מאת: ענבל בן ברית כהן * בשער הפרויקט של פלסים בשבטים

ארבעה זוגות שרכשו לפני יותר מחצי עשור דירות בפרויקט של חברת "פלסים" בשכונת השבטים בעיר (בוכמן), הגישו לבית משפט השלום בתל אביב, תביעה כנגד חברת הבנייה, לאחר שמספר ליקויי בנייה שאיתרו בדירותיהם, ביניהם, רטיבות, ריצוף פגום וסדקים בקירות, לא תוקנו לדבריהם על ידי הקבלן, למרות פניות חוזרות ונשנות מטעמם. בתחילת החודש, בעקבות התביעה, קבעה השופטת כרמלה האפט בבית משפט השלום בתל אביב, שחברת הבנייה "פלסים" תשלם את עלות התיקונים וגם תפצה אותם על עוגמת נפש.

בפסק הדין שניתן ע"י השופטת האפט מיום 8.12 מצוין כי התובעים טענו שבכל אחת מהדירות ישנם ליקויי בנייה שהאחריות לתיקונם הינה של "פלסים", חברת הבנייה שבנתה את דירתם, עוד מצוין בו כי על אף שכל אחד מהתובעים פנה אל חברת הבנייה בנפרד, ויותר מפעם אחת, הן בכתב והן בעל פה, בבקשה לתיקון הליקויים, סירבה לפי הטענות חברת "פלסים" לעשות זאת והסתפקה בתיקונים "למראית עין" בלבד לטענתם. עוד מצוין בפסק הדין כי התובעים טוענים שהנתבעת מיצתה את זכותה החוקית לתיקון הליקויים, וכי הם עצמם נתנו לה את ההזדמנות הנאותה לתקנם.

לאור האמור, דרשו הרוכשים מבית המשפט לחייב את חברת "פלסים" בתשלום פיצוי בגין ליקויי הבנייה, דיור חלופי למשך תקופת התיקונים, הוצאות נוספות שנגרמו להם בשל כך, וכן בתשלום פיצוי בגין עגמת נפש נוכח התנהלותה, כשאת דרישותיהם מגבה חוות דעת הנדסית שהגישו מומחים מטעמם ובה מוצגים ומפורטים הליקויים. הרוכשים דרשו כ-525,000 שקלים עבור ליקויי הבנייה, כ-46,000 שקלים עבור הוצאות חוות דעת הנדסית ופיקוח עבודות הנדסיות בעת ביצוע התיקונים הנדרשים, 57,000 עבור דיור חלופי לתקופה של כ-25 ימים ונוסף לכל אלו, גם כ-100,000 שקלים פיצויים עבור עגמת נפש שנגרמה להם.

"פלסים" טענה מצדה כי חוות הדעת של המומחה שהגישו הרוכשים, נמסרו לה זמן רב לאחר שכבר חלפה תקופת הבדק בכל אחת מן הדירות, ורק לפני הגשת התביעה לביהמ"ש. עוד הוסיפו נציגי החברה וטענו, כי חוות הדעת של המומחה מופרזות ומוגזמות וכך גם כלל תיאור הליקויים הקיימים בכל אחת מהדירות. משכך טוענת "פלסים" כי ניכר שמטרתם האמיתית של התובעים הינה לקבל ממנה פיצוי כספי ולא את תיקון הליקויים כפי שהם מנסים לטעון

חברת "פלסים" טענה מצדה כי חוות הדעת של המומחה שהגישו הרוכשים, נמסרו לה זמן רב לאחר שכבר חלפה תקופת הבדק בכל אחת מן הדירות, ורק לפני הגשת התביעה לבית המשפט. עוד הוסיפו נציגי החברה וטענו, כי חוות הדעת של המומחה מופרזות ומוגזמות וכך גם כלל תיאור הליקויים הקיימים בכל אחת מהדירות. "משכך טוענת היא (חברת "פלסים") כי ניכר שמטרתם האמיתית של התובעים הינה לקבל ממנה פיצוי כספי ולא את תיקון הליקויים כפי שהם מנסים לטעון. מכל מקום, טוענת היא (חברת "פלסים"), כי במהלך תקופת הבדק היא ביצעה את התיקונים הנדרשים בהתאם לפרוטוקול מסירה שנערך לכל אחת מן הדירות" נכתב בפסק הדין.

נציג חברת "פלסים" אישר כי החברה איננה מתעדת פניות של דיירים, וכי אין לה פרוטוקולים על ביצוע תיקונים בכל אחת מן הדירות, למעט פרוטוקולי המסירה. יתרה מזאת, הוסיפו נציגי חברת פלסים ואמרו כי עובדי החברה הגיעו לביצוע תיקונים, והסבירו כי עובדי החברה היו מגיעים לביקורים אקראיים בדירות שבנו, מיוזמתם ו"על הדרך" תיקנו ליקויים קלים שמצאו.

השופטת האפט, לאחר ששקלה את מכלול הראיות שהוצגו בפנייה, קבעה שהיום, שש שנים לאחר הכניסה לדירות, הליקויים עדיין עומדים על כנם, וזה מצביע על כך שחברת "פלסים" החמיצה את ההזדמנות לתקנם בעצמה, ועליה לשלם לתובעים את עלות התיקון באמצעות קבלן אחר.

השופטת האפט קיבלה את חוות דעתו של מומחה בית המשפט שביקר בדירות, וקבעה כי עלות תיקונם של כל הליקויים עומדת על 362,993 שקל. עוד הוסיפה השופטת כי קיבלה גם את טענת התובעים, לפיה המגורים בדירות הלקויות הסבו להם אי-נוחות, אובדן הנאה ועגמת נפש, ופסקה להם פיצוי של 5,000 שקלים לכל זוג.  בסך הכול חויבה "פלסים" לשלם לתובעים כ-378,000 שקלים עבור ליקויי הבנייה, 20,000 שקלים בגין עגמת נפש, ואל אלו הוסיפה תוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 40,000 שקלים.