מי לא מכיר את החשש שמלווה כל הורה לילד צעיר מהמחלות...חלק מההורים מעדיפים לדחות את שליחת הילדים למסגרת עד לסיום החורף ואם כבר הילד נמצא בתוך מסגרת, ההורים מוצאים עצמם מבלים איתו יותר זמן בבית מאשר בעבודה. מידת ההידבקות שונה מילד לילד והיא תלויה בעיקר בעוצמתה של מערכת החיסון שלו. ככל שהיא חזקה יותר, הילד ידבק פחות במחלות הנמצאות סביבו וגם כאשר ידבק, הוא יתמודד איתן טוב יותר.

הקשר בין שינה ומערכת החיסון

בזמן של שינה טובה הגוף מטפל בזיהומים ובהחלמה מואצת של פצעים. במחקרים שנערכו נמצא כי עקב מחסור בשינה חלים שינויים רבים במערכת החיסונית, בתפקוד חסר של תאי הדם הלבנים ובוויסות לקוי של הורמון הגדילה.
כשאנחנו באים לדבר על הקשר בין שינה למחלות זה מזכיר לנו במידה רבה את הביצה והתרנגולת- ילדים שלא ישנים טוב הם ילדים שחולים יותר וכשהם חולים הם ישנים פחות טוב.

כאשר הרגלי השינה של הילד מלכתחילה אינם טובים, בזמן מחלה המצב מחמיר- הוא יתעורר פעמים רבות יותר ועל אף עזרת ההורים, יהיה לו קשה יותר לחזור לישון. לעומת זאת, אצל ילדים בעלי הרגלי שינה טובים המסוגלים להירדם באופן עצמאי, ניתן לראות בבירור שגם בזמן מחלה השינה שלהם לא תופרע באופן משמעותי וגם אם כן, זה לא יהיה כל כך קיצוני.

אז לכמה שעות הילד זקוק לישון?
לפניכם טבלה המציגה את מספר שעות השינה להן הילד זקוק בכל גיל. חשוב שתזכרו כי ילדים שונים אחד מהשני ולכן ממליצה תמיד להתייחס למדד החיוניות. כלומר, גם אם לפי הטבלה הילד שלכם ישן שעה פחות, אין מה להילחץ- כל עוד הוא חיוני במהלך היום ומתפתח כמו שצריך, כנראה שכמות השינה מספיקה לו.

       גיל הילד

 שעות שינה ביממה

 תנומות במהלך היום

         0-3 חודשים

              כ-16 שעות

             כל היממה

         3 חודשים

             כ-15 שעות

      רוב השינה מתרכזת בלילה

         6 חודשים

             כ-14-15 שעות

      כשתי תנומות במהלך היום

         12 חודשים

             כ-13-14 שעות

      לרוב תנומה אחת בצהריים

         18-24 חודשים

             כ-13 שעות

       תנומה אחת בצהריים

         שנתיים-שלוש

            כ-12-13 שעות

        תנומה אחת בצהריים

         שלוש-חמש

            כ-11-12 שעות

         לרוב אין צורך


איך אפשר להתחיל בהקניית הרגלי שינה כשהילד כל הזמן חולה?

 הורים רבים המעוניינים ללמד את ילדם הרגלי שינה טובים מתלבטים הרבה פעמים מתי נכון להתחיל בכך. בתקופות של מחלות ובעיקר בחורף קשה אף יותר למצוא זמן מתאים. אין שום בעיה להתחיל תהליך הקניית הרגלים כאשר מדובר אך ורק בצינון קל, אך אם הילד מעלה חום או סובל ממשהו, כדאי קודם כל לטפל בו ורק כאשר ירגיש טוב יותר להתחיל בתהליך.

אם כבר התחלתם בתהליך הקניית הרגלי שינה והילד חולה תוך כדי, מומלץ לא להפסיק את התהליך כי זה רק יגרום אצלו לבילבול. מה שכן, בתקופות מחלה (כמו גם בתקופות רגילות) חייבים להיענות לצרכים שלו אפילו במחיר של חריגה מהתהליך שהוגדר למשך מספר ימים עד אשר הוא מרגיש טוב יותר.

מאחלת לכם רק בריאות וחורף חמים ונעים!