מאת: ענבל בן ברית כהן * צילומים: אביב כהן
בשער: פעילות מסיונרית במרל"ז?
לכתבה המלאה בערוץ 2 (החל מדקה 18)
לצפייה בכתבה לחצו כאן
בתחילת השבוע (מאי 2017) העלה חבר המועצה שחר מי- און, בקבוצות הפייסבוק העירוניות, פוסט שמתאר מצב שיכול להיות מטריד. מי און כתב: "שימו לב איפה הילדים שלכם מסתובבים. אירוע שקרה במרכז מרל"ז של פיתוי קטינים לכאורה מתחת לגיל 18 באמצעות מגשי פיצה ושתיה שקנו להם אברכים, וזאת בתמורה להגעה לבית כנסת קרוב לשמוע 'דברי תורה'. האירוע מטופל כרגע בשטח על ידי משטרת מודיעין. התופעה חוזרת על עצמה בעיר ומטרידה הורים רבים".
הפוסט זכה ליותר מ-1,000 תגובות ביניהן גם זועמות, בוטות ומתלהמות ועשרות שיתופים.
רבים מהתושבים שהגיעו מערים בהן יש פעילות נרחבת של מחזירים בתשובה, בטוחים שמודיעין הפכה זה מכבר ליעד מועדף על הגורמים האלה המגיעים בעיקר מקריית ספר היא מודיעין עילית. לא פעם מעלים תושבי העיר את החשש כי ארגונים דתיים שונים פועלים בקרב הנוער החילוני כדי להחזירו בתשובה. הטענות הן כי אותם ארגונים פועלים במודיעין כבר כמה שנים ומקיימים מדרשיות כאלו שמושכות אליהם בני נוער פעמיים וגם שלוש פעמים בשבוע, במספר מבנים של בתי כנסת ברחבי העיר.
ההורים המוטרדים, שחלקם אף חוו את השלבים המדוברים ממש עם ילדיהם, מציינים כי אברכים נוהגים להגיע למרכזי הבילוי השכונתיים כדוגמת מרל"ז, קאנטרי סנטר, מודיעין סנטר ועוד, ולשכנע את הנערים באמצעות פיצות, חטיפים, שתיה ולעיתים אף סיגריות.
אחד ההורים שביקש להישאר בעילום שם אמר: " לצעירים חסרים הכישורים האינטלקטואליים לנהל דיון עמוק כשווים בין שווים במעגלי השיח עם האברכים בנושאים שמועלים ומביאים את תפיסת העולם ונקודת המבט של אותם אברכים. נוסף לכך, מלבד שיעורי התורה וההרצאות, מקיימים אותם אברכים גם שיחות אישיות שבמסגרתן הן עושים לילד שטיפת מוח".
שחר מי און (בצילום): "ראיתי ארבעה חבר'ה צעירים מסתובבים במרכז מרל"ז עם ארבעה מגשי פיצות וקוראים לנוער סביב, בגילאי 15-16 לבוא לשמוע דבר תורה. פניתי לאחד הקוראים שנקרא הרב ברוך או הרב יהודה וזה שאל אותי 'מה קרה?' דברי תורה. השבתי לו כי על פי החוק אסור לו לקרוא ולפנות לצעיר לפני גיל 16"
שיחות עם הורים מוטרדים נוספים, או כאלו שכבר חוו את המשבר עם הבן שעם השנים חזר לגמרי בתשובה, כשהוא מנסה להשפיע גם על שאר המשפחה, מעלה תמונה של תופעה הגורמת ללא מעט טרגדיות משפחתיות. לטענתם, עבור אותם הצעירים "שטופי המוח" הופכים האברכים שנקראים בפי אותם הורים "מסיונרים", לסמכות העליונה וההורים מאבדים כל השפעה על ילדיהם.
