם חשובים וכואבים וראוי להציף אותם, אבל יש להקפיד על שפה מכבדת. בן סעדון: "אני אתן לכולם מקום לדבר, כל מי שיושב כאן רוצה כמו כולנו, את בטיחות הדרכים ולשמור על בטחון ילדינו בדרכים, אבל בואו נשמור על שיח מכובד, גם כאן וגם ברשת החברתית. אנחנו מודעים לכל מה שנכתב ברשת והיינו מעדיפים שהשיח יהיה אחר. אין בעירייה אף אחד שיצר את הבעיות או מתעלם מהן. יש לכולם את הזכות לכתוב ברשת החברתית, אבל בואו וכתבו בהוגנות".

בן סעדון פרס בפני משתתפי הוועדה את עיקרי התכנים לערב, ביניהם גם את תכנית המהפכה הציבורית בעיר, והבטיח הפתעה בדמות נער צעיר שיבוא וינאם נאום קצר בפני הוועדה. בסיום הצגת תכנית הערב הוזמן ראש העיר חיים ביבס להרים כוסית לכבוד חג הפסח הקרב ובא. ביבס פתח ובירך את בן סעדון ולאחר מכן ביקש לתת תשומת לב לפרט משמעותי שלתחושתו "העיתונאים לא ממש שמו לב" והוא שהתבשרנו כי הרכבת שבכביש 431 לראשון לציון, זו שיוצאת לדרך בדצמבר הקרוב, תחבר את מודיעין גם עם ראשון לציון, ולא רק עם ירושלים. קו הרכבת לראשון יחבר את התושבים אפילו לחוף הים הראשלצ"י בקלות.

ביבס: "אנחנו הופכים להיות כמו כל הערים בארץ וזה אומר שאנשים שהתרגלו לצאת מהבית על קו בינעירוני ואחרי סיבוב שלם בעיר להגיע ליעדם, יתרגלו שצריך לעלות על קו אחד עד למרכזית וממנה לעלות על קו נוסף החוצה מהעיר"

דורשים את הטוב ביותר

ביבס: "אפשר להיות פופוליסט ואפשר לטפל בדברים. העיר מודיעין נבנתה הפוך: קודם השכונות ואז מרכז העיר. כל אחד חוכמולוג ובטוח שהוא מהנדס התחבורה הציבורית בעיר, וכל אחד נותן עצות מעצות שונות, אבל צריך להבין שיש פה בעיה מרכזית ועליה מבססים את כל המכרז החדש של התחבורה, וזה בעצם לעבוד מהפנים החוצה ומהחוץ פנימה למרכז התחבורה. אנחנו הופכים להיות כמו כל הערים בארץ וזה אומר שאנשים שהתרגלו לצאת מהבית על קו בינעירוני ואחרי סיבוב שלם בעיר להגיע ליעדם, יתרגלו שצריך לעלות על קו אחד עד למרכזית וממנה לעלות על קו נוסף החוצה מהעיר".

התכנית לא תצא לפועל עד שהעיר לא תקבל את המיקסום שלה, אמר ביבס והסביר: "נפגשנו במשרד התחבורה: אילן ואני ופרפרי ואורנה מהנדסת התנועה בעירייה ויעקב כהן ומנכ"ל העירייה וכולם, בכדי לתת ולדרוש את הטוב ביותר. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שבין השעות 9:00 ל- 15:00 כמעט ואף אחד לא נוסע באוטובוסים ולכן היה לנו חשוב לייצר קווים יותר מקוצרים שיהיו יותר יעילים ולתת את המסה המשמעותית יותר בבוקר".

ראש העיר המשיך והרחיב והדגיש שבסוף הראייה היא ראייה כלכלית ויש מצד אחד הכנסות ומצד שני הוצאות וחשוב להתייחס לזה ולקחת בחשבון. פרויקט "קשת מודיעין" הוא של כמעט 300 מיליון שקל ובין ינואר למרץ 18 תהיה הפתיחה. מרכז התחבורה העירוני יפתח לקראת חודש מאי והוא נמצא עכשיו בשלב הגמירות וסגירת דברים אחרונים. מתוך 1600 מטר שיש בו, מחציתו יוקדש לטובת הנוער ולצד זה יוקם שטח עבודה עם עמדות עבודה שתושבי העיר יוכלו לעבוד בו בקרבת התחבורה הציבורית. את דבריו סיים ביבס בנגיעה קלה בכוונה לדאוג גם למוניות שרות למרכז הארץ.

