צילום באדיבות אור ירוק

בעשור האחרון (2010-2019) נפגעו 18,235 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים שאירעו בתחום העירוני - ברחובות הערים וביישובים. מדובר בלמעלה מ-1,800 ילדים שנפגעים בכל שנה בממוצע בתחום הערים. מבין הנפגעים בעשור החולף 189 ילדים נהרגו ומעל 1,800 נפצעו באורח קשה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי שמצוין ב-20 בנובמבר.

בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 1,619 ילדים, מהם 18 נהרגו ו-168 נפצעו באורח קשה, נתונים כמעט זהים לשנת 2018.

קרוב ל-30 אלף ילדים נפגעו בעשור האחרון בכבישי ישראל (עירוני ובין עירוני) בתאונות דרכים. 318 נהרגו ו-2,283 נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 נהרגו 34 ילדים בתאונות, שניים יותר מאשר בשנת 2018.


ומה המצב אצלנו? במודיעין-מכבים-רעות נפצעו בעשור האחרון 238 ילדים בתאונות דרכים, מתוכם שמונה במצב קשה. השנים הקשות היו 2010 (47 נפגעים) ו-2011 (43 נפגעים).


באופן קבוע, שיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים מבין מדינות ה-OECD. בהשוואת הנתונים הבין לאומית האחרונה אף נמצא כי ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הילדים הרוגים מתאונות דרכים מבין מדינות ה-OECD. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בכל שנה נהרגים בממוצע כ-32 ילדים (0-14) בתאונות דרכים – כיתת לימוד שלמה.

אוכלוסיית הילדים היא אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בתאונות דרכים. כמעט אחד מכל עשרה הרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019 היה ילד מתחת לגיל 14.


ילדים הם נמוכים וקשה לראותם מבעד למכוניות, הם פזיזים, לא מודעים לסכנות ולא מכירים את חוקי הכביש ולכן לא ניתן לצפות את התנהגותם. בנוסף, ילדים קטנים לא מחברים את רעש מנוע הרכב לסכנה המתקרבת. רוב הילדים נהרגים כאשר הם הולכים ברגל ולכן, ריסון מיתון התנועה באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של ילדים יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.


ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "הילדים שלנו הם הדבר הכי יקר לנו. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי לשמור על החיים שלהם ולכן באותם מקומות שבהם יש ריכוז גבוה של ילדים חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב.  משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים  להתקין פסי האטה בסביבת בתי ספר וגנים ציבוריים כדי לצמצם את הסיכון של הילדים להיפגע בתאונות דרכים. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפסיק להאשים אותם בהיפגעות בתאונות דרכים ולשפר את התשתיות כך שגם  אם הילד טעה והתפרץ לכביש ניתן יהיה להציל אותו כאשר הרכב נוסע במהירות נמוכה".