בשער: עטיפת התקליט WAR CHILD

האלבום WAR CHILD של להקת ג'טרו טול יצא בארה"ב ב-14 לאוקטובר 1974 וב-26 לאוקטובר 1974 באנגליה.הוא נפתח עם אזעקה, אבל תרשו לנו להרגיע אתכם...היא לא אמיתית. הלהקה ומנהיגה, איאן אנדרסון, חטפו מהלומה גדולה בשנת 1973 לאחר שסיבוב ההופעות שלה לקידום האלבום A PASSION PLAY נקטל בעיתונות. מבקרי מוסיקה וגם אנשים בקהל לא הבינה את כל התיאטרליות המדוייקת שהלהקה הרכיבה על הבמה.

הפגיעה הייתה כה קשה שאנדרסון שקל לפרוש. הוא האשים את מבקרי המוסיקה במסיבת עיתונאים שנערכה במונטרה שבשווייץ. אך אנדרסון חזר בו די מהר והתחיל לרקוח אלבום חדש ללהקה בשם WAR CHILD. האלבום הזה היה אמור להיות פסקול של סרט שלא יצא מעולם. שם האלבום נלקח משיר של הזמר רוי הארפר שהיה חבר טוב של כל הלהקות הבולטות מאותה תקופה. דייויד פאלמר, שעד כה כתב פה ושם תיזמורים ללהקה, הפך באלבום הזה לשותף מוסיקלי פעיל יותר לצד אנדרסון.

קליפ: בלאגן בג'ונגל 

הרבה מוסיקה הוקלטה על ידי הלהקה בתקופה הזו. קטע אחד שאנדרסון כתב בשם WALTZ OF THE ANGELS הוקלט כשהעותק היחיד של ההקלטה נשלח לתחנת טלוויזיה בריטית, שביקשה מאנדרסון מוסיקה. מאז לא צצו מחדש עקבות ההקלטה הזו. תהליך יצירת הסרט נעשה במקביל להרכבת האלבום. אנדרסון ופאלמר נפגשו עם פרידריק אשטון, שהסכים להרכיב את הכוריאוגרפיה בהתאם למוסיקה. ג'ון קליז, השחקן הידוע שהיה אז חבר במונטי פייטון, נכנס לפרוייקט כיועץ בענייני ההומור שבתכנים.

אך הבעיות החלו לצוץ די בהתחלה. מי שהיו אמורים להשקיע את הכסף בסרט נבהלו מתסריט שסבב סביב עלילה על ילדה שנהרגת בתאונה ומה שקורה לנשמה שלה לאחר מכן. הפרוייקט התאחר כל כך בגלל הבלגאן עד שאנדרסון לא יכל לאפשר ללהקה שלו לסבול את הדחייה הזו, שתגרום לכך שלא ייצא בזמן אלבום מסודר לקהל צרכני התקליטים.

אנדרסון המאוכזב החליט לקחת בכל זאת את קונספט הסרט ולהפכו לאלבום עם שירים מופרדים בשם WAR CHILD. תהליך ההקלטה לאלבום הזה היה חוויה נוחה וקלה ללהקה, שבשנתיים האחרונות הייתה עסוקה בלהקליט שני אלבומים של יצירות ארוכות ואלבום שלם שנגנז לאחר שהוקלט בצרפת.

במקביל להקלטת האלבום הזה, קיבל אנדרסון את המשימה הראשונה שלו כמפיק - להפיק אלבום ללהקת סטיליי ספאן הפולקית. האלבום שהוא הפיק להם נקרא NOW WE ARE SIX. הלהקה הזו אף פתחה כמה הופעות של ג'טרו טול וסגנון העיבודים והנגינה שלה השפיע רבות על אנדרסון בסוג העיבודים באלבומים של להקתו משנת 1977 ואילך.

רוב החומר לאלבום WAR CHILD נכתב במהלך סיבוב ההופעות לאלבום A PASSION PLAY. באלבום הזה אנדרסון משתמש בסקסופון לצד חליל הצד המפורסם שלו. אחרי האלבום הזה הונח הסקסופון בצד ולא חזר יותר לאלבומי הלהקה.הקטע השני באלבום נקרא QUEEN AND COUNTRY ויש בו אווירה רוסית, בין השאר בזכות נגינת האקורדיון הנהדרת של ג'ון אוון (שהוא אחד הקלידנים המעולים אך הפחות מוערכים בעולם הרוק המתקדם). ויש כאן גם קטע בלוזי נהדר בשם BACK DOOR ANGELS. הנגינה נהדרת והעיבודים עשירים וסוחפים משיר לשיר.

קליפ: BACK DOOR ANGELS.

הקטע שמסיים את הצד הראשון - SEA LION - הוא אחד האהובים עליי באלבום. השיר הזה מדבר על אקולוגיה. אנדרסון, שגדל בבלקפול, ראה בימי ילדותו את הים שהיה במצב אפור ושמנוני מאד. הזכרון הזה נחרט בראשו וצץ כשבא לכתוב את השיר הזה. הגועל והכאוס של הים הזה באו אצל אנדרסון בשיר הזה בצורת קרקס.

צד ב' נפתח עם אחד השירים הידועים ביותר מהאלבום הזה - SKATING AWAY ON THE THIN ICE OF THE NEW DAY. השיר היפה הזה בוצע הרבה פעמים בהופעות הלהקה. השיר הזה הוקלט למעשה במהלך סשן ההקלטות השלם והגנוז שנערך באולפני CHATEAU D'HEROUVILLE בקיץ 1972. השיר BUNGLE IN THE JUNGLE הוא הלהיט מהאלבום, שהושמע רבות ברדיו.

וידאו: SKATING AWAY ON THE THIN ICE OF THE NEW DAY

שיר נוסף שהוקלט בצרפת, במהלך הסשנים לאלבום הגנוז שקדם ל- A PASSION PLAY - הוא הקטע האקוסטי הקצר של אנדרסון שנקרא ONLY SOLITAIRE. כל שאר שירי האלבום (למעט השניים שציינתי) הוקלטו באולפני MORGAN שבלונדון. בשיר THE LAST HURRAH החליט אנדרסון להקליט חמת חלילים, לאחר שראה איש אחד שמנגן בכלי הזה ליד משרדי הלהקה.

אנדרסון שכר את האיש ועוד שניים מחבריו שינגנו בשיר הזה. הקטע שמסיים את האלבום, TWO FINGERS, הוא עיבוד מחודש לקטע שהלהקה הקליטה כבר ב-1971 וגנזה תחת השם LICK YOUR FINGERS CLEAN.

ב-25 ליולי של 1974 סיימה הלהקה את פרישתה הקצרה מהופעות חיות ויצאה לסיבוב הופעות באוסטרליה, ניו זילנד, יפאן, אירופה ולבסוף חזרה לאנגליה. בסיבוב הזה השתמשה הלהקה בסקציית כלי מיתר נשית, שדי סבלה על הבמה בגלל שהושבה ליד מגבר הבס של ג'פרי האמונד-האמונד. הבחורות ביקשו ממנו כל הזמן להנמיך את המגבר שלו....