טלי ללר: "הכביש הזה מסוכן, יש משאיות שנוסעות בכביש במהירות של 90 קמ"ש, אין אכיפה, אין מצלמות, כלום לא קיים. אנחנו מחכים לתאונה  הראשונה והיא תהיה קטלנית, כי אין אפילו ס"מ שוליים לברוח אליהם. קודם יש להרחיב את הכביש ורק אחרי זה ליצור שבילי אופניים. גם הפקקים הם בלתי הגיוניים. נראה שאתם קודם כל עושים דברים ואז עוצרים לחשוב"

כביש מנחם בגין הוא כביש אדום

לישיבת הוועדה הפעם הצטרף גם חבר המועצה אבי אלבז שהיה לו חשוב לקחת חלק ואף להביע עמדה וקושי תחבורתי שהוא מבקש להציף. אלבז ציין כי כביש מנחם בגין הוא כביש אדום והכרחי לטפל בו במיידי (נזכיר כי רק אתמול שעה קלה עם סיום הישיבה, התהפך רכב בכביש זה). ראש העיר הטיל על החברה הכלכלית לטפל במדרכה ובשביל האופניים במיידי ובנוסף, לוחצים על הפיכתו לכביש דו מסלולי והדבר בעבודה מול שר התחבורה.

"כתושב מכבים כבר 28 שנה אני מכיר היטב את האזור. מאז קמה העיר והרחיבו את כביש יאיר פרג ואחרי זה הוספת מנחם בגין מהיציאה מרעות ועד כיכר השוטר, זה יצר כביש צר מאד ודו סטרי שנוסעות בו גם משאיות וטריילרים במהירות ואני בעד לחשוב מראש ולמנוע את התאונות בו" אלבז הציע מספר רעיונות לטיפול בבעיה וביקש כי לפני שיצרו במקום שבילי אופניים, הכרחי שירחיבו את הכביש.

לדבריו של אלבז הצטרפה גם טלי ללר תושבת הרובע "הכביש הזה מסוכן, יש משאיות שנוסעות בכביש במהירות של 90 קמ"ש, אין אכיפה, אין מצלמות, כלום לא קיים. אנחנו מחכים לתאונה  הראשונה והיא תהיה קטלנית, כי אין אפילו ס"מ שוליים לברוח אליהם. קודם יש להרחיב את הכביש ורק אחרי זה ליצור שבילי אופניים. גם הפקקים הם בלתי הגיוניים. נראה שאתם קודם כל עושים דברים ואז עוצרים לחשוב".

ללר ציינה בפני המשתתפים ובעיקר בפני יו"ר הוועדה שבוועדה של וועד הרובע היו שהציעו פתרון אחר ממעגל תנועה, "אבל יש גורמים בוועד הרובע שלא מוכנים לקבל את הפתרון הזה" אמרה בצער וביקורת. בן סעדון הבטיח שהדברים יטופלו והוא בעצמו יגיע לוועדת רובע ויציג את עמדתו שם.

בן סעדון: "בעזרתכם, הוכחנו שבכוחות משותפים ובעזרת פרגון הדדי ניתן לקדם נושאים חשובים למען תושבי העיר. הקו יביא לשיפור משמעותי באיכות חייהם של משתמשי הקו – חיסכון של כשעה בכל יום. חשוב מאד שבתקופת הניסיון תושבי העיר יעשו שימוש בקו ומשרד התחבורה יראה שאכן יש דרישה וצורך ונוכל לקבל אישור להרחבת והגברת תדירותו"

מהפכת התחבורה הציבורית

לאחר דבריהם של אלבז וללר, פרס בן סעדון מידע ופרטים לקראת המהפכה בתחבורה הציבורית בעיר והציג את עקרונות התכנון המוצע. בפעימה הראשונה של התכנית ציין בן סעדון בגאווה כי לראשונה מאז הקמת העיר, כבר הוחלט על קו אוטובוס אחד בתור התחלה שיהיה פעיל כבר עם התאכלסותם של ראשוני תושבי שכונת הציפורים, אשר אמורה להתחיל ולהתאכלס ממש לאחר הפסח.

