בשער: רוד סטיוארט 1971

אודיו: השיר IN A BROKEN DREAM

את השיר הזה שמעתי לראשונה בשנות השמונים באחת מתחנות הרדיו. זה נשמע לי כמו רוד סטיוארט. השיר היה פגזי והידהד בראשי באופן כה מענג שלא רציתי שייגמר. נתליתי בעונג רב על כל צליל שבקע מהמכשיר. אבל הקריין לא הציג לאחר מכן את שם השיר או ההרכב שמדובר פה ואני נשארתי עם תיסכול. חיפשתי בנרות אך לא מצאתי שום תקליט של רוד סטיוארט שהכיל את השיר הנכסף.. לא היה אז אינטרנט ובמשך שנים התיסכול ניקר בי.

כל זה עד שיום אחד הלכתי לראות סרט חדש בשם 'לשבור את הגלים'. ובעוד אני צופה בו, החלו הצלילים של השיר הזה להישמע ואני לא ידעתי את נפשי מרוב התרגשות. כשיצא הפסקול לאותו הסרט נפתרה התעלומה שלי. זו היתה להקה בשם PYTHON LEE JACKSON. והזמר הוא אכן רוד סטיוארט. אי אפשר לטעות.

בשניות הראשונות של השיר אפשר לשמוע מיד את האיכות הקלאסית שהפכה אותו לשיר אלמותי. השיר האווירתי הזה, עם אורגן ההאמונד סטייל פרוקול הארום והגיטרה המנסרת לטובה, נחשב היום לאחד משיריו הטובים של רוד סטיוארט. וכל זה ממש במקרה. מדובר בכלל בשיר של להקה אוסטרלית, שהייתה קיימת עוד מאמצע שנות השישים, והגיעה לאנגליה בכדי להקליט חומרים. השדרן המפורסם של הבי.בי.סי, ג'ון פיל, שמע אותה והחתימה ללייבל שלו שנקרא DANDELION.

ניסה להישמע זמר שחור

השיר IN A BROKEN DREAM נכתב על ידי קלידן הלהקה, דייב בנטלי, אך למרות כמה נסיונות של הלהקה להקליט את השיר בקולו, התוצאות לא היו מספקות. בגלל שהקול של בנטלי לא התאים לשיר הזה הוחלט להשתמש בשירותיו של זמר אחר.מנהל הלהקה, שהיה בכלל סוחר מכוניות חלקלק, אמר לחברי הלהקה שהוא מכיר זמר בשם רוד סטיוארט. זאת בזכות העובדה שהוא מכר לזמר האלמוני הזה מכונית.

אותו מנהל היה בטוח שיצליח אף לשכנע את סטיוארט בסופו של דבר להצטרף כזמר ללהקה. בנטלי נפגש עם סטיוארט בדירתו של המנהל וביחד עברו על המילים של השיר. לאחר מכן צעדו יחדיו לכיוון האולפן.הטייקים הראשונים של השיר ביחד עם סטיוארט לא היו מבטיחים. ג'ון פיל, שהפיק את ההקלטה, החליט לשבור את המתח על ידי אספקת בירות לאולפן. כל הנוכחים שתו כמות טובה של המשקה בכדי להירגע.

ואז סטיוארט ניגש לשיר את השיר. האורות באולפן היו עמומים מדי והוא לא שם לב שהוא פיספס את הבית האחרון ושר במקומו שוב את הבית הראשון של השיר.
השירה של סטיוארט כה הרשימה את כל הנוכחים באולפן עד שהיה ברור שהיא תהפוך לגירסה הסופית. סטיוארט, שהיה אז מעריץ נלהב של מוסיקת הנשמה השחורה, הודה מאוחר יותר שהוא ניסה להישמע בהקלטה הזו כזמר שחור.בתמורה להקלטה הזו דרש סטיוארט בזמנו שיספקו לו שטיחים למכונית הכסופה שרכש מאותו מנהל-סוחר מכוניות.

אך סטיוארט קיבל דבר חשוב יותר באותו יום של הקלטה - חברות קרובה עם ג'ון פיל. אך עם כל היופי שבעניין, ג'ון פיל היסס בנוגע להוצאת השיר כי לא רצה שמהלייבל שלו ייצא שיר עם זמר סשנים ולא שיר של אמן או להקה ברורים. לפיכך חיכה השיר במחסן עד שבשנה שלאחר מכן מכר פיל את החברה שלו למפיק בשם מיקי דאלון.

הסינגל עם השיר יצא דרך דאלון ב-1970 אך נחל כישלון חרוץ בשל העובדה שאף אחד לא הכיר אז את רוד סטיוארט (חוץ מכמה חובבי ג'ף בק וכאלה...).
בצד ב' של התקליטון המקורי יש גירסה (לא מהטובות...) עם רוד סטיוארט לשיר CLOUD NINE של הטמפטיישנס.משום מה, על הסינגל נכתב ששם השיר הוא DOIN FINE ולא CLOUD NINE.

מרוב בלונדיניות נעלם היער

אך מיקי דאלון לא פיספס את ההזדמנות להרוויח כסף טוב ובשנת 1972 הוציא את השיר שוב על תקליטון דרך החברה שלו בשם YOUNG BLOOD. סטיוארט היה אז כבר זמר ידוע ביותר ושם חם בשוק המוסיקה. הן כסולן והן כחבר בלהקת THE FACES. הפעם הפך השיר הזה ללהיט ענק במצעד. סטיוארט כמובן לא קיבל עליו גרוש.

קטע מעניין :בסוף השיר, רוד סטיוארט שר I SIT HERE IN MY LONELY ROOM. את אותה השורה הוא שר כמעט באופן זהה בשיר BLUES DE LUXE שהוא ביצע עם להקתו של ג'ף בק באלבום שלהם שנקרא TRUTH (שגם הוקלט ב-1968). נראה שיש 'שטיקים' שזמרים לא מוותרים עליהם. .

כשיצאה האוטוביוגרפיה שכתב רוד סטיוארט על חייו, קניתי אותה בשקיקה וציפיתי לקרוא שם את הזווית שלו בנוגע להקלטת השיר הזה. אך מה רבה הייתה הפתעתי כשהוא כלל לא הוזכר בספר. כנראה שמרוב בלונדיניות לא רואים את היער...