אלבום המאסטרפיס של דייויד בואי משנת 1972, "עלייתו ונפילתו של זיגי סטארדסט והעכבישים מהמאדים" הוקלט בנובמבר 1971 באולפני TRIDENT בלונדון. היה זה תקליט שהעלה את בואי לליגה אחרת לגמרי מהמקום שהיה בו, ובעצם פתח עבורו את השערים להיכלות התהילה מהם כמעט לא נפרד ב-40 השנים הבאות עד מותו המעציב השבוע.

ההקלטות ל'זיגי סטרדסט' החלו כל יום אחה"צ והסתיימו בחצות. כל האלבום הוקלט בפחות משלושה שבועות, כשתפקידי השירה של בואי הם למעשה ברובם טייקים ראשונים. בואי עצמו הודה שההשפעה ליצירת הדמות של זיגי הייתה זמר בריטי בשם ווינס טיילור שרקח דמות של כוכב רוק שהולך עד הסוף. לדמות של טיילור קראו מטאוס, שהכריז כי הוא בן האלוהים.

הלבוש, השיער והאיפור של זיגי הושפעו רבות מהדמות המרכזית שגילם השחקן מלקולם מקדואל בסרט "התפוז המכני". זיגי הוא כוכב הרוק האולטימטיבי. כוכב סקסי, עם התמכרות לסמים ומסר לשלום. אך אותו זיגי גם נהרס בשל אורח חייו. ההשראה המוסיקלית לקונספט של זיגי הגיעה בתחילת 1971, כשבואי החליט ליצור את הגירסה שלו למוסיקה של איגי פופ והסטוג'ס ומלהקת 'מחתרת הקטיפה'.

הכוונה המקורית של בואי הייתה שהתקליט זיגי סטארדסט יהיה פסקול של מחזה או הפקה טלוויזיונית שמספרת את סיפור חייו של זיגי. התכנון הזה כמובן לא יצא אל הפועל. הסיפור בתקליט של זיגי סטארדסט מתרחש חמש שנים לפני סוף העולם. הוכרז באופן רשמי שהעולם הולך להיכחד בעוד חמש שנים בגלל מחסור במשאבים טבעיים. המבוגרים בעולם הזה איבדו כל קשר עם המציאות ורק הצעירים נשארו בשביל לקחת את העניינים לידיים.

זיגי היה בלהקת רוקנרול אך הצעירים לא רצו יותר את המוסיקה הזו. אין טעם לרוק כי אין יותר חשמל בעולם בשביל לנגן את המוסיקה הזו. זיגי קיבל עצה לאסוף נתוני חדשות ולשיר אותם מכיוון שאין יותר חדשות בטלוויזיה או ברדיו (הרי אין יותר חשמל). אז זיגי לוקח את העניינים לידיו וכל מה שנותר לו לשדר זה חדשות נוראיות ללא תקווה.

"סטארמן" בטופ אוף דה פופס - הבריטים נחשפים לזיגי

את ההשראה לכתיבת השיר FIVE YEARS, שפותח את התקליט, קיבל בואי מחלום שחלם בשנת 1971 ובו אביו המנוח התגלה לו באומרו שנשארו לדייויד הצעיר חמש שנים בלבד לחיות. חברי להקתו של בואי בתקופה הזו הפכו לדמויות חדשות שיצרו את להקת העכבישים ממארס: מיק רונסון (שנפטר אף הוא מסרטן) בגיטרה, טרבור בולדר בבס ומיק וודמנסי בתופים, בואי בעצמו ניגן בהקלטות האלבום סקסופונים ואף צ'מבלו.

יש לציין ששאר חברי הלהקה לא התלהבו (בלשון המעטה) להיכנס לדמויות חברי הלהקה המוחצנים. הם אולצו להתלבש בבגדי גלאם מוחצנים שמבליטים סממנים דו-מיניים. את הבגדים עיצבה עבורם אשתו של בואי, אנג'י. הם ידעו שאם הם לא ירתמו לפרוייקט הזה של בואי עם התחפושות הם יימצאו בסיכון של פיטורים יוחלפו בנגנים אחרים.השיר היחיד שלא נכתב בידי בואי - IT AIN'T EASY - הוקלט באפריל 1971 במהלך הסשנים לאלבומו הקודם HUNKY DORY.

הפסנתר שבואי הקליט עליו לאלבום הוא אותו פסנתר שפול מקרטני ניגן עליו בהקלטת השיר היי ג'וד של הביטלס. הסינגל היחיד שיצא מהאלבום, השיר STARMAN, הגיע למקום העשירי במצעד הבריטי. השיר הזה הוא למעשה תוספת אחרונה לאלבום וכמעט ולא נכלל בו. רק התעקשות של אחד מעובדי הלייבל של בואי RCA, ששמע את הדמו המקורי של השיר, היא שהביאה להקלטתו והכללתו בתוך האלבום. זאת כי עד כה לא הצליחה חברת התקליטים למצוא להיט אחד פוטנציאלי מהאלבום.

