כ-78 אלף דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2016, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני המשטרה. בהשוואה לנתוני שנת 2015 מדובר בירידה של כ-8% במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו כ-85 אלף דוחות.

במודיעין נרשמו בין 2011 ל-2016 כ-2500 דוחות והיא נמצאת במקום ה-29 מתוך 100 רשויות שנתוניהן הועברו לעמותת אור ירוק.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בשנת 2016 נהרגו 46 בני אדם שלא חגרו חגורת בטיחות/לא היו רתומים לעומת 35 בני אדם שנהרגו בשנת 2015 – עליה של כ-30%. בשנת 2016 נפגעו 560 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים בחגורת בטיחות/רתומים.

בפילוח על פי סיבת העבירה ניתן לראות כי:

*כ-35 אלף דוחות (הרוב) קיבלו נהגים שנהגו לא חגורים.
*כ-18 אלף דוחות נרשמו לנוסעים שלא היה חגורים.
*כ-12 אלף דוחות נרשמו כאשר הנוסע שלא היה חגור היה מעל גיל 14.
*כ-3,500 דוחות נרשמו בגין הסעה של ילד מתחת לגיל 3 שלא במושב הבטיחות
*כ-2,500 דוחות נרשמו בגין הסעה של ילד בגיל 8-14 שלא חגור בחגורת בטיחות.
*90 דוחות נרשמו בגין הסעה של תינוק שטרם מלאו לו שנה במושב הקדמי כשגבו של מושב הבטיחות אינו מופנה לחזית הרכב.

הירושלמים לא מפחדים

40,909 דוחות נרשמו בירושלים לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות, 19,199 בתל אביב, 16,058 בחיפה, 13,171 בבאר שבע, 12,097 באילת. מודיעין ממוקמת 29 עם 2502 דוחות בחמש השנים 2016-2011.

דוח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) לסיכום שנת 2015 קובע כי הירידה באכיפת המשטרה משפיעה באופן ישיר על העלייה במספר ההרוגים מתאונות דרכים. מחברי הדוח טוענים כי לו 99% מהאנשים היו חוגרים חגורת בטיחות ניתן היה להציל את חייהם של 900 בני אדם בשנה.

חגורת בטיחות הוכחה כאביזר בטיחות מציל חיים, אבל בעוד שבנסיעה מקדימה אחוז גבוה חוגרים חגורת בטיחות, עדיין מאחור שיעור החוגרים נמוך בהשוואה למדינות אירופה. ישראל נמצאת במקום ה-14 מתוך 20 בשיעור חגירת חגורת בטיחות מאחור. בנוסף ניתן לראות כי בהשוואה לכמות הדוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות ישראל נמצאת בתחתית הרשימה בהשוואה למדינות אירופה, מקום 18 מתוך 20 מדינות.