בכל ארגון או חברה יש שאיפה למצוינות ורצון עז שבין הקירות תהיה אווירה טובה, חיובית ונעימה. בנוסף, כל מנהל ודאי רוצה שהעובדים שכפופים לו יחושו בנוח לפנות אליו, לשוחח איתו ולמצוא בו שותף הן לעשייה העסקית והן לחיים האישיים. חשוב מאד לדעת שאת כל התחושות האלה צריך ליצור ולייצר, הן לא מגיעות בעצמן.

מה תפקידו של המנהל בארגון?

לכל חברה יש את המבנה ההיררכי שלה – את שרשרת הניהול ואת התפקיד והסמכויות של כל מנהל ומנהל. יש מנהלים בכירים שמנהלים מחלקות ויש להם ראייה רחבה וכוללת על תהליכים שמתבצעים בארגון ויש כאלה שממונים רק על כמות קטנה של עובדים ולא תמיד בקיאים או מעורים בנושאים כוללים רחבים יותר. כך או כך – לכל מנהל יש את הסמכויות והתפקידים שקשורים אליו, למטרות שלו וכמובן את צוות העובדים שעליו הוא ממונה. בין שאר התפקידים שלו יש גם את פיתוח הצוות, העלאת המוטיבציה של העובדים וכמובן עמידה ביעדים.

למה צריך להשקיע בפיתוח הצוות?

לפיתוח צוות העובדים בארגון יש חשיבות גבוהה מאד להצלחת החברה כולה ולווידוא שיש בה אווירה טובה וחיובית. להלן הסיבות למה למנהל יש תפקיד מהותי בכך:

  • העובדים הם אלה שבסופו של דבר מביאים את התוצאות. הם אלה שצריכים שתהיה להם מוטיבציה גבוהה לעבודה.
  • המנהל הוא זה שהעובדים צריכים לפנות אליו בכל עניין, נושא או בעיה – אישיים או מקצועיים. על מנת שיחושו בנוח – המנהל צריך לשדר כלפיהם שהוא עומד לרשותם בכל עת.
  • כאשר העובדים יידעו שיש מי שדואג להם ורוצה בטובתם – הם יגיעו לעבודה בתחושה טובה ותיווצר בין עמדות העבודה אווירה טובה וחיובית. רק כך אפשר לעבוד ולהביא תוצאות.
  • הדרך להתנעת תהליכים (קטנים כגדולים) מתחילה בהגדרת ציפיות ויעדים הן מצד המנהלים והן מצד העובדים.
  • בסמכותו של המנהל לוודא שיש הפרדה בין הנושאים המקצועיים לבין אלה האישיים בקרב חברי הצוות. כאשר כל עובד יודע בדיוק מתי אפשר לעסוק בכל אחד מהתחומים – קל יותר לבצע עבודה יעילה.
  • שיתוף פעולה ועבודה בשקיפות – המנהל מצידו צריך לדעת מה ומתי אפשר לשתף עם העובדים מידע הקשור בארגון עצמו. כשהם חשים שהם שותפים לתהליכים ויודעים למה הם עובדים – קל להם יותר לקבל עליהם תפקידים ולעבוד מתוך תחושת שליחות.

השקעה במנהלים לטובת הארגון

כיום ידוע שהפיכתו של עובד זה או אחר למנהל אינה צעד פשוט אלא כזה שיש לקראתו הרבה מאד הכנות. המנהל צריך לדעת לנהל את הצוות, צריך לדעת איך לפנות אל העובדים ואיך לשמש עבורם אוזן קשבת וכתף תומכת. במידת הצורך הוא יידע באיזה מידע לשתף אותם – מידע שקשור בארגון ולא באופן ישיר בתפקיד שלהם. כיום יש השקעה רבה בווידוא שהמנהל המיועד הוא גם אדם משכמו ומעלה וגם איש מקצוע שראוי לקידום ויידע איך לפעול ואיך להתנהג מבחינה מקצועית כלפי העובדים שכפופים לו.

איך מנהל טוב יתרום להישגים טובים של חברי הצוות שלו?

מנהל טוב נותן את השפעתו לאורך כל יום העבודה ובכל פעולה שהעובדים מבצעים. מצד אחד – הם רוצים לשמח אותו, לספק אותו ולעמוד בסטנדרטים שלו. מצד שני – הם יודעים שגם אם משהו אינו כשורה – יש להם אל מי לפנות, הם יכולים לשוחח איתו על כל נושא והוא מצידו יעשה כל שביכולתו על מנת לסייע, להרגיע, להגיד מילה טובה או להדריך ולהנחות לכיוון הנכון. עובדים מסורים יוכלו לבצע סיעור מוחות עם המנהל שלהם ולהגיע לתוצאות ותובנות מרשימות שישפיעו על לא מעט תהליכים הן שלהם עצמם והן ברמת הארגון כולו.

מנהל טוב – ראייה לטווח ארוך

כאשר המנהל עושה את תפקידו כמו שצריך – העובדים הכפופים לו תמיד יהיו עם המחשבה על שיפור התהליכים הקיימים, על חסכון בעלויות ועל ביצוע פעולות חדשות שעשויות לשפר את תהליכי העבודה. הם ישאפו למצוינות, יחתרו לביצוע מושלם של התהליכים ותהיה להם הבנה מעמיקה שתוכל לסייע לארגון להשתפר ולהתייעל כל הזמן. כאשר ראש הצוות, כלומר המנהל , משרה את האווירה האישית והעסקית הנכונה – זה בעצם המפתח לביצוע מושלם ונאמן של כל הפעולות הדרושות על ידי העובדים שלו.

 

המאמר נכתב ע"י – TEAMING פיתוח צוות