וידאו: הטריילר הרשמי

רק לא מזמן קראתם כמה סבלתי בסרט הקומיקס שאמור היה  להיות שובר הקופות הגדול של הקיץ, סופרמן נגד באטמן. לא היה קשה להבין שאני מאוכזב. היקום הקולנועי של די סי קומיקס, המתחרים הגדולים של מארוול הן בעולם הקומיקס והן בעולם הקולנוע, מוכיח את עצמו בינתיים כאכזבה אחת גדולה. שני הסרטים שיצאו עד כה במסגרת היקום החדש זכו לביקורות גרועות.

סופרמן נגד באטמן נחשב לאחת הנפילות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הקולנוע כשמשווים את ההכנסות של השבוע הראשון לאלו של השבוע השני (למרות שהוא הספיק להרוויח והרוויח יפה), ואחרי הכישלון הזה אנחנו שומעים על שורה של  במאים שבורחים או מנסים לברוח מפרויקטים עתידיים בגלל "חילוקי דעות אומנותיים".

איזה מזל שבדיוק כשחשבתי לעצמי שאולי נגמר עידן סרטי הקומיקס הטובים באו מארוול והחזירו את עטרת סרטי הקומיקס ליושנה. אחרי שכולם הספידו את היקום הקולנועי של מארוול, הימרו שמה שנקרא "השלב השלישי" של סרטי הנוקמים יאכזב בגלל היעלמותם של כמה מהגיבורים הגדולים ובעיקר בגלל החלפת צוות הכותבים, בא "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" והפריך את כל החששות.

נתחיל בקצת היסטוריה. עלילת "מלחמת האזרחים" בקומיקס הייתה אחד מהאירועים החשובים ביותר ביקום של מארוול. במידה מסוימת היא עיצבה את היקום הזה כפי שהוא נראה היום לטוב ולרע. קפטן אמריקה ואיירון מן, שני החברים המייסדים של חבורת הנוקמים עומדים זה מול זה בקרב של "טוב נגד טוב", ושהטוב ביותר ינצח. איירון מן עומד לצד הממסד, קפטן אמריקה בוחר להתנגד לממסד לטובת זכויות אזרח (בקומיקס) או כנגד אינטרסים אפלים (בסרט), ויתר החברים נאלצים לבחור צדדים.

עלילת הסרט מציגה קונפליקט קשה. לאחר שהנוקמים סיימו משימה מחוץ לגבולות ארצות הברית, התברר שמספר האבדות בנפש בקרב אזרחים היה נורא. המכשפה הארגמנית (אליזבת אולסן, האחות של התאומות אולסן), חשה אשמה, ותחושתה זו נתמכת בגל של שנאה כלפיה מצד לא מעט מהאזרחים. הנוקמים מתבקשים להעביר את עצמם לפיקוח האו"ם שחושש מתוצאות של פעולות עתידיות של חבורת גיבורי על שמבצעים פעולות על דעת עצמם ובלא גורם שישלח אותם או ימנע מהם להגיע לכל מקום בעולם, בתוך ומחוץ לגבולות ארה"ב.

טוני סטארק, איירון מן (רוברט דאוני ג'וניור, כאילו דא), חש בעצמו אשמה על אובדן חיי האדם, ומחליט שהבקשה של באו"ם סבירה. סטיב רוג'רס, קפטן אמריקה (כריס אוונס) חושש מההשלכות שיהיו לכפיפות של הנוקמים לרשות כלשהי שאינה חפה מאינטרסים ועלולה לשלוח את הנוקמים למשימות התנקשות למשל. העימות בין השניים עולה מדרגה כשבאקי, חייל החורף מהסרט הקודם (סבסטיאן סטן) מואשם בפשע שהקפטן אינו מאמין שביצע. מכאן ואילך עובר הקפטן אל הצד הלא נכון של החוק כשהוא מסייע לחברו לברוח מאנשי החוק, ובראשם הנוקמים עצמם. אל הקפטן ובאקי מצטרפים גם פאלקון (אנטוני מקי), המכשפה הארגמנית, הוקאיי (ג'רמי רנר), ואנט-מן (פול ראד).

