מאת: ענבל בן ברית כהן

ועדת תחבורה היא אחת הוועדות שמתכנסות תדיר ובאופן קבוע. יש בעיר לא מעט בעיות וקשיים תחבורתיים ומעורבות התושבים בהחלט רבה. לוועדה האחרונה שהתקיימה אמש הגיעו לא פחות מ-50 משתתפים וזה מראה עד כמה הנושא מעניין וחשוב.

"לכולנו יש משימה אחת והיא, לייצר לנו תשתית בטוחה לכל משתמשי הדרך. בואו נשמור על שיח מכובד ולדבר בקצרה, חשוב לי לשמוע את כולכם" אמר בפתח הישיבה מחזיק התיק וסגן ראש העיר, אילן יאיר בן סעדון והוסיף שהוא מבקש להודות לכל השותפים לוועדה, לראש העיר ולכל נציגי העירייה שמשתפים פעולה, מאחר ותחום התחבורה בעיר הוא תחום חשוב ויש בו לא מעט בעיות."אין יותר חזק ונכון מלשמוע מקרוב את הקשיים והמצוקות של התושבים וזה חלק חשוב בישיבה, ויחד עם אלו, לקחתי על עצמי להעשיר את הוועדה גם בידע ועניין וכך יהיה גם הערב".

בין הנושאים שעלו לסדר היום בוועדה היו: עדכונים שוטפים ממה שנעשה ומה שמתוכנן להיעשות בקרוב ובעתיד, הצגת הרעיון למעבר לתחבורה ירוקה, נושא האופניים החשמליים ואכיפה בעניין וכרגיל, בעיות ועדכונים הנוגעים לחברת "קווים" המפעילה את מערך התחבורה הציבורית בעיר בהצלחה הולכת ופוחתת.

בשבוע שעבר אושר תקציב 2017 שכולל 361 מיליון שקלים המיועדים להשקעה בתשתיות התחבורה, מתוכם 5 מיליון לטיפול בשבילי אופניים 26 מיליון תקציב לביצוע מרכז תחבורה שיוקם ממשך בעוד כ6-7 חודשים.

בן סעדון (בצילום): "אנחנו פועלים ללא לאות ויאמר לזכותו של ראש אגף השירות בעירייה יעקב כהן שהוא לא מפסיק לפעול וכשמצליחים מול גורם אחד, מתחילים קשיים ומלחמה מול גורם אחר. שר התחבורה עדיין לא הפנים שאנחנו עיר של קרוב ל 100 אלף תושבים וגם התוספות שהם נותנים לחברת קווים לא מספקים" 

במסגרת השיפורים והתיקונים בתחום התחבורה, עדכן בן סעדון כי נבנו מספר מעגלי תנועה במספר צמתים בעיר ומתוכננים עוד מעגלי תנועה נוספים ברחבי העיר. כמו כן, מתוכנן ביטולה של הפניה שמאלה משדרות החשמונאים לכיוון רחוב בר-לב, והנוסעים בשדרות החשמונאים מדרום לצפון המבקשים לפנות שמאלה למגינים ולאבני חן, ימשיכו עד לעמק בית שאן ושם יפנו לשכונות המערביות של העיר או שיגיעו דרך כיכר התחבורה ויפנו ימינה לפני הרכבת ואז שמאלה ומשם ישר לעמק זבולון. בהתאם לעומסים יבחן שוב השינוי הנ"ל.

בן סעדון ציין בנוסף כי בוצעו שבילי אופניים ויבוצעו עוד שבילים, בעיקר בסוף עמק האלה ועד לאזור התעסוקה, מגרש הכדורגל והפארק הטכנולוגי. שינויים נוספים: בדרך יאיר פרג'. תוצב מצלמת מהירות בהצטלבות של עמק זבולון עם דרך חטיבת שבע "מאחר ונהגים נוסעים שם במהירויות מופרזות למרות פסי האטה וישנן שם לא מעט תאונות". שדרות החשמונאים יעברו ריבוד מחודש הודות לסקר שעשה משרד התחבורה ומצא שאכן עוברים בשדרות רכבים כבדים רבים והכביש ירובד מחדש מצומת שילת ועד היציאה ללטרון.

עוד שיפצור: בכביש 3, תבוצע תכנית גדולה הכוללת מנהרות והרחבה של הכביש, על מנת שזה ינקז את תנועת הרכבים הכבדים אליו. ההששקעה הינה בסך של 400 מיליוני שקלים במימון משרד התחבורה.

איפה תיגבורי הקווים?

