ביום שישי הבא תערוך החברה הכלכלית ניסוי תרגול התנועה במסוף התחבורה הציבורית החדש, שנמצא בימים אלה בישורת האחרונה לקראת הפעלתו במהלך חודש מאי הקרוב.

מסוף התחבורה העירוני נבנה בתוך כיכר התחבורה הראשית של העיר, כאשר הרציפים של האוטובוסים הותקנו בתוך הכיכר עם רמפות כניסה ויציאה אל מעגל התנועה המרכזי. המסוף החדש יהיה מחובר באופן ישיר לקניון עזריאלי ולתחנת הרכבת 'מודיעין מרכז' כאשר בעתיד ישתמשו בשירותיו גם באי השדרה המרכזית, המע"ר, שנבנה בסמוך וכן השטח המיועד למכללה אקדמית.

על פי התכנון למסוף התחבורה יהיו שני מסופי תחבורה, אחד עבור התחבורה העירונית הפנימית והשני עבור תחבורה בין עירונית. נוסף לכך יכלול מתחם התחנה אזור מסחרי עם מספר חנויות שישרתו את הנוסעים.

שטח המסוף עצמו הוא כ-3,000 מ"ר והוא כולל אולם נוסעים בגודל של כ-1100 מ"ר, שטח מעבר מקורה בין תחנת האוטובוסים לרכבת בגודל של כ-1100 מ"ר, שטח המיועד לחברה המתפעלת, כ-140 מ"ר. ושטח מסחרי בגודל של כ-720 מ"ר. בנוסף במתחם ישנו שטח נוסף בגודל של כ-1,600 מ"ר המיועד לפיתוח עתידי.

במסוף עצמו הותקנו 9 רציפי עליית נוסעים ושלושה רציפי הורדת נוסעים. כאשר המעבר בין המפלסים ייעשה או באמצעות מעליות או באמצעות מדרגות.

מטרת הניסוי בו ייקחו חלק ראש העיר, חיים ביבס, סגנו ומחזיק תיק התחבורה, אילן בן סעדון, מנכ"ל החכ"ל, משה אשכנזי, וכל גורמי המקצוע הרלוונטיים מהעירייה, מהחכ"ל ומחברת קווים, היא לבחון את השתלבות תנועת האוטובוסים בכיכר העיר ובכניסה מהכיכר אל מסוף התחבורה. לאחר מכן תיבחן אופן סידור האוטובוסים העמדתם בהמתנה בנקודת המוצא שלהם מהתחנה לרבות דימוי עבודת האוטובוס הסדירה (כולל עלייה וירידה של נוסעים בתחנה) ובחינת השתלבות האוטובוסים ביציאה ממסוף התחבורה לכיכר התחבורה.

כידוע העבודות להשלמת מסוף התחבורה נמצאות בד בבד עם תכנון מודל הפעלת התחבורה הציבורית בעידן של פעילות מסוף התחבורה הציבורית במע"ר, מתוך מטרה לשפר את קווי התחבורה על ידי קיצור הקווים העירוניים הקיימים, שיפור קווים קיימים ויצירת מסלולים מקבילים והוצאת רוב הקווים הבינעירוניים ממסוף התחבורה.

על פי התכנית, קווי התחבורה הבינעירוניים יצאו מהעיר מהמסוף העירוני בכיכר התחבורה לאורך כל שעות היום, כאשר הקווים יצאו מהמסוף ישירות לכיוון היעדים. מהלך זה ייקצר משמעותית את משך הנסיעה וכן ימנע עומס תנועה בתוך העיר. יחד עם זאת, על פי התכנון, במהלך שעות העומס יצאו קווים בינעירוניים גם משכונות העיר, כמו במתכונת הנוכחית.

באשר לתחבורה העירונית, המודל הנוכחי, אשר מבוסס על קווים מעגליים, ישונה לטובת מודל הקיים במרבית הערים בארץ – קווי תנועה ישירים אשר יובילו את התושבים מהשכונות השונות ישירות למרכז העיר, למסוף התחבורה ולנקודות מרכזיות בעיר כגון המע"ר, העירייה, היכל התרבות, הפארק הטכנולוגי ומרכז עינב, כאשר בנוסף יהיו קווים שיקשרו בין השכונות. שינוי זה אמור ליצור קווים קצרים יותר ומאוד פרקטיים לעומת המצב הנוכחי.

גורם נוסף שיושם עליו דגש בעת תכנון המודל החדש הוא נושא הסנכרון בין התחבורה העירונית לתחבורה הבינעירונית, הכוללת את מערך האוטובוסים ואת מערך הרכבות. את המהלך מוביל משרד התחבורה ומטרתו לשפר ולשדרג.