צילומים: אילוסטרציה

18 שעות נהיגה על הכביש – זה כל הזמן והניסיון שנדרש מבני נוער בכדי לגשת לטסט ולמעשה להפוך לנהגים.  

אין ספק, שמספר שעות מועט זה, אינו מספיק בכדי להבין את מורכבות הנהיגה ואת כל הסכנות שאורבות בכביש. ואכן, הנתונים בנוגע למעורבות נהגים חדשים בתאונות דרכים הם קשים: על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נהגים חדשים (בני 15-19) היו מעורבים ב- 32 תאונות דרכים קטלניות בשנת 2016.

לא רק שמדובר בשיא של חמש שנים, אלא גם ב- 10% מתוך כלל התאונות הקטלניות בשנת 2016. בנוסף נמצא, כי בשנת 2016 היו מעורבים 1,153 נהגים חדשים בתאונות דרכים, מתוכן 176 תאונות קשות וכאמור, 32 תאונות קטלניות.

במודיעין ישנם 1,592 נהגים חדשים (בעלי רישיון נהיגה בני 18 ומטה), נכון לשנת 2016. בעשור האחרון היו מעורבים 102 נהגים חדשים בתאונות דרכים בעיר.
בירושלים הכי הרבה נהגים חדשים (גילאי 15-19) היו מעורבים בתאונות דרכים בעשור האחרון (2007-2016)

עוד עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי נכון לשנת 2016, ישנם למעלה מ- 56 אלף נהגים חדשים בגילאי 18 ומטה – 2% בלבד מתוך סך בעלי רישיון הנהיגה בישראל (כ- 3.4 מיליון בני אדם). 



ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הנהגים החדשים הם חסרי ניסיון אך בעלי ביטחון מופרז, שילוב קטלני שעלול להיגמר באסון. כדי להוריד את מספר הנהגים החדש המעורבים בתאונות דרכים, יש להוסיף לימודי חינוך לבטיחות בדרכים ותעבורה במסגרת בית הספר וכן להגביר את האכיפה בכבישים בכדי להרתיע את הנהגים הצעירים מלבצע עבירות תנועה מסוכנות כמו שתייה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה במהירות מופרזת".

אפליקציה חדשה בשת"פ עם איתוראן 

בעקבות העלייה החדה במספר הצעירים שנהרגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות, עמותת אור ירוק וחברת "איתוראן" פיתחו יחד אפליקציה המאפשרת לנהל ולשפר את תהליך הליווי של נהגים חדשים. האפליקציה הנושאת את השם "אור ירוק" מעניקה להורה או למלווה אחר אפשרות נוחה  לרכז את שעות הליווי באופן נוח ופשוט בכל נסיעה וגם באופן מצטבר.

לאחר כל נסיעה רושמים את זמן הנסיעה ואופי הנסיעה: האם הליווי התבצע בדרך עירונית או בינעירונית, ביום או בשעות החשיכה, בכביש רטוב או רטוב וכו'. הנתונים נשמרים לכל אורך שעות הליווי ומאפשרים למלווה להבין באילו שעות או סוגי כבישים עדיין לא נסע הנהג הצעיר.

יישום נוסף וחשוב נותן למלווה אפשרות לתת משוב (חיובי או שלילי) לנהג הצעיר תוך כדי נסיעה, משוב שנשמר לכל אורך תקופת הליווי. בגמר הנסיעה ניתן לסכם את כל ההערות על גבי מפת הנסיעה ויחדיו לנתח את אופן הנהיגה, הטעויות והדגשים החיוביים. כל מפת נסיעה נשמרת וניתן לראות לאורך זמן איך הנהג הצעיר למד מהטעויות, צמצם את ההערות השליליות והגדיל את הטיפים החיוביים.