במסגרת העדכונים ובהמשך לשאלתנו באשר להבטחת הוספת קווים ותגבור לוח זמנים של חלק מהקיימים, הבטחה שדיברה על חודש נובמבר שאנחנו כבר במחציתו השנייה כשההבטחה טרם מומשה, השיב בן סעדון כי היום, רביעי, תתקיים פגישה בעניין עם משרד התחבורה ונציגי "קווים" והוא תקווה שההבטחה תמומש עד סוף החודש, עדכונים מדויקים כשתסתיים הפגישה.

בן סעדון: "אנחנו פועלים ללא לאות ויאמר לזכותו של מנהל אגף השירות בעירייה יעקב כהן שהוא לא מפסיק לפעול וכשמצליחים מול גורם אחד, מתחילים קשיים ומלחמה מול גורם אחר. שר התחבורה עדיין לא הפנים שאנחנו עיר של קרוב ל- 100 אלף תושבים וגם התוספות שהם נותנים לחברת קווים לא מספקים. כשיקום מרכז התחבורה בעוד כחצי שנה, נערוך שינוי ארגוני בתנועת הקווים בעיר ויהיו קווים מזינים וקווים בין עירוניים שכבר לא נוסעים בכל העיר, אלא יוצאים ממרכז התחבורה".

בשלב זה בדיון, ביקשה ירדן תושבת העיר בת 23 הגרה ברעות, שבעירייה ייקחו בחשבון את מצוקתם של תושבי מכבים ורעות שמבקשים להגיע ממכבים ורעות למרכז מודיעין, "שלא לדבר על הגעה לצומת לטרון למשל" כעדותה. בנוסף, העלתה התושבת את השאלה: מה קורה עם סטודנטים שמסתמכים על תחבורה מצומת לטרון לבאר שבע, וזקוקים לקו שיגיע לצומת לטרון וחזרה מלבד קו 99 שנועד לחיילים בימי חמישי ושישי? אני בת 23 ואבא שלי צריך מידי בוקר להסיע אותי לצומת לטרון כי אין לי תחבורה לשם". שי-לי, תושבת נוספת מרעות בת 25 הוסיפה : "אני למשל לישיבה כאן הערב נאלצתי לקחת מונית ולשלם 30 שקלים כי אין דרך אחרת להגיע לכאן".

תחבורה ירוקה

מודע לבעיות התחבורה הציבורית בעיר ומבין ללב התושבים ביקש בן סעדון לעבור לשני נושאים נוספים וחשובים שתוכננו לישיבת הוועדה.

אל קדמת הבמה הוזמן ד"ר דובי שפיגלר להציג לנוכחים את רעיון התחבורה הירוקה והמשמעות שלו לעיר. ד"ר שפיגלר הציג עצמו וסיפר שהוא בעל ניסיון של 17 שנה בתחום ומייצג את הוועדה הבינלאומית להתחממות כדור הארץ. "המטרה בגדול היא להפוך את התחבורה בעיר לירוקה, בתקצוב של האו"ם" אמר והוסיף: "ישראל חתומה על אמנת פריז והיא התחייבה שעד שנת 2020 ישראל תעבור לתחבורה ירוקה ולמדינה ירוקה. מודיעין מתכננת להיות העיר הראשונה שתעשה זאת בארץ ולכך תקבל מענקים מהאו"ם".

הפתרונות עליהם מדובר הוא של אוטובוסים ירוקים, צי שיחליף את הצי הקיים ויכלול רכבים שלא מזהמים כלל. עיריית מודיעין ובן סעדון שמוביל את הנושא לפי עדותו, מבקשים להכניס אוטובוסים ירוקים שלא מזהמים כלל. "כל עוד יש מי שאומר אני רוצה ויש לו כוח להוביל מהלך, אני שמח ותומך", אומר ד"ר שפיגלר ומפרט: "אנחנו מציעים מענק להפוך את התחבורה הציבורית לירוקה ויחד עם זאת גם תחזוקת המערכות הכוללת תחנות טעינה לאוטובוסים, כל זה יקרה כשראש העיר ובן סעדון יחתמו ויגידו רוצים. התהליך ייקח כשנה מרגע שיגישו את התוכנית לאו"ם"

השאלה שנשאלה בקהל בעקבות בשורה נהדרת זו היא: מה תועיל תחבורה ירוקה ואוטובוסים ירוקים, אם הם לא יגיעו בזמן והתושבים לא יוכלו להסתמך עליהם וימשיכו להשתמש ברכבים הפרטיים. מענה רציני לא ניתן לשאלה נוקבת זו.

