כתבה וצילמה: ענבל בן-ברית כהן

רבותיי ההיסטוריה: מתווה התחבורה החדש יצא הבוקר לדרך עם יציאתם של הקווים הראשונים בשעה 6:30 בבוקר. 

מרבית הקווים שנמצאים החל מהיום בתקופת הרצה, (ואין לעירייה יותר מדי זמן לאפס כוונות), נסעו ריקים כמעט לגמרי עד שעות הצהריים. רוב המשתמשים הבוקר היו תושבים שביקשו להתנסות, להכיר את המסלול, לבדוק איך זה עובד. ניכר היה שלמרות הביקורת וחוסר הנוחות, אנשים רבים מתרגשים נוכח השינוי ויופייה של התחנה המרכזית החדשה של העיר.

האוטובוסים חדשים, הנהגים אדיבים וזהירים, שכן רובם ככולם עדיין נעזרים בדפי מסלול עד שילמדו את המסלולים סופית.

משתמשי התחבורה הציבורית נחלקו היום לשניים: כאלה שיצאו לטעום את המתווה החדש וזמנם פנוי וכאלה שמורגלים בשימוש בתחבורה הציבורית להתניידות, קניות ועוד.  

מי שיצאו לטיול טעימות בתחבורה הציבורית הביעו שביעות רצון והראו אופטימיות והבנה למתווה החדש. התושבים שרגילים להשתמש בתחבורה הציבורית העירונית היו קצת פחות אופטימיים היום ובעיקר חשו אבודים, שרפו קלוריות וזמן בחיפוש אחר מיקום התחנה בכיוון הרצוי והחום המעיק לא הקל עליהם את ההתנסות.

במספר מצומצם מאד הוצבו דיילי שירות בודדים שהיו אמורים לתת מענה לשאלות הנוסעים ולכוון אותם לדרכם, אולם הם לא כל כך שלטו במיקומי כל הקווים ובעיקר נעזרו בחוברת הקווים בה ניתן היה להשתמש לבד ולחסוך את הכסף שהשקיעו בהבאת הדיילים למראית עין.

לא כולם הבינו האם הקו המתחיל בתחנה הוא זה שיוצא או זה שחוזר, וכך מצאו עצמם לא מעט נוסעים ממתינים זמן רב בתחנה בציפייה לקו שלהם וכשזה הגיע, מצאו שזו תחנה לכיוון ההפוך ממה שהצטרכו וכי בכדי לעלות לכיוון השני יש מקומות שהתחנה מרוחקת עשרות מטרים, בעיקר סביב כל מתחם הקניון, התחנה המרכזית וכיכר התחבורה.

גם משתמשי התחבורה הבינעירונית לא הצליחו להבין איך והיכן. בתחנות הרגילות שבוטלו אמנם הודבקה מדבקה מיידעת, אך זו אינה בולטת ולידה ניצב בגאווה לוח גדול המפרט את המסלולים של הקווים שבעצם בוטלו. נוסעים מצאו עצמם ממתינים בתחנה גם חצי שעה ומשהאוטובוס בושש להגיע פנו בשאלה לאחרים והבינו שעליהם להרחיק לכת לתחנה המרכזית עצמה.  

ראוי היה להציב דיילי שירות בתחנות מרכזיות בעיר, שיסבו את תשומת לב הנוסעים ויכוונו אותם לתחנה הנכונה וגם שלטים גדוליםו מאירי עיניים היו עוזרים. הבלבול גדול מאד ומיותר.

רצוי כמובן שהדיילים האלה לא יהיו למטרות "שופוני" אלא ממש ישלטו בחומר. לצעירים יותר קל ונוח להיעזר באפליקציות השונות לתכנון הנסיעה, אבל אין זה קל למבוגרים ולאלו שהינם פחות טכנולוגיים.

תריסר נוסעים מנילי, נעלה וישובי טלמון שיצאו מהקניון דקות ספורות לפני שהיה אמור לצאת הקו האחרון ב-13:30 לישוביהם, מהתחנה הרגילה מול הרכבת, התפלצו לגלות את השילוט שהתחנה בוטלה וכי הם אמורים לקחת את הקו הביתה מרציף 6 בתחנה המרכזית - אף אחד מהם לא הצליח לתחנה החדשה בזמן והם נאלצו להזעיק קרובי משפחה שיגיעו למודיעין לאסוף אותם.

