האלבום התשיעי של זוכה פרס נובל הטרי לספרות בוב דילן, NASHVILLE SKYLINE (קו הרקיע של נאשוויל), יצא ב-9 לאפריל 1969 ונחשב לאחד מאלבומיו הטובים ביותר ואף המהפכניים שלו מבחינה מוסיקלית. הקונספט העיקרי באלבום הזה הוא נטיית המוסיקה לכיוון סגנון הקאנטרי, דבר שהפך אותו לאחד מהחלוצים בתחום הרוק-קאנטרי.

האלבום הזה ממשיך את הקו המוסיקלי שנוצר באלבומו הקודם, JOHN WESLEY HARDING, ואף צולל פנימה יותר אל מחוזות הקאנטרי. דילן הקליט את האלבום בנאשוויל עם טובי הנגנים של האיזור.

אך משהו חדש, מפתיע ומהותי קיבל את מעריציו של דילן, שהקשיבו לאלבום הזה לראשונה: קולו של דילן לא היה מחוספס כבאלבומי העבר אלא הוא בחר לשיר כאן בקול נקי, רך, מלא בנפח ומדוייק מבחינה מלודית. דילן נשמע כאן ממש כאילו הוא בא לחקות זמרי קאנטרי אחרים בצורת הגשתו את השירים האלה. התוצאה של המוסיקה וקולו החדש של דילן קיבלו תגובה חיובית ביותר בקרב הקהל, שקנה את האלבום בכמויות גדולות.

האלבום נכנס למצעד האמריקני במקום השלישי ובמקום הראשון במצעד האנגלי, אך דבר אחד מאד העיק על דילן בתקופה ההיא - העיתונות עדיין המשיכה להכתיר אותו כדובר הדור למרות שהוא ביקש לברוח כמה שיותר מתיוג שכזה. הוא לא היה זקוק לתיוג שכזה והוא אף לא התחבר למושג הזה.

האלבום הזה מאד קצר. אך כמו שאומרים - "הדברים הטובים באמת באים בחבילות קטנות". והדבר כל כך נכון פה. האלבום ממוקד ולא בורח לסתימות חורים מוסיקליות. כל שיר כאן הוא מתנה מוסיקלית.יש כאן 27 דקות של יופי מופלא.

השיר LAY LADY LAY (שפותח את צד ב' של האלבום) הפך לאחד מלהיטיו הגדולים של דילן והגיע למקום השביעי במצעד האמריקני. השיר הזה נכתב במקור עבור הסרט "קאובוי של חצות", אך דילן לא שלח אותו בזמן למפיקי הסרט ולכן הוא לא נכלל בו. דילן לא התלהב מהוצאת השיר הזה כסינגל. למעשה הוא די התנגד לרעיון. אך התעקשותו של קלייב דייויס, מנכ"ל חברת התקליטים קולומביה, גרמה לו להתרכך בעניין.

כשנשאל דילן בראיונות בנוגע לשיר שהוא הכי אוהב באלבום הזה - הוא ענה שזה השיר TONIGHT I'LL BE STAYING HERE WITH YOU.

את TO BE ALONE WITH YOU כתב בוב דילן במקור בשביל זמר הרוק'נ'רול ג'רי לי לואיס.

כשהאלבום יצא במקור הוא לא היווה גורם תחרותי מול דברים אחרים שיצאו אז בעולם הרוק. אנשים היו אז חצויים בדעתם כלפי מוסיקת הקאנטרי הבסיסית. חלק אהבו אותה מאד וחלק תיעבו אותה.

האלבום הזה היה גלולה קשה לבליעה לחלק מהאנשים, אך במהרה הוא כבש גם אותם במוסיקה החמה והעדינה שבו. סשן ההקלטה הראשון לאלבום הזה נערך ב-12 לפברואר 1969 ונמשך מספר ימים. אורח חשוב נהג לבקר אותו בסשנים להקלטות האלבום - זהו הזמר ג'וני קאש, שהיה חתום באותה חברת תקליטים של דילן ואף נהג לשבח בפומבי במשך זמן רב את המוסיקה שלו.בזמן ההקלטות לאלבום, קאש הקליט אלבום עם הלהקה שלו באולפן הסמוך. המפגש הוביל להקלטת כמה דואטים בין שניהם.ב-18 לפברואר נעשתה ההקלטה שפתחה את האלבום הזה של דילן.

זהו הדואט של דילן וקאש לשיר GIRL FROM THE NORTH COUNTRY. ההקלטה האחרונה לאלבום נעשתה ב-21 לפברואר 1969.

הבסיסט באלבום הזה הוא צ'ארלי דניאלס, שהיה דמות מוסיקלית חשובה מאד בנאשוויל. הוא זה שהקים בשנות השבעים להקה, שהצלחתה המסחרית הגדולה ביותר הייתה עם הלהיט THE DEVIL WENT DOWN TO GEORGIA.

עיתון להיטון - ה"פנאי פלוס" של הסבנטיז והאייטיז, פירסם ביקורת על התקליט ב-9 לינואר 1970: "נאשוויל הוא כידוע מרכז שירת העם האמריקנית ו'שירת הבוקרים". אלבום זה מהווה שינוי מוחלט של סגנון, ליווי וקול. די אם נזכיר כדוגמא את הלהיט 'נוחי גברת נוחי' הכלול בתקליט זה. לא עוד שירי מחאה בקול יבש אלא שירי אהבה ואחווה המושרים בקול עמוק ובליווי להקה עשירה מאד. קטע מבריק כאן הוא 'קו הרקיע של נאשוויל' בו מפגין בוב את שליטתו הנהדרת בכל הכלים הבאים : גיטרה ספרדית, גיטרת הוואי, גיטרה רגילה, פסנתר ומפוחית פה. נוגעים ללב הם גם שיריו 'השליכי זאת', 'הלילה אשאר כאן איתך', 'פגי דיי' ו- 'הנערה מצפון הארץ' אותו שר בוב יחד עם ג'וני קאש"...

שניים משירי התקליט בי-טיוב (מתוך תוכנית של ג'וני קאש).

the girl from the north country

I Threw It All Away