בואי הופיע עם השיר בתוכנית TOP OF THE POPS הבריטית ויצר סנסציה כשבריטים רבים ראו אותו שם לראשונה, בפריים טיים, עם התספורת והלבוש של זיגי. מאותו רגע הפך דייויד בואי להצלחה לא נורמלית. פרט טריוויה קטן: בואי הושפע לכתיבת השיר הזה מהשיר SOMEWHERE OVER THE RAINBOW...

וידאו: starman

וידאו: five years

השיר שבואי הקדיש למארק בולאן

שני שירים מהאלבום הזה - MOONAGE DAYDREAM ו- HANG ON TO YOURSELF יצאו על סינגל בגירסה שונה ומוקדמת עוד ב-1971. הסינגל יצא תחת שם פרויקט הצד של בואי שנקרא "ARNOLD CORNS". הנגנים בהרכב הזה היו למעשה הלהקה הקבועה של בואי (רונסון, בולדר ווודמנסי) בתוספת שירה מגרונו של מעצב השמלות (וחברו הטוב של בואי), פרדי בורטי.

צד ב' של התקליט נפתח עם שיר בשם LADY STARDUST. את השיר הזה כתב בואי על חברו הקרוב, שהפך לכוכב גלאם-רוק ענק באותה שנה, מארק בולאן (מלהקת T REX).במהלך ההקלטות לתקליט הוקלטו גם כמה שירים שיצאו בהמשך רק כבונוסים בהוצאות הדיסקים. אלה הם VELVET GOLDMINE, HOLY HOLY וקאבר לשיר PORT OF AMSTERDAM. שיר נוסף שהוקלט בסשנים היה JOHN I'M ONLY DANCING שיצא כסינגל.

אמנם "זיגי" נתפס בעיני רבים כאלבום קונספט אך הוא לא נכתב ככזה. השירים שבו הגיעו מתקופות שונות בחייו של בואי. אמנם הם משתלבים יחדיו ליצירת סיפור אחד, אך זה כבר קונספט מאולץ. אפילו בואי עצמו לא לקח אז את רעיון הקונספט של התקליט ברצינות. הוא נהג לתעתע את כתבי העיתונים בנוגע ליצירת הדמות 'זיגי'. בכל עיתון הוא סיפר גירסה שונה לגמרי.

התקליט'הושלם כולו עוד לפני ש- HUNKY DORY יצא לחנויות באנגליה (ב-17 לדצמבר 1971). HUNKY DORY לא יצר גל תהודה ענק אז ואיפשר לבואי להתחיל לבנות את עצמו מחדש כ'זיגי'.

נגני הליווי היו בהלם: זיגי פורש

בזמן שהדמות שבואי יצר, זיגי סטארדסט, נחה לה על זרי דפנה לנוכח הצלחת האלבום, בואי בעצמו החליט באופן מפתיע להפסיק את הופעותיו כזיגי. זה קרה 13 חודשים אחרי שהאלבום יצא ב-6 ליוני 1972.

בולדר הבסיסט ו-וודמאנסי המתופף קיבלו בפעם הראשונה את הודעת הפסקת ההופעות של בואי כזיגי רק כשהם היו על הבמה באולם HAMMERSMITH (ב-3 ליולי 1973) . הם שמעו את רעש מחיאות הכפיים של הקהל וידעו שהם בדרך לעתיד ורוד יותר. אך שניה לאחר מכן התנפץ חלומם. זה קרה כששניהם שמעו לפתע את בואי מכריז על פרישתו במיקרופון מול הקהל ההמום. זה קרה ממש לפני השיר האחרון במופע, ROCK'N'ROLL SUICIDE.

וידאו:  ROCK'N'ROLL SUICIDE.

שני הנגנים היו בהלם מוחלט. הם נאלצו לנגן את שיר הסיום כשראשם מפוצץ במחשבות על מה ששמעו לפני רגע. הם ירדו מהבמה כשהם עדיין לא מאמינים שהבוס שלהם עשה להם תרגיל שכזה.

מיק רונסון הגיטריסט ומייק גארסון, הפסנתרן שהופיע עימם על הבמה, ידעו על ההכרזה הזו מראש. הם לא דאגו כי הובטח להם מקומם בהמשך הפקותיו של בואי.

מחר, שישי, ב-16:00: "האיש שמכר את העולם"