אז מה עושים? לומדים איך לריב! הריב הופך לחילוקי דעות, לדיון, להבעת רגשות. וזו כבר דרך לפתרון.
הדבר הראשון הוא לתצפת במידת האפשר על הריבים שלכם:
האם יש להם טיימינג מסוים? כשאתם עייפים מאוד שניכם? בזמן חופש ארוך? בשגרה? או אולי דווקא ביציאה מהשגרה? האם הם מתנהלים תוך כבוד הדדי ושמירה על הצד השני? האם נאמרים בהם דברים קשים שיש עליהם חרטה אחר כך?

במידה וזיהיתם דפוס חוזר בריבים שלכם -נסו לבחון תגובות חדשות בזמנים קריטיים.
למשל: אם אחד מכם מאוד עייף, החליטו שבזמנים של זיהוי עייפות, פשוט תפרשו לישון, או הכינו קפה,
ותהיו בנפרד - כל אחד בעיסוקיו, על מנת לא לפתוח ריב.
אם אחד מכם מתחיל דיון נפיץ, החליטו ביניכם על משפט קוד כדי להימנע מכך.
כמו: אני מאוד רוצה שנדבר על כך, אבל בזמנים ששנינו עירניים ושקולים.
או: אני רוצה לבלות איתך ערב שקט ונעים, לכן נדבר על כך בפעם אחרת.
במהלך הריב:
נסו להיכנס לנעליו של בן הזוג ולשאול שאלות כמו: אני מבין שמפריע לך ..... ושאת כועסת.
נכון? מה כל כך הכעיס? לוודא שהבנתם בדיוק למה התכוון הצד השני (הקשבה אמפטית)
ואז לתאר את תחושתכם ללא האשמות הדדיות.

זה ירגיש מלאכותי בהתחלה,  אבל אם תקחו פיקוד על התנהלות הרחב, לאט לאט תגיעו למצב של דיבור פתוח על רגשות וכמיהות כמוסות- מהילדות, מזוגיות קודמת ופוגעת, מיחסים עם אחים -
לפעמים אפילו כאלה שלא הייתם מודעים לכך בעצמכם,
וחילוקי הדעות יהוו מנוף לצמיחה. במידה ואתם מרגישים שאתם לא מצליחים לנהל את הריסים,
והם מעיבים באופן קשה על יחסיכם, ניתן לפנות ליועצת זוגית.
יועצת זוגית היא אדם נוסף, מקצועי, אובייקטיבי, שיכול לראות את הדברים כהווייתם,
וחשוב מכל - יועצת זוגית תתן לכם כלים פרקטיים לניהול הריבים.

רוב הבעיות בין זוגות נוצרות על בסיס חוסר תקשורת, בניית בסיס לתקשורת בריאה
ביחוד עם ייעוץ זוגי , יכול להציל את הזוגיות, לבנות מערכת יחסים של אמפטיה, הקשבה, קרבה ואינטימיות, וחשוב מכל – במידה ויש ילדים משותפים – מודלינג של מערכת יחסים כזו בין ההורים

ייתן לילדים בסיס לגדילה עם ביטחון, אמפטיה ואפשרות לבנות לעצמם מערכות יחסים בריאות.

 

המאמר באדיבות ד"ר אורית ארבל – טיפול זוגי במרכז בשיטת מרתון הזוגיות, מחברת רב המכר "להתאהב מחדש - המסלול המהיר לזוגיות מנצחת