צילום: ארכיון מודיעין נט
בלילה שבין יום שבת (24.10) ליום ראשון (25.10), בשעה 02:00, יוזזו מחוגי השעון שעה אחת אחורה, לשעה 01:00 וישראל תעבור לשעון חורף, שיימשך 22 שבועות עד ה-26 במרץ 2012, לילה לפני סוף השבוע בו יחול חג הפסח. זמן החשיכה יהיה ארוך יותר והשאלה הגדולה היא - האם הזזת השעון תשפיע על הבטיחות בדרכים?
על פי ניתוח של עמותת 'אור ירוק' לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים ברחבי הארץ. מהנתונים שניתחה העמותה עולה, כי השעה המסוכנת ביום, בה הכי הרבה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2019 היא 17:00-18:00 במהלכה נפגעו 1,703 בני אדם. השעה המסוכנת אחריה גם היא אחר הצהריים – בין 16:00 ל- 17:00 ובמהלכה נפגעו בשנה שעברה 1,653 בני אדם. מגמת העלייה בהיפגעות בתאונות דרכים מתחילה בשעה 15:00 והולכת ופוחתת בשעה 21:00.
כאשר בוחנים את השעות הקטלניות ביותר, אלה שבהן נהרגים הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים, ניתן לראות כי בין השעות 18:00-19:00 נהרגו הכי הרבה בני אדם (29) בתאונות דרכים ברחבי הארץ בשנת 2019, זו גם השעה בה נהרגו הכי הרבה בני אדם בשנה שקדמה לה.
גם בתחום העירוני שעות הצהריים המאוחרות ואחר הצהריים היו הקשות ביותר בשנת 2019 כאשר מספר הנפגעים הגבוה ביותר - 964 בני אדם, נפגעו בין השעות 17:00-18:00. בערים השונות ניתן לראות כי השעות המסוכנות משתנות מעיר לעיר. במודיעין-מכבים רעות למשל, בה נפגעו 79 בני אדם בתאונות בשנת 2019 (מתוכם חמישה במצב קשה), השעות הקשות הן 16:00-17:00 עם 11 נפגעים ו-17:00-18:00 עם 10 נפגעים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ההחלפה לשעון חורף מביאה עמה נסיעה רבה יותר בשעות החשיכה וכך גם הסכנה למעורבות בתאונת דרכים הולכת גדלה. ליכולת לראות ולהיראות בכביש ישנה השפעה גדולה על הבטיחות בדרכים. נהיגה בתנאי חשיכה, מצריכה היערכות שונה מהנהגים וזה הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יגבירו בקרב הנהגים את המודעות לנהיגה בשעות החשיכה והכנת הרכב לחורף. במקביל, עולה מן הנתונים כי שעות אחר הצהריים הן המסוכנות ביותר במהלך היממה להיפגעות בתאונות דרכים. לכן, במשטרה חייבים להגביר את הנוכחות והנראות בכבישים במיוחד בשעות המסוכנות. היערכות מוגברת מצידה של המדינה כבר עכשיו יכולה לצמצם את הסכנה להיפגעות בתאונות דרכים ולהציל חיים".