בסוף הקיץ, אחרי כל הדיבורים עם הילדים על איך הם יארגנו את הבגדים בלילה שלפני, ייצאו מהמיטה בזמן, יאכלו את ארוחת הבוקר שלהם ויתארגנו בבוקר בלי ויכוחים, ייתכן ששנת הלימודים התחילה ברגל ימין, וחשבתם שאתם כבר מעבר לזה. אולי דברים הלכו די חלק בימים הראשונים, אבל, לאט לאט, דברים מתחילים לחרוק וכל ההתנהגויות הישנות מתחילות לחזור. ואפשר שאף נוספו עוד אי אלה התנהגויות מרגיזות!
1. אתם מתעצבנים שלוקח לכם כל-כך הרבה זמן להוציא את ילדכם מהמיטה.
2. עוד לא 7 בבוקר, ואתם כבר אחרי ויכוחים רבים.
3. אתם מאחרים לעבודה מדי פעם, בגלל שבתכם לא סיימה להתארגן, והייתם צריכים להסיע אותה לבית-הספר כדי שתגיע בזמן.
4. אתם מוצאים את עצמכם מתעסקים בשאלות בתנ"ך שילדכם "שכח" להכין אתמול בלילה, למרות ששאלתם אותו כמה פעמים לגבי שיעורי הבית שלו (אתמול הוא אמר שאין לו...).
אלו מישהו היה צופה מהצד הוא היה רואה הרבה משיכות כתפיים, גלגולי עיניים, אנחות וצעקות בהתארגנות הבוקר, והיה יכול לחשוב שזה חלק מקומדיה. ההתארגנות בבוקר מהווה קושי בהרבה משפחות. אם אתם בין אלה, אתם לא לבד. בקליניקה שלי אני שומעת על מאבקי כוח וויכוחים כל יום מהורים כמוכם. למרות שלא בטוח שהילדים יודו לכם, אפשר לשנות את זה, וכולכם תרוויחו מזה. אז הנה טיפים שימושיים שיעזרו לכולכם לעבור את הבוקר בצורה חלקה יותר.


1. דונו עם ילדיכם על שגרת הבוקר (אבל אל תעשו את זה בבוקר...). הקדישו זמן לדיון בכללים ובציפיות שלכם, והסבירו בצורה ברורה מה אמור להשתנות. כשמתחיל הלחץ של הבוקר, הזכירו להם את השיחה שניהלתם במקום להיכנס איתם לעוד ויכוח, ואמרו להם שכבר דנתם בזה, ושהם יודעים מה הם "אמורים לעשות; אז, עכשו לכו ועשו את זה!"

2. אל תלכו על כל הקופה, אלא בחרו 2-3 התנהגויות שאתם רוצים לשנות בכל פעם. נכון. יש לכם הרבה דברים שהייתם רוצים שילדכם יעשה אחרת בכלל ובבוקר בפרט. העניין הוא שזה מלחיץ אם באים אליו עם רשימה ארוכה של דברים שהוא עושה לא בסדר. חישבו על עצמכם, אם היו באים אליכם עם רשימה כזאת  של 15-20 דברים שאתם צריכים להשתפר בהם בעבודה, לדוגמא – לא רק שזה היה מלחיץ אתכם, אלא גם מכעיס. מה, שום דבר שאתם עושים לא בסדר? 

3. תנו לילדתכם הזדמנות לרכוש מיומנויות וביטחון בכך שתתמקדו בכל פעם ב- 2-3 התנהגויות שצריכות להשתנות. בחרו את אלה שהכי מקשות על הבוקר והכי מרגיזות, ובואו אליה עם תכנית פעולה. דברו עם בתכם על הדרך בה היא יכולה לשפר את 2-3 הדברים האלה, ועזרו לה למצוא דרכים להתאים את עצמה לציפיותיכם.

4. כדי לקבל תוצאות, היו מדוייקים. לא מספיק שתאמרו: "תתחיל לזכור את שיעורי הבית שלך", אלא דאגו שבנכם יידע בדיוק מה הוא צריך לעשות אחרת כדי לזכור את השיעורים. כדי לשפר את מיומנויות הארגון, צריך לחשוב על צעדים מדוייקים ולא לדבר בצורה כללית ומעורפלת. חישבו יחד על רעיונות. אם יש דברים שהוא צריך להכין ערב קודם לבוקר, וודאו שהם ברורים. המפתח להתארגנות בוקר יעילה הוא הידיעה מראש של כל הדברים שצריכים להיעשות ואת הסדר שלהם. זה עוזר לכל בני המשפחה להיכנס למסלול בלי הרבה ויכוחים.

5. תפקידכם להדריך את ילדיכם ואז לצאת מהתמונה. מה שפעמים רבות קורה, הוא שהורים עובדים יותר קשה מהילדים, בכך שהם מזכירים להם כל 10 דקות בבוקר, הולכים לחדרם 5 פעמים לוודא שהתעוררו, מכינים את הסנדוויצ'ים, אורזים להם את בגדי הספורט. לא חייבים לעבוד קשה כל-כך! זה במילא לא עובד טוב. אם היה לכם דיון ברור על הכללים והציפיות להתארגנות בבוקר, כל מה שאתם צריכים לעשות בבוקר, זה להזכיר לילדיכם את הכללים. בהתחלה אולי תצטרכו קצת להנחות אותם, אבל השתדלו לא להתפתות לדחף לעשות במקומם.

הניחו לבית-הספר לאכוף את התוצאות. קיימים שם חוקים. סביר להניח שתלמידים שלא עומדים בכללים צריכים לשאת בתוצאות. זאת הזדמנות פז עבורכם לצאת מהדרמה ולאפשר למישהו אחר לאכוף חוקים. 
לא חשוב מה יקרה, אל תיכנסו לוויכוחים. תמיד נכון לא להיכנס לוויכוחים עם ילדינו, אבל השעות המוקדמות של הבוקר הן בהחלט זמן לא טוב. אף אחד לא צריך דרמות בבוקר; בייחוד לא אתם. במקום זה, הזכירו לילדיכם את הכללים, תנו להם הנחייה קצרה, והתרחקו. וויכוחים רק מאיטים את מה שגם כך נמשך כבר זמן רב מדי. 

תמונות: depositphotos.com