מאת: ענבל בן-ברית כהן * צילומים: ענבל בן-ברית כהן ואלי גל

ביום שישי האחרון, שבוע לפני פתיחתו של מרכז התחבורה החדש ואיתו יציאתה לדרך של מהפכת התחבורה בעיר, זכו גם כ-70 חברי ועדת התחבורה בראשותו של סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה אילן יאיר בן סעדון, לסיור של כשעתיים ברחבי העיר. הסיור בהובלת והנחיית ראש העיר חיים ביבס כלל את כלל הפרויקטים העירוניים ברחבי העיר ובסופו ביקור במרכז התחבורה החדש שעומד להיפתח בסוף שבוע זה. ודמה לסיורים שכבר זכו בהם יושבי ראש ארגוני המתנדבים, נציגי התקשורת המקומית ועוד.

הסיור נפתח בכניסה הראשית לעיר ותיאורה החזותית במקום בו עדיין נמצאים קרוואנים מימיה הראשונים של העיר (שיושביהם מתוכננים לעבור למרכז עינב בשלב כלשהו). משם המשיך האוטובוס למבחר הפרויקטים העירוניים, תוך סקירה מעמיקה מפי ראש העיר באשר למיקומים, ייעודי קרקע, חברות, ביקושים ועוד. מדבריו של ביבס ניתן להבין כי אזורי המסחר והתעשייה של העיר הולכים וצוברים ביקוש רב ומי שבעבר הרחוק זכה בשטחים במקומות אלו וויתר עליהם, מצר על כך היום מאד.

במסגרת מסורת הסיורים הללו עלו משתתפי הסיור לתצפית מסורתית על העיר מגבעת שר ששמה המלא הוא למעשה גבעת שרון, על כך הסביר ביבס כי שם זה ניתן לקראת ביקור צפוי של ראש הממשלה בעבר אריאל שרון, ביקור שבסופו של דבר נדחה ואחר כך שונה ובסופו של דבר שרון לא הגיע לגבעה המתוכננת כי שקע בתרדמת. הגבעה נותרה בשמה ואולי לזכרו.

מצלמות מהירות ואדום ב-431

מהגבעה (שרבים קוראים לה גבעת כיפת הברזל) סקר ראש העיר את הפרויקטים הניבטים ממנה ובהם: שכונת הציפורים המתאכלסת, שכונת "נופים" שלמיטב ידיעתו כל קבלניה קיבלו כבר היתר בנייה, שכונת "מורשת" שבה 600 יחידות דיור לבני המקום וגם כמה מילים על כביש 431, מיתון התנועה בו והצבת מצלמות מהירות ואור אדום ברמזורים שבו.

יש לא מעט שאלות ותלונות המשתמשים בתחבורה הציבורית וחלקם אף טוען כי יש נתק בין מתכנני הקווים למשתמשים בפועל וכי ניכר כי מתכנני המסלולים ובעלי התפקידים הנוגעים לזה בעירייה הם בעלי רכבים וכאלו שלא עושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית

אחרי הצילום המסורתי מהגבעה המשיכו חברי ועדת התחבורה למרכז התחבורה החדש, סקרנים להכירו בטרם פתיחה. ראש העיר הדריך את הנוכחים ברחבי המרכז והציג את חללי העבודה והמנוחה לצוות ולנהגים, מרחבי השימוש המקורים והממוזגים לנוסעים, תוך חיבור ישיר לקניון ולרכבת, והשימושים העתידיים הנוספים לתחבורה עצמה במרחביו השונים ובכללם: מרחב עבודה לבעלי עסקים שזקוקים לשולחן ואינטרנט לפי שעה, מרכז בילוי לנוער, מספר חנויות בבעלות העירייה לגביהן טרם גובשה החלטה למה תשמשנה.

בסיום הסיור ניתנו מספר דקות להצגת שאלות וביניהן הועלו חששות ובקשות למציאת פתרון למשתמשי התחבורה הציבורית שהורגלו לקווים ולמסלולים מסוימים ועכשיו יאלצו לצעוד מרחק גדול יותר ברגל או להחליף יותר קווים.