מדובר על תקציב ותחזוקה למשך 21 שנה וניתן לכלול בתוך תקציב זה לתשתיות לתחבורה ירוקה, גם תקציב לשבילי אופניים, בשורה שהעבירה את הדיון לחלק שעסק באופניים החשמליים בעיר.

אופניים חשמליים ואכיפת התקנות החדשות

"האופניים החשמליים הם כלי מאד מסוכן ואני חושב שבעיר מודיעין אפשר להרים את הדגל ולהוות דוגמה לטיפול ואכיפה נכונים" ציין בן סעדון והעביר את השרביט לנציג המשטרה רועי דה פריס, מפקד המתנדבים של משטרת מודיעין שהסביר כי במשטרה התקבלה החלטה פיקודית בעניין האופניים החשמליים ונושא האכיפה יבוצע תוך שילוב כוחות בין המשטרה והעירייה ובכוונת המשטרה לבצע אכיפה נקודתית בשילוב משטרת התנועה ופקחי העירייה.

משטרת ישראל מתבססת רבות על פעילות מתנדבים וחסרים לה מתנדבים בעיקר לשעות הבוקר, רועי מנצל את ההזדמנות ומבקש להעלות את המודעות לכך, ומזמין את כל מי שחשוב לו ורוצה לסייע באכיפת מגוון נושאים שעלו בוועדה כמו חניית רכבים בתחנות אוטובוס, הפרעה לתנועה ליד בתי הספר ואפילו כניסת משאיות לפני השעה 9:00 בניגוד לשילוט בעיר.

בני סמו (בצילום): "האופניים הם כלי התחבורה של העתיד. מדינת ישראל התעוררה מאוחר מידי בעניין האופניים החשמליים, זהו הכלי התחבורתי העתידי. זה נוח להורים וזה עניין תרבותי. האופניים החשמליים מסוכנים, ולפני שאנחנו שולחים את הרוכבים לכביש כמו שקבע המחוקק, אם אין שבילי אופניים, עלינו לחשוב טוב מאד היכן הסיכון גדול יותר? על הכביש כלפי רוכבי האופניים או על המדרכה כלפי הולכי הרגל?"

לאחר מכן הועבר השרביט למספר דקות לבני סמו, בהשכלתו עו"ד ובעבר שימש ראש מדור תביעות תעבורה במשטרה וחוקר תאונות דרכים. סמו אמר "האופניים הם כלי התחבורה של העתיד. מדינת ישראל התעוררה מאוחר מידי בעניין האופניים החשמליים, זהו הכלי התחבורתי העתידי. זה נוח להורים וזה עניין תרבותי. האופניים החשמליים מסוכנים, ולפני שאנחנו שולחים את הרוכבים לכביש כמו שקבע המחוקק, אם אין שבילי אופניים, עלינו לחשוב טוב מאד היכן הסיכון גדול יותר? על הכביש כלפי רוכבי האופניים או על המדרכה כלפי הולכי הרגל?"

הוא ביקש להציג את הזווית הריאלית שבה לא ניתן להתנגד לכלי הירוק והעתידי להתניידות, אבל חייבים למצוא פתרון הולם לרוכבים ולהולכי הרגל גם יחד מבלי להפקיר את הרוכבים לסכנת הכביש. בן סעדון ציין שהמחשבה היא לשלב בין חינוך תעבורתי בבתי הספר, לשבילי אופניים ומודעות לרכיבה נכונה ובטוחה ובמקביל, אכיפה מסודרת של רכיבה בהתאם לכללים ורק עם קסדה.

לאחר כשעתיים של מגוון הנושאים, הגיע החלק הקבוע שבו העלו תושבים תלונות ומענות לבעיות בקווי התחבורה הציבורית בעיר ומנהל סניף "קווים" בעיר, משה פישמן נדרש להשיב. פישמן ביקש להציג את הקשיים מהצד השני ושיתף שיש בעיית גיוס של נהגי אוטובוס, שמרבית הנהגים הם תושבי מזרח ירושלים כי רק הם מוכנים לעבוד כנהגים בתנאים הקיימים, שפעמים רבות אוטובוסים לא מגיעים כי הם מתעכבים בפקקים בדרך, כאלו שלא היו לפני שלוש שנים כשנקבע מערך הנסיעות והלו"ז.

ראש אגף השירות בעירייה, יעקב כהן, סיכם והזכיר כי משרד התחבורה ומדינת ישראל לא מעוניינים לעודד תחבורה ציבורית ויש להם רווחים גדולים יותר מהשימוש הרב ברכבים הפרטיים וזו למעשה הבעיה הכי גדולה של התחבורה הציבורית בארץ בכלל, ובעיר מודיעין בפרט.