אולם נראה שדווקא התחבורה הבינעירונית שעד כה היו לה פספוסים רבים, קווים מאחרים או נעלמים וכו', אולי תיהנה מהמעבר לתחנה מרכזית מסודרת. מעניין מה יהיה באמצע השבוע ובשעות עומס.

ניכר כי תושבים רבים מאד מבולבלים וזה בהחלט הגיוני כשמתחיל מתווה חדש ויש בלבול, יחד עם זאת, ראוי שמחזיק תיק התחבורה, ראש אגף השירות ושות', יבחרו להקשיב לקולות מהשטח, יוותרו מעט על ה"פרייבט" וישתמשו למשך שבועיים בקווי התחבורה השונים כדי להרגיש ולחוות על בשרם, ללמוד בשטח עצמו, לרדת ולעלות, להמתין בתחנות ולשוחח עם ציבור הנוסעים

מבחינת לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית ופיזור התחנות ברחבי העיר, יש לשים לב שזמני ההמתנה הם בסביבות 10 עד 30 דקות כשברוב תחנות העיר אין לוח חכם שמעדכן בעזרת GPS על זמני הגעת הקווים וחבל. במקומות שהלוח הזה קיים השימוש הרבה יותר נוח וניכר שהקווים מגיעים בזמן.

נושא נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא התחנות הפזורות בשכונות. רצוי שיהיה במקום מלבד שילוט מעדכן על תחנה או קו חדש, גם שרטוט ברור של המסלול, ציון ברור של "אתה נמצא כאן" ולוח זמנים.

לא כולם מסתובבים עם החוברת בתיק ולא לכולם יכולת שימוש קל בטכנולוגיות בסמארטפונים. בנוסף, בהמשך לבעייה הלא פשוטה של העיר הזו עם נושא הצל, או יותר נכון היעדרו, תחנות רבות אינן מקורות, השמש קופחת ואין פינת צל להמתנה וגם לא ספסל ופח. ספסל זה המינימום להצבה ליד תחנת אוטובוס ורצוי במהרה לדאוג גם לתחנות מקורות - כמו למשל כבר בכניסה לעיר - להקל את התנאים למשתמשי התחבורה הציבורית.

לטובת הנהגים שהורגלו לעצור בכיכר התחבורה ליד הקניון בכניסה של ארומה, שימו לב: החל מהיום או ממוצ"ש, האכיפה שם תוגברה ואין לעצור במקום לא להעלאת והורדת נוסעים ולא לחנייה אפילו לא של דקותיים. המקום מיועד לתחבורה הציבורית ולאחר אזהרה אחת יתחילו לחלק שם דוח"חות. שימו לב והמנעו מכך. ניתן לעצור בשדרות החשמונאים מיד לאחר תחנת הרכבת במקום המיועד לכך.

לסיכום: ניכר כי תושבים רבים מאד מבולבלים וזה בהחלט הגיוני כשמתחיל מתווה חדש ויש בלבול, יחד עם זאת, ראוי שמקבלי ההחלטות - מחזיק התיק, ראש אגף השירות ומנהלי חברות האוטובוסים, יבחרו להקשיב לקולות מהשטח, יוותרו מעט על ה"פרייבט" וישתמשו למשך שבועיים בקווי התחבורה השונים כדי להרגיש ולחוות על בשרם, ללמוד בשטח עצמו, לרדת ולעלות, להמתין בתחנות ולשוחח עם ציבור הנוסעים.

מודיעין היא עיר למודת כשלים וכישלונות בנושאי התחבורה הציבורית וכולם מקווים שהמתווה החדש יביא איתו המון בשורות טובות, נוחות, התניידות גבוהה ושימוש מוגבר בתחבורה הציבורית.

מבחינת לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית ופיזור התחנות ברחבי העיר, יש לשים לב שזמני ההמתנה הם בסביבות 10 עד 30 דקות כשברוב תחנות העיר אין לוח חכם שמעדכן על זמני הגעת הקווים וחבל. במקומות שהלוח הזה קיים השימוש הרבה יותר נוח וניכר שהקווים מגיעים בזמן