חששות וטענות למתווה החדש

אחת המשתתפות טענה כי עם השינוי שיגיע בסוף השבוע, מתייקרת לה ולנוסעים נוספים התחבורה בכ-30%. ההסבר שלה היה כי אם עד עתה אספה קו בינעירוני במסלולו ברחבי העיר, עתה תאלץ לקחת קו עירוני למרכז התחבורה בעלות של 3.90 שקלים וממרכז התחבורה קו בינעירוני בעלות הרגילה. עובדה זו מייקרת את הנסיעה. ראש העיר השיב לה שלא בדקה את הדברים והמחירים וכי יתכן שכשתבדוק תגלה שהמחיר הבינעירוני הופחת והיא למעשה לא תשלם 30% יותר כטענתה. הדבר יבחן בעוד שבוע ונדע מי מהשניים דייק.

כל שינוי לא נוח בהתחלה ולאנשים לוקח זמן להתרגל אליו, אולם מאחר והעיר גדלה מאד מאז תוכננו קוויה הראשונים והפכה להיות עיר גדולה, אין ברירה ויש להתנהל בה כבכל הערים הגדולות בהן תחבורה צעירה אוספת מהשכונות למרכז התחבורה וממנו ממשיכים

כיום בכיכר התחבורה בצמוד לקניון ולפני תחנת הרכבת עוצרות מכוניות להורדת והעלאת נוסעים, וחלקן אף עומדות במקום זמן רב בהמתנה לנוסעים. לשאלתנו בדבר אכיפה במקום המיועד אך ורק לתחבורה הציבורית השיב ראש העיר כי תהיה אכיפה מוגברת וכי נהגים ידרשו לכבד את החוקים. ניתן יהיה לאסוף או להוריד מרכב פרטי רק בשדרות החשמונאים בצד הרכבת במקום המיועד, לחילופין ברחוב הרכבת מימין לה ובחניון ליד הקניון, אותו אגב יחזירו להיות חניון למשתמשי הרכבת כפי שהיה בתחילתו.

שאר השאלות עסקו בתחושת הציבור שעכשיו ייקח להם יותר זמן להגיע ממקום למקום ולא לכל המקומות תוכננה תחבורה ציבורית יעילה. בתשובה לשאלות אלו השיבו גם ביבס וגם מיכל ענבר פרפרי, שמונתה לאחרונה למנכ"ל החברה הכלכלית, כי כל שינוי לא נוח בהתחלה ולאנשים לוקח זמן להתרגל אליו, אולם מאחר והעיר גדלה מאד מאז תוכננו קוויה הראשונים והפכה להיות עיר גדולה, אין ברירה ויש להתנהל בה כבכל הערים הגדולות בהן תחבורה צעירה אוספת מהשכונות למרכז התחבורה וממנו ממשיכים.

בתחילה יוכלו תושבי העיר להיעזר במוקד העירוני לתכנון נסיעתם וקבלת עזרה. חוברת פירוט הקווים חולקה בתיבות הדואר ותושבים שלא קיבלו יכולים לפנות לעירייה ולקבל.

בסיום הסיור הודה בן סעדון לראש העיר על שיתוף הפעולה, הדאגה לציבור וההשקעה בעיר. ניכר היה שמלבד מספר שאלות קצרות, מרבית המשתתפים הראו בסה"כ שביעות רצון הן מהפרויקטים שהוצגו והן מעתידה של "התחנה המרכזית" של העיר, תוך הבנה שככל הנראה תהיינה מספר טעויות תכנון שיצטרכו לבחון מחדש ולתקנן.

יחד עם זאת מפוסטים רבים ברשת החברתית ניכר כי יש לא מעט שאלות ותלונות המשתמשים בתחבורה הציבורית וחלקם אף טוען כי יש נתק בין מתכנני הקווים למשתמשים בפועל וכי ניכר כי מתכנני המסלולים ובעלי התפקידים הנוגעים לזה בעירייה הם בעלי רכבים וכאלו שלא עושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית.