צילום אילוסטרציה: pixabay

2020 כבר נכנסה מזמן לפנתיאון היסטורי כ'שנת הקורנה', שנה בה בקושי יצאנו מהבית. ועם זאת, בכל הקשור לסטטיסטיקת תאונות הדרכים, הדבר לא בא לידי ביטוי.

48 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים שאירעו בצמתים בתחום העירוני בשנת 2020 (ינואר-נובמבר), הרוג מדי שבוע בממוצע ועלייה של חמישה הרוגים בהשוואה לכל שנת 2019. כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). בשנת 2020 (ינואר-נובמבר) נפגעו למעלה מ-5,400 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים עירוניים, 48 בני אדם נהרגו ו- 416 מבין הנפגעים נפצעו באורח קשה.

בעשור שבין 2011 ל-2020 נפגעו בתאונות דרכים בצמתים עירוניים בארץ קרוב ל-70 אלף בני אדם ונהרגו 442 - 44 הרוגים בממוצע מדי שנה. עוד עולה מן הנתונים, כי בעשור האחרון נפגעו באורח קשה בצמתים אלה קרוב ל-3,800 בני אדם.

העיר בה מספר הנפגעים בתאונות בצמתים הגבוה ביותר ובפער משמעותי היא תל אביב-יפו, הן בעשור שבמהלכו נפגעו בתחומיה מעל 10,400 בני אדם בצמתים והן בשנת 2020 שבמהלכה (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות בעיר למעלה מ-900 בני אדם. העיר השנייה בהיפגעות היא ירושלים שבעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתחומיה קרוב ל-7,000 בני אדם ובשנת 2020 נפגעו בעיר 615 בני אדם בתאונות דרכים שאירעו בצמתים.


ומה המצב אצלנו?

במודיעין-מכבים-רעות נפגעו במהלך תקופה זו 602 בני אדם בתאונות שאירעו בצמתים, מתוכם 18 במצב קשה. השנים הקשות היו 2011 עם 83 נפגעים ו-2014 עם 80.


ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "בכל שנה נפגעים אלפים ונהרגים עשרות בני אדם בתאונות דרכים בצמתים עירוניים. התאונות הללו אינן גורל משמים ובסדרה של פעולות פשוטות וזולות לביצוע ניתן לצמצם את מספר הנפגעים ולהציל חיים. המספרים הגבוהים מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואת הרשויות המקומיות לטפל בצמתים המסוכנים בהקדם האפשרי. הצמתים האדומים והמסוכנים שבהם מתרחשות תאונות רבות ידועים ומוכרים ונדרש לטפל בהם באופן מיידי על מנת להפוך אותם לבטוחים. הטיפול כולל התקנת רמזורים או הצבת מעגלי תנועה וכן הגברה של האכיפה המשטרתית והתקנת מצלמות רמזור בולטות וגלויות שירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום ולסכן את החיים של כולנו".

קיימות דרכים פשוטות לשיפור תשתית הצומת, שיסייעו להגביר את הבטיחות בצומת ולצמצם את מספר התאונות והנפגעים:

התקנת מעגל תנועה בצומת תסייע לריסון מהירות הנסיעה ותביא את הולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חצייה קצרים במקום באחד ארוך המסכן אותם.

הוספת רמזור בצומת המחייב עצירה מוחלטת ומאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל.

משרד התחבורה צריך לבדוק שהצמתים מוארים היטב, זאת על מנת לאפשר לנהגים וליתר משתמשי הדרך ראות טובה גם בשעות החשכה ושיוכלו להבחין בנהגים האחרים, בהולכי הרגל וברוכבי האופניים.

יש לוודא כי בקרבת הצומת קיים שילוט המתריע בפני הנהג על התקרבות לצומת.