צילומים: אילוסטרציה

הורים של מתבגרים חווים חוסר אונים, מתקשים להבין את הילד שהשתנה פתאום ומתעייפים מעימותים. אפתח את סדרת הכתבות על מתבגרים בניסיון להבין במעט את השפעת אזורי המוח על ההתנהגויות שלהם. התנהגות המתבגר תישאר קשה או בלתי הולמת, אך לפחות נבין מדוע. אז מה בעצם קורה? בשנים של גיל ההתבגרות המוח עובר פרץ של צמיחה והתפתחות ומתחוללים שינויים חשובים, בעיקר בכול הקשור לארגון שלו. לא כל אזורי המוח מבשילים בו זמנית. הבשלה של אזורים מסוימים במוח, בשילוב עם הבשלה איטית של אזורים אחרים יכולה להסביר התנהגויות טיפוסיות של המתבגרים.

פירסינג כמשל

למשל, אם הבשיל אזור הממלא תפקיד חשוב ב"התלהטות רגשית", אך האזור החשוב ל"שליטה ברגשות" עדין נמצא בזמן ההבשלה, המתבגר נמצא באופן זמני ב"שלב סיכון". בשלב הזה הוא יטה יותר להיגרר למעשים מסוכנים, שכן הוא עדין אינו יכול לשלוט כראוי במעשיו.

דוגמא קונקרטית לכך: מתבגר/ת שמאוד רוצה לעשות פירסינג, אך יודע/ת כי קיימת התנגדות מצד ההורים. ההחלטה בסופו של דבר לעשות, נובעת מכך ש..האזור במוח שלהם המכוון ל"התנהגות פזיזה" היה פעיל יותר מהאזור ש"דואג לחשיבה" על ההשלכות של ההתנהגות. התוצאה שהם יעשו פרסינג ואח"כ יישאו בתוצאות (כן/לא).

בשנים של גיל ההתבגרות המוח עובר פרץ של צמיחה והתפתחות ומתחוללים שינויים חשובים, בעיקר בכול הקשור לארגון שלו. לא כל אזורי המוח מבשילים בו זמנית. הבשלה של אזורים מסוימים במוח, בשילוב עם הבשלה איטית של אזורים אחרים יכולה להסביר התנהגויות טיפוסיות של המתבגרים

 התפקוד של אזורי המוח של המתבגר אינו מאוזן ויציב ולכן התנהגותו יכולה להשתנות באופן קיצוני. מחקרים מעידים שאזורים שונים שטרם הבשילו, נכון גם לכל מה שקשור לתקשורת, מה שתורם להבנת ההתנהגויות הבלתי נצפות. תדמינו, שמסלולים במוח, שקודם היו שבילים מפותלים, הופכים לכבישים מהירים של ארבעה נתיבים. מכאן יהיו זמנים שקל יהיה להם ללמוד דברים חדשים, ותקופות שיהיה אחרת. יתלהבו מדברים מסוימים ומאחרים לא, כנ"ל לגבי ההשתייכות לקבוצות שאיתם נוח להם ולא תמיד מקובלות על ההורים. הכול מתבטא בקיצוניות!

אי כיבוד סמכות אינו בעצם התנגדות לסמכות

וההורמונים הסוערים? כיצד הם משפיעים על השינויים הביולוגים ועל ההתבגרות המינית? הגורם לכל השינויים הפיזיולוגים הוא הפרשה של הורמון מין שמגיע מבלוטת ההפרשה הפנימית (endocrine glands). הבלוטות האלה משתמשות במערכת הדם כדי לעמוד בקשר מתמיד עם ההיפותלמוס שהוא מבנה קטן שנמצא במוח הקדמי והוא אחראי על וויסות מערכת ההפרשה הפנימית. הדיאלוג בין השניים הוא בנוגע לכמות ההורמונים שיש להפריש. עלייה/חוסר ברמת ההורמונים יכולה לגרום להבדלים גדולים במראה (בת שמתפתחת מהר יותר מאחרת וכנ"ל אצל הבנים). אלה משפיעים על התפיסה העצמית: ביטחון עצמי, אהבה/דחייה של הגוף, פחדים, סגירות. ההתבגרות המינית, שהיא תקופה של הפכפכות במצבי הרוח גורם משמעותי להתנהגויות הקיצוניות.

ומה בעניין השינה? אצל מתבגרים מנגנון השינה אינו פעיל כלל בשעות הערב ולכן קשה להם להירדם מוקדם. התוצאה ערות עד השעות המאוחרות של הלילה גם אם נכנסו לחדר בזמן הרצוי. השינויים הגופנים שחלים בתקופת ההתבגרות המינית, גורמים לגוף לרצות יותר שעות שינה. זו הסיבה מדוע המתבגר מתקשה להתעורר ומדוע ההורים רואים בכך אי כיבוד סמכות.

אי כיבוד סמכות אינו בעצם התנגדות לסמכות, הוא תוצר של השעון הביולוגי. יש לאפשר להם להשלים שעות שינה בסופי שבוע, בחופשים...כן גם להתעורר בצהריים, אם רוצים להימנע מ: קושי לזכור מידע חדש, קושי להיות יצירתי, לעיתים אפילו דיכאון ולפגיעה במערכת החיסונית. 

הכותבת מתמחה בהעצמה אישית, ובהתמודדות במצבי חירום, מרצה לגיל הרך בהתפתחות הילד, מדריכה פדגוגית, מגשרת.