צילום באדיבות עמותת 'אור ירוק'.

בעשור האחרון (2018-2009 )נפגעו 18,807 ילדים בגילאי 14-0 בתאונות דרכים שאירעו בתחום העירוני, ברחובות הערים והישובים.  מדובר בכ-1,900 ילדים שנפגעים בכל שנה בממוצע בתחום הערים.

מבין הנפגעים 191 ילדים נהרגו ומעל 1,800 נפצעו באורח קשה. כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי שמצוין היום, 20 בנובמבר. 

בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 1,612 ילדים, מהם 19 נהרגו ו-168 נפצעו באורח קשה. בעשור האחרון נפגעו בכבישי ישראל כולה מעל 30 אלף ילדים בתאונות דרכים, 313 נהרגו ו-2,308  נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נהרגו 32 ילדים בתאונות דרכים, מספר הילדים ההרוגים הגבוה ביותר מאז שנת 2014.

במודיעין-מכבים רעות נהרג ילד אחד בתאונת דרכים בעשור האחרון ו-258 נפצעו, מתוכם 10 במצב קשה.

דו"ח מיוחד שהכינה עמותת 'אור ירוק' מעלה, כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. בחינת נתוני הילדים ההרוגים בישראל בתאונות דרכים לעומת המדינות המתקדמות בעולם חושפת כי ישראל נמצאת במקום השני הגרוע בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים, רק איסלנד הציגה נתונים גרועים יותר.

ממוצע הילדים ההרוגים בתאונות דרכים במדינות המתקדמות נאמד ב-3% ואילו בישראל חלקם של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים הוא 5.7% - פי שניים וחצי יותר. 

מהדו"ח, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 31 ילדים (גילאי 14-0 )בתאונות דרכים, מגמה שנשמרת בשנים האחרונות. נתון נוסף המחזק את העובדה שלא נרשם שיפור אמיתי בבטיחות הילדים הוא העובדה שהילדים ההרוגים מהווים כ- % 8-10 מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה. 

מרבית הילדים נפגעים כנוסעים ברכב: בחינה של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לפי סוג הנפגע מעלה כי בעשור החולף מרבית הילדים (%75 )נפגעו כנוסעים ברכב, כ-2,300 ילדים מידי שנה בממוצע. כחמישית מהילדים נפגעים כהולכי רגל – 670 ילדים בממוצע מידי שנה והשאר כרוכבי אופניים.

מרבית הילדים נהרגים כהולכי רגל: בעוד ילדים נפגעים בעיקר ברכב, הפגיעות הקטלניות שכיחות בקרב ילדים כהולכי רגל. בשנת 2017 נהרגו 14 ילדים כהולכי רגל, 12 ילדים כנוסעים. לאורך העשור החולף מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל והם היוו כ- % 75 בממוצע מכלל הילדים ההרוגים.

המלצות הדו"ח

שיפור הבטיחות בפן התשתיתי באזורי ריכוז של ילדים כגון בתי ספר, גני ילדים ומגרשי משחקים. יש לפעול ביתר שאת למיתון וריסון מהירויות הנסיעה באזורים הללו באמצעות פסי האטה, אזורי מיתון תנועה וכו'. יש לקדם ולפעול לקידום 'מסלול בטוח' לבתי הספר.

יש לקדם סלילת שבילי אופניים ייעודיים להקטנת החיכוך בין הרוכבים לכלי הרכב. לעודד התקנת מערכות טכנולוגיות לזיהוי הולכי רגל, לחייב התקנת חיישני נסיעה לאחור ולקדם התקנת מצלמות 'רוורס' היכולות לצמצם את תאונות החצר.

אכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "אסור לנו כחברה לקבל את נתוני היפגעות הילדים הטראגיים האלה ואסור למדינת ישראל להמשיך ולהפקיר את הילדים שלנו בכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מכל ראשי הערים להתקין פסי האטה בסביבת בתי הספר וגני המשחקים ובמקביל להעלות את המודעות בקרב הילדים עצמם לסכנות שהכביש מציב בפניהם. במשרד התחבורה חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים בהן הם נפגעים ולקחת אחריות כדי לדאוג שכל הילדים ישובו הביתה בשלום" .