תקופת ההתבגרות ידועה כאחת התקופות הקשות והסוערות בהתפתחותם של ילדים. התקופה מתאפיינת בשינויים גופניים, בקצב גדילה מהיר, בתהליך משמעותי מבחינה מינית, נפשית ופסיכולוגית. זוהי תקופה שמתאפיינת בחוסר וודאות עם קשיים ואתגרים רבים המשפיעים על יחס המתבגר לאכילה ועל הצרכים התזונתיים שלו.

מבנה הגוף המשתנה בגיל ההתבגרות מקבל צורת גוף בהתאם לבנים ולבנות. אצל הבנים יש עליה גדולה ברקמת השריר ואילו אצל הבנות יש עליה ברקמת השומן. המבנה הגופני אצלן הופך להיות מבנה אגסי בגלל התרחבות אזור האגן. לנתונים אלה ישנה חשיבות עליונה באכילה נכונה ובמילוי הצרכים התזונתיים למען המשך התפתחות תקינה של הגוף. גיל ההתבגרות דורש הרגלי אכילה נכונים ההכרחיים להתפתחות נכונה. הגוף מבזבז המון אנרגיה ב"שדרוג" הזה ולכן חשוב לדעת מה לתת למתבגרים שלנו לאכול. עד תקופה זו כבר יש להם העדפות גסטרונומיות משלהם המושפעות מפרסומות, מחברים, מאיתנו ההורים והמשפחה כולה.

רוב הבעיות מתחילות כאשר אין צריכה מספקת של מזון בריא ואיכותי. כאשר המתבגרים אוכלים כמות גדולה של חטיפים וממתקים הם למעשה מספקים כמות של אנרגיה הנדרשת לגוף, אך לא את כמות החלבון, המינרלים והוויטמינים שנדרשים בתקופה משמעותית זו. אכילת ג'אנק פוד ואכילה מועטה הם גורמים ישירים לבעיות שילוו את הנערים בבגרותם כגון: השמנת יתר, תת תזונה והזנחה עצמית. הדוגמאות הללו הן נפוצות בגיל הזה ומחמירות עם הקשיים הפסיכולוגיים והשתוללות ההורמונים בהתפתחות המינית.

להיזהר מהשמנה או הרזייה קיצוניים

למטען הגנטי (התורשתי) יש השפעה על המתבגר בתחום הגדילה בתום תקופה הזו. כלומר, לאיזה גובה , משקל, גודל הוא אמור להגיע. סיפוק דל או לא נכון של החומרים הדרושים בתהליך יאטו את תהליך הגדילה, ואף יעצרו אותו לפני שיגיע למימוש הפוטנציאל שלו. מחקרים רבים מראים, שתזונה לקויה בגיל ההתבגרות בגלל דיאטות הרזיה עצמיות (ללא ליווי מקצועי), ופעילות אינטנסיבית או חסרה- מאטה את קצב הגדילה שלהם.

למשל, נער העוסק בספורט מגיל מאד צעיר ולא אוכל מגוון, נכון, או מספיק, עלול להאט ואף לבלום את תהליך ההתבגרות שלו כיוון שלגוף אין את המשאבים להשקיע בשינויים ההורמונאליים הנרחבים של הגוף. אצל הבנות למשל, הופעת המחזור החודשי תלויה מאוד בכמות השומן בגוף. השמנה או רזון קיצוני עלולים להזיק להתפתחות התקינה בתחום הזה.

 גיל ההתבגרות דורש הרגלי אכילה נכונים ההכרחיים להתפתחות נכונה. הגוף מבזבז המון אנרגיה ב"שדרוג" הזה ולכן חשוב לדעת מה לתת למתבגרים שלנו לאכול. עד תקופה זו כבר יש להם העדפות גסטרונומיות משלהם המושפעות מפרסומות, מחברים, מאיתנו ההורים והמשפחה כולה. רוב הבעיות מתחילות כאשר אין צריכה מספקת של מזון בריא ואיכותי

מה כדאי וצריך לעשות?

1. לא לדלג על ארוחות! בעיקר ארוחת הבוקר. מחקרים מעידים כי ארוחת בוקר מזינה ומסודרת, משפיעה על רמת ההישגים בלימודים, על מצב הרוח ועל היכולת להיות יותר קשובים וממוקדים.לכן, יש לדאוג להזין את המתבגרים בדגני בוקר, יוגורט, או פרי ואפילו ממרחים בריאים כמו  חלבה, חומוס או ממרח תמרים. עוגות ועוגיות לא נחשבות לארוחת בוקר, ורצוי לא לקנות כריכיםממכונה או קפיטריה. ארוחת הבוקר מבטיחה שהמתבגרים יהיו פחות רעבים במהלך היום.

2. לצרוך 5-6 ארוחות ביום. עדיף שתהיינה קטנות ובתדירות יותר גבוהה. כמובן לא ארוחות ג'אנק שאינן משביעות ורק ממלאות את הקיבה או ממתקים.

3. לשלב פירות וירקות בכול ארוחה ובצבעים שונים. באלה יש ערכים תזונתיים שהמתבגרים זקוקים להם להתפתחות,כמו, מינראליים, ויטמינים.

4. הגדילה הקיצונית והמוגברת של המתבגרים דורשת אכילה של חלבון. לכן, רצוי מנת חלבון לפחות פעם ביום. אכילה של חלבון בונה למעשה את התאים.

5. דיאטות - אלה מזיקות מאוד בתקופה זו. אם רוצים מאוד יש להגיע לאיש מקצוע ולעשות זאת בליווי צמוד.

6. שתייה - להרבות בשתייה. רצוי מים ולא משקאות ממותקים. שתייה מונעת עודף משקל ושומרת על בריאות השיניים. להימנע ממשקאות אנרגיה כי הם עשירים בסוכר ויש בהם כמות גדולה של  קפאין, חומרי טעם משמרים המזיקים לבריאות.

7. משהו מתוק? רצוי חטיף דגנים, חטיף מלוח או אפילו כדור גלידה. אנשי מקצוע תמיד ימליצו להחליף חטיף בפרי או ירק.

8. ספורט - פעילות גופנית מסייעת להתפתחות הדימוי העצמי ולהעלאת הביטחון העצמי. ישנה תחושה נפלאה אחרי, שעוזרת גם לשמור על משקל גוף תקין. לצד זה לא לשכוח לאכול נכון ולנוח!