צילום: אור ירוק

בימיה האחרונים של שנת 2019 (16.12) רכבו לפנות בוקר יניב לוגסי ותומר ויינשטיין, שני רוכבי אופניים מקצועיים כבני 40, בכביש 5511 הסמוך למחלף הדרים שבשרון, כאשר רכב שנסע במקום במהירות מופרזת פגע בשניים. מפגיעת הרכב נהרגו יניב ותומר, שניהם אבות לשלושה ילדים..

יניב ותומר זכרם לברכה הם חלק מרשימה של 17 רוכבי אופניים רגילים שנהרגו בשנת 2019 – למעשה זהו מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור החולף (2010-2019). ההערכה היא שיש כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים. התשתית במקומות רבים בארץ אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרכם לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית או ללימודים.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים 183 רוכבי אופניים, 59 מהם נפצעו באורח קשה. רובם הגדול של הרוכבים שנפגעו בשנה זו, 150 מתוכם, נפגעו בתאונות בתחום העירוני, בתוך הערים והיישובים.

רוב הרוכבים ההרוגים, תשעה מתוך 17, בשנה זו נהרגו בכבישי הערים והיישובים, שישה מהם נהרגו בתל אביב – מספר הרוכבים ההרוגים הגבוה בעיר בעשור החולף.

ומה המצב אצלנו? במודיעין-מכבים-רעות נפצעו 13 רוכבי אופניים בעשור האחרון – אחד קשה והיתר קל. יצוין כי הנתונים מתייחסים לאופניים רגילות ולא חשמליות.

  • טיפים לרכיבה בטוחה:

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות.

שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב ייראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר: מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר. מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה ייעודיים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "רוכב האופניים אינו יכול להתגונן מפני פגיעת רכב, בוודאי כשהרכב מגיע במהירות גבוהה, ובשל כך במקרים רבים נפגעים הרוכבים באופן קשה וקטלני. חייבים להגן על רוכבי האופניים ולאפשר להם לרכב בבטחה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה ייעודיים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים, הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפרדה של הרוכבים מכלי הרכב שבכביש עוד היום, לפני שייפגע הרוכב הבא".