מי -און משתף כי הסיפורים האלו מגיעים אליו באופן תדיר וכי ידוע לו שיש אפילו צעירים שמתוגמלים בכסף על כל צעיר נוסף שהם מביאים. "ראיתי ארבעה חבר'ה צעירים מסתובבים במרל"ז עם ארבעה מגשי פיצות וקוראים לנוער סביב, בגילאי 15-16 לבוא לשמוע דבר תורה. פניתי לאחד הקוראים שנקרא הרב ברוך או הרב יהודה וזה שאל אותי 'מה קרה?' דברי תורה. השבתי לו כי על פי החוק אסור לו לקרוא ולפנות לצעיר לפני גיל 16"
מי און פנה גם לבני הנוער שהיו בסביבה ושאל את הצעירים, אם הם מודעים למה שרוצים מהם. הנוער ענה שהם יודעים מה קורה והם אוכלים פיצה כי הם רעבים, אבל מעבר לזה וקצת שיחות מודעות, לא עשו כלום. "אמא אחת כתבה לי" הוא מספר, "איך תחת החלון שלה היא רואה את אותם החרדים מגיעים עם הרכב ותמיד מציעים משהו מפתה בכדי שיסכימו לעלות לרכב".
חבר המועצה מטעם "יש עתיד", פונה להורים ומבקש שישימו לב היכן הילדים שלהם מסתובבים ומי תופס את מקומם. "על ההורים לקחת אחריות הורית ולשמור על הילדים שלהם" בנוסף, בכוונתו כמחזיק תיק הוועדה לקידום מעמד הילד, לבדוק לעומק מי החבורה? כיצד זה שנעשה שימוש במבני ציבור (בתי הכנסת) לפעול בניגוד לרצון ההורים? ועוד.
"שמי שכותב הפוסט ידייק"
פגשנו את האברכים וגם מספר בני נוער "ותיקים" במדרשיה, בבית הכנסת שבמגדל דוד וביקשנו להבין הכצעקתה.
השאלה הראשונה הייתה מה בדיוק סיפור הפיתוי עם מגשי הפיצות. יצחק, אחד האברכים השיב: "מה שקרה במרל"ז זה שונה לגמרי ממה שמי-און הציג. יש לנו רב אחד, הרב ברוך. בן אדם מאד נחמד, הוא פגש חבורת נערים יושבת במרכז מרל"ז ואוכלת פיצה. הוא פנה והציע להם שבמקום לשבת שם, שיבואו עם הפיצות לבית הכנסת לשמוע קצת דברי תורה, תוכן החיים, כיבוד אב ואם וכו'. הנערים באו מרצונם. אנחנו ממליצים למי שכותב פוסט שידייק. כאן במדרשיה אנחנו בהחלט מחלקים גם פיצה. מי שבא אלינו הביתה, אנחנו מכבדים אותו? ככה גם כאן. בכלל אצל היהודים תמיד אירוע בא עם אוכל".
הרב מיכאל: "יש כאן לא מעט ילדים שמשוועים לשיח, למישהו שיקשיב להם וישוחח איתם. למישהו שבמלוא תשומת הלב יהיה איתם. זה חבר להם מהבית והם מוצאים את זה כאן. ההורים בהחלט צריכים לעצור ולחשוב היכן הם והאחריות שלהם בעניין. מדוע הילדים שלהם מוצאים את המדרשיה כמקום הנכון והטוב להם"
מעגל בני הנוער שהיה במקום כלל מתנסים חדשים יחד עם וותיקים שלומדים שם כבר 5 שנים. יהב גולן, נער בן 16 וחצי שגר בשכונת ציפור ולומד בעירוני ד' ביקש לצאת להגנת האברכים ואמר: "אני כאן כבר מגיל 12. ההורים שלי מרוצים שאני כאן ויש לי עניין ואני לא סתם ברחובות".
האברכים טוענים שהם "תמיד עם ההורים ולא נגדם". בשונה מהתלונה שהורים מוטרדים, הם דווקא מספרים על הורים שנמצאים איתם בקשר, כי הם אלