מאת: רמי היפש * צילומים: איציק גרפל

מודיעין העיר המתוכננת ביותר בישראל עדיין חסרה תחנה מרכזית, או לפחות מרכז תחבורה ציבורית ראשי. אחד כזה נבנה כבר שנים ליד קניון עזריאלי ותחנת הרכבת והוא כבר בשלבי סיום. כדי לבחון את מרכז התחבורה ערכו ביום שישי האחרון בכירי העירייה, החכ"ל, מנהלת אופק, נושאי תפקידים במשרד התחבורה, המתכננים, הבונים ואנשי חברת קווים ניסוי כלים ראשון.

צפו בסרטון עם ראש העיר חיים ביבס 

תשעה אוטובוסים של קווים חיכו לאנשים ובהם נהגים שרצו להרגיש את המסוף הנבנה, ולדעת האם הוא עומד בתנאים. ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, כבר רואה קדימה את מה שיהיה במסוף וכמו תמיד שימש גם כמדריך האולטימטיבי עם ידע על התקציב במרכז. "הפרויקט עלה 26 מיליון שקל וביום ראשון תקבלו מיליון נוספים. יהיו בו רציפים, משרדים של חברת קווים וגם משרדים של מינהלת אופק". בעירייה עדיין לא יודעים מה יעשו עם חלק מהחלל. ייתכן שיהיו שם פינות עבודה קטנות, כמו משרדי וי-וורק, שמתמחה בהשכרת מתחמים לסטארט-אפים קטנים ובדומה למה שמשה פורת עושה במאש במודיעין, כמו כן יהיו חנויות לקהל הנוסעים.

בין האנשים שחיכו לניסוי הכלים היה גם האדריכל מירון כהן, שעובד עם משה ספדיה ויחד הם תכננו את מודיעין ואת מסוף התחבורה. כהן היה נרגש לראות שהדברים לקראת מימוש. "זאת תחושה טובה. עבדנו על זה קשה והעיר צריכה מקום מרכזי שממנו ייצאו ויבואו האוטובוסים".

מסוף התחבורה בנוי כך שהרציפים של האוטובוסים הותקנו בתוך הכיכר עם רמפות כניסה ויציאה אל מעגל התנועה המרכזי. עבור התחבורה העירונית הפנימית והשני עבור תחבורה בין עירונית. שטח המסוף עצמו הוא כ3,000 מ"ר והוא כולל אולם נוסעים בגודל של כ-1,100 מ"ר, שטח מעבר מקורה בין תחנת האוטובוסים לרכבת בגודל של כ-1,100 מ"ר, שטח המיועד לחברה המתפעלת, כ-140 מ"ר. ושטח מסחרי בגודל של כ-720 מ"ר. בנוסף במתחם ישנו שטח נוסף בגודל של כ-1,600 מ"ר המיועד לפיתוח עתידי. שינוי אחד שביבס עמד עליו שנעשה בתוכניות הוא שביחד עם המדרגות שיורדות מעזריאלי ומהרכבת יהיו שתי מעליות ולא מדרגות נעות כפי שתוכנן בתחילה.

רצועת האלכסון

ניסוי הכלים כלל שני שלבים. בתחילה שלושה אוטובוסים נעמדו בשלושת רציפי הורדת הנוסעים ושאר האוטובוסים נכנסו בתשעת רציפי עליית הנוסעים. גורמי המקצוע ואנשי העירייה קלטו שרציף ההורדה הפנימי ביותר בולט. אמנם התברר שהיו אלה הוראות משרד התחבורה אבל הוחלט לנסות ולהאריך את הרציף כדי למנוע בעיה. את תמרוני הבלט לרציפי עליית הנוסעים ביצעו האוטובוסים ללא בעיה מיוחדת וביצעו עוד סיבוב של בלט כדי להראות את יכולת הנהגים. התחנות מיועדות לקווים בינעירוניים. רוב הקווים העירוניים יעברו במפלס העליון ליד עזריאלי.

העבודות להשלמת מסוף התחבורה נמצאות בד בבד עם תכנון מודל הפעלת התחבורה הציבורית בעידן של פעילות מסוף התחבורה הציבורית במע"ר, מתוך מטרה לשפר את קווי התחבורה על ידי קיצור הקווים העירוניים הקיימים, שיפור קווים קיימים ויצירת מסלולים מקבילים והוצאת רוב הקווים הבינעירוניים ממסוף התחבורה.

על פי התוכנית, קווי התחבורה הבינעירוניים יצאו מהעיר מהמסוף העירוני בכיכר התחבורה לאורך כל שעות היום, כאשר הקווים יצאו מהמסוף ישירות לכיוון היעדים. מהלך זה ייקצר משמעותית את משך הנסיעה וכן ימנע עומס תנועה בתוך העיר. יחד עם זאת, על פי התכנון, במהלך שעות העומס יצאו קווים בינעירוניים גם משכונות העיר, כמו במתכונת הנוכחית.

באשר לתחבורה העירונית, המודל הנוכחי, אשר מבוסס על קווים מעגליים, ישונה לטובת מודל הקיים במרבית הערים בארץ – קווי תנועה ישירים אשר יובילו את התושבים מהשכונות השונות ישירות למרכז העיר, למסוף התחבורה ולנקודות מרכזיות בעיר כגון המע"ר, העירייה, היכל התרבות, הפארק הטכנולוגי ומרכז עינב, כאשר בנוסף יהיו קווים שיקשרו בין השכונות. שינוי זה אמור ליצור קווים קצרים יותר ומאוד פרקטיים לעומת המצב הנוכחי.