בשורה נוספת ומשמעותית מאד שהוצגה היא קבלת אישור סופי להפעלתו של "קו הזנק" ישיר ממודיעין לרמת החייל/עתידים. פעילותו של הקו תחל מיד אחרי חג הפסח.

בן סעדון: "בעזרתכם, הוכחנו שבכוחות משותפים ובעזרת פרגון הדדי ניתן לקדם נושאים חשובים למען תושבי העיר. הקו יביא לשיפור משמעותי באיכות חייהם של משתמשי הקו – חיסכון של כשעה בכל יום.

המהלך החל לפני מספר חודשים על-ידי קבוצה שהובילו יוסי אביבי ודורון הופמן. לפעילות הצטרף ראש העיר חיים ביבס, חבר המועצה ברוך בוכניק, ציון פת מנכ"ל קווים שהעמיד אוטובוס ניסיוני, שבסופו הוכיח את הצורך, ולבסוף המכתב המאשר את פעילותו הניסיונית של הקו, אשר קיבלתי ממאיר חן מנהל הרשות לתחבורה ציבורית. חשוב מאד שבתקופת הניסיון תושבי העיר יעשו שימוש בקו ומשרד התחבורה יראה שאכן יש דרישה וצורך ונוכל לקבל אישור להרחבת והגברת תדירותו".

סמו: "בשנייה אפשר לעשות הרבה דברים, אבל בשנייה גם אפשר לקחת חיים. צריך להבין שמרחק תגובה הוא נגזרת של מהירות. אם מהירות הנסיעה היא 36 קמ"ש מרחק התגובה הוא 10 מטרים. אם מדברים על 72 קמ"ש אתם עוברים 20 מטרים בשנייה שלקח לכם להגיב. המהירות היא פוטנציאל להגברת תאונות"

נאום על אופניים חשמליים וגם חשיבותה של שנייה אחת בכביש

בשלב זה נעשתה אתנחתא קלה בעדכונים ובבשורות, ואל קדמת הבמה נקרא עילי ברודר בן 12 מבית הספר יח"ד. ברודר היה בין בני הנוער והילדים שהשתתפו בתחרות הנואם הצעיר ברוטרי לפני כחודשיים. ברודר נאם נאום קולח ומשכנע שעסק בבעיית האופניים החשמליים ומסוכנותם.

"שלא תבינו אותי לא נכון. אני חושב שבשימוש נכון ובטיחותי, אופניים חשמליים יכולים להיות דבר חיובי, פתרון זול וחסכוני וידידותי לסביבה" אמר ברודר והציע שאך ורק על ידי מעבר טסט עיוני ומעשי לרכיבה על אופניים חשמליים תשתפר המודעות והמצב. חברי הוועדה הקשיבו לו קשב רב והוא זכה למחיאות כפיים סוערות כשסיים.

לסיום הערב הוזמן רפ"ק עו"ד בני סמו להציג למשתתפים בקצרה ועל קצה המזלג, מעט מעולם חקירות תאונות הדרכים. סמו הדגיש לאורך כל המצגת את חשיבותה של שנייה אחת בזמן נהיגה והשפעת מהירות הנהיגה על תוצאות.

סמו: "בשנייה אפשר לעשות הרבה דברים, אבל בשנייה גם אפשר לקחת חיים. צריך להבין שמרחק תגובה הוא נגזרת של מהירות. בנסיעה במהירות של 36 קמ"ש אם לוקחים בחשבון שלנהג לוקח בערך שנייה להגיב. מרגע שראית את הסכנה בעיניים, העיניים העבירו למוח, המוח מעביר לרגליים בשביל שהן תלחצנה על הברקס לוקח לפחות שנייה. אם מהירות הנסיעה היא 36 קמ"ש מרחק התגובה הוא 10 מטרים. אם מדברים על 72 קמ"ש אתם עוברים 20 מטרים בשנייה שלקח לכם להגיב. המהירות היא פוטנציאל להגברת תאונות".