מאת: ענבל בן-ברית כהן    *צילומים: איגל צילומי אוויר ודואר ישראל

חברת דואר ישראל השיקה ביום שלישי האחרון באופן רשמי את מרכז הסחר המקוון הארצי שהקימה בעיר, ואשר החל לפעול למעשה כבר לפני כ-5 חודשים. מרכז מיון זה מתפרש על שטח של כ-18 דונם בפארק הטכנולוגי של העיר, וערוך לקלוט ולמיין מעל ל 100 מיליון חבילות בשנה. היקף ההשקעה במקום שכוללת שכירות הנכס, השקעה בטכנולוגיות מתקדמות גיוס כוח אדם ועוד מוערך בכ-100 מיליון שקל עד 2020. מרכז מיון זה של דואר ישראל הוא אחד המתקדמים בתחומו בעולם, ומנהליו טוענים כי הוא ערוך לטפל בעשרות אלפי פריטים בשעה, ועתיד להחליף את שיטת המיון שהתבצעה ברובה באופן ידני. במרכז המיון המקוון עובדים כבר היום כ-250 עובדים.

ההתרגשות והציפיות ממרכז מיון זה גדולות מאד. מדובר בפרויקט הדגל של דואר ישראל, פרויקט שבבנייתו כאמור הוטמעו יכולות חדשניות של קטלוג ופענוח חבילות, דבר שיקצר באופן משמעותי את משך מסירת החבילות המוזמנות מחו"ל, משלב נחיתתן בישראל ועד הגעתן ללקוחות. אם בעבר בטרם הקמת מרכז מיון ארצי זה, הפריט היה נוחת בנתב"ג, ולאחר שהיה עובר מיון ראשוני ביחידת המיון של דואר ישראל בנתב"ג, היה ממשיך למיון באחד מבתי המיון של דואר ישראל בתל אביב, בירושלים או בחיפה, משם היה הפריט נשלח לבית הדואר בעיר של הנמען, ושם היה ממוין לפי יחידת המסירה ללקוח (סניף, סוכנות, מרכז מסירה, דואר נע וכו׳). הליך מרובה תחנות זה גרם לכך שמסירת הפריט מרגע נחיתתו בארץ לקח בין 5 ל-7 ימים בממוצע.

מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין אמר במסיבת העיתונאים כי חבילות הן העתיד של הדואר ולדבריו בחברה מבינים זאת היטב. גולדשטיין ציין כי הדואר המסורתי, קרי מכתבים ומעטפות ירדו מ-800 אלף דברי דואר בשנה לכ- 400 אלף בשנת 2016, מה שאומר אם בעבר אזרח היה מקבל 100 דברי דואר בשנה, היום הוא מקבל רק כ-50. גולדשטיין הבטיח במסיבת העיתונאים השבוע כי בנובמבר, כמות החבילות שתגענה לפה תוכפל ל-700-600 אלף חבילות ביום

בתהליך החדש בזכות הקמת מרכז המיון הארצי בעירנו, הפריט נוחת בנתב"ג ומשם הוא מגיע במכולה ישירות למרכז המיון החדש. במרכז המיון החדש הוא עובר שיקוף ביטחוני, מכס, צילום מדבקת הפריט ופענוח נתוני הנמען ותכולת הפריט, תוך שימוש באמצעים טכנולוגים חדשים ויעילים. לאחר מכן מאותרים פרטי הנמען על פי נתונים מוקדמים, המגיעים בצורה ממוכנת מאתרי הסחר הגדולים בעולם, ומופקת מדבקת מיון ליחידה הסופית אליה יגיע הלקוח. בשלב זה נשלח הפריט ליחידה הסופית והנמען מקבל מסרון על הגעת הפריט. לדברי דואר ישראל, תהליך זה מקצר את משך מסירת הפריט ל-48 שעות בממוצע משלב הנחיתה. שליש מהזמן שהיה לוקח לפריט להגיע לנמען בעבר.

מליגה ד' לליגת העל

שר התקשורת איוב קרא שנכח בטקס ההשקה הרשמי השבוע ציין שלא האמין שהדבר יקרה כל כך מהר וכי "דואר ישראל עלה מליגה ד' לליגת העל". יו"ר דירקטוריון דואר ישראל חגי צאיג, ניצל את ההזדמנות לתאר את השיפור שחל בדואר ישראל ואמר כי לדואר יש קרוב ל-1,100 מרכזי מסירה ולמרות שעדיין יש זמן המתנה ארוך בחלק מסניפי הדואר, ובטח במענה הקולי בשירות הלקוחות הטלפוני, זמן ההמתנה בסניפים ירד משמעותית מ-40-30 דקות בממוצע ל-10 דקות. "זה לא מספיק אנחנו רוצים לשפר את זה" ציין והוסיף: "המרכז מאפשר לנו למיין 12 אלף פריטים בשעה, 700-300 אלף פריטים בשעות השיא. ו-48 שעות מרגע הנחיתה ועד להודעה ללקוח. 70 משאיות יוצאות מפה לכל נקודה, גם לכפרים נידחים בנגב וגם לחרמון. אנחנו הגוף היחידי במדינת ישראל שמסוגל לכך באמצעות טכנולוגיית מצלמות ה-OCR. בנוסף, צ'יפ RFID יוצמד לכל החבילות כדי לעקוב אחריהן בכל זמן".

מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין אמר במסיבת העיתונאים כי חבילות הן העתיד של הדואר ולדבריו בחברה מבינים זאת היטב. גולדשטיין ציין כי הדואר המסורתי, קרי מכתבים ומעטפות ירדו מ-800 אלף דברי דואר בשנה לכ- 400 אלף בשנת 2016, מה שאומר אם בעבר אזרח היה מקבל 100 דברי דואר בשנה, היום הוא מקבל רק כ-50. גולדשטיין הבטיח במסיבת העיתונאים השבוע כי בנובמבר, כמות החבילות שתגענה לפה תוכפל ל-700-600 אלף חבילות ביום. בסופי שבוע: 150 אלף חבילות.

 "זו אבן דרך מאוד חשובה. דואר ישראל הוא גוף הריטייל הגדול בישראל עם קרוב ל-1,100 נקודות מסירה. 400 נקודות מסירה חדשות נפתחו השנה. יהיו 500 עד סוף 2018. אנו עושים זאת בעזרת 5,200 עובדים נאמנים שלקחו את החברה קדימה. כל המדדים העסקיים מראים שאנחנו נמצאים בצמיחה".

לנו הנמענים נשאר רק להאמין ולקוות שאכן מרכז המיון החדשני החדש יקצר את זמני הגעת החבילות, וכי מה שנזמין באתרי האינטרנט השונים בשגרה ובוודאי בימי רווקים סינים או סופשנה, יגיעו אלינו במהרה בימינו ונאמר כולנו אמן ושאפו לדואר ישראל.