בצד השני איירון מן, האלמנה השחורה (סקרלט ג'והנסון), וור משין (דון צ'ידל), ויז'ן (פול בטאני), הפנתר השחור (חבר חדש בחבורה, בגילומו של צ'דוויק בוזמן) ו-הפתעה הפתעה, ספיידרמן (טום הולנד) ששוחרר על ידי אולפני סוני שמשיקולים של הוגנות, יושרה מקצועית ורצון בשלמות העלילה, אישרו למארוול להשתמש בדמותו (גם הכסף שהם ירוויחו מהסרט החדש שהם מתכוונים להוציא עזר).

וזו בעצם הבעיה העיקרית של הסרט הזה. אם אתם חשופים לטריילרים בקולנוע, ביוטיוב, בפייסבוק, בזמן הפרסומות של הסופרבול או בכל מקום אחר, אתם כבר יודעים את כל זה ועוד הרבה יותר. מארוול נבהלו כנראה כל כך מהאפשרות שהמתחרה הגדולה די סי תגנוב להם את המוג'ו, שהטריילר שלהם ירה בכל התותחים הכבדים, כולל כאלה ששימשו כהפתעות בסרט עצמו.

לשבת קצת יותר משעתיים בסרט, מעולה ככל שיהיה, ולהרגיש שאתה כבר יודע, שכבר ראית,  שכבר שמעת, לחכות לרגע שבו יופיע כבר אנט-מן או לזה שבו יופיע ספיידי במקום להיות מופתע, זה קצת מבאס. לעתים נדירות מופיע בסרט רגע אפי ומעורר השראה שלא היה חלק מהטריילר הראשון או השני.

שלא תבינו לא נכון, הסרט לא חף מבעיות קטנות נוספות. כל החלק שבו טוני מגייס את ספיידרמן לחבורה נראה כאילו נכנס לסרט אחרי שהתסריט כבר היו גמור, הן מבחינת העיתוי שבו הוא מתרחש והן מבחינת ההקשר שבו הוא מתרחש (אני מבואס כי מעשיי גרמו למוות של נער צעיר ולכן החלטתי להכפיף את עצמי למשמעת האו"ם. הדבר הנכון עכשיו יהיה לעזוב את השיחה המהותית הזו באמצע וללכת לגייס נער מורד ובלתי צפוי בן 16 ולשים אותו בקו ההגנה הקדמי של העולם).

למרות מספר קטן, אניי מדגיש קטן, של בעיות, עדיין מדובר באחד מסרטי הקומיקס הטובים שיצאו. למרות מה שאומרים חלק מעמיתיי זה עדיין לא "האביר האפל", ואפילו לא "הנוקמים" או "איירון מן", אבל כמה גבוה יכול סרט אחד להגיע? מצד אחד, עם קאסט כל כך מפואר ואנסמבל מכובד של דמויות, זה יכול היה בקלות להיות סרט "הנוקמים".

אז למה הסרט נכנס תחת מותג "קפטן אמריקה" ולא תחת מותג "הנוקמים"? להערכתי האולפנים החליטו, אולי בצדק, להשאיר את רוח הסרטים כפי שאנחנו מצפים מהם להיות. סרטי קפטן אמריקה ניחנו עד היום ברוח רצינית ומהורהרת הרבה יותר מסרטי יתר מותגי הנוקמים. גם כאן הסרט פילוסופי ועמוק יותר, למרות שהוא מצליח להיות מבדר במיוחד.

לסיכום, אחד מסרטי "הנוקמים" הטובים ביותר, בבירור "קפטן אמריקה"  הטוב ביותר ובוודאות טוב בהרבה מהמתחרה שבפינה השנייה.

הציון שלי: 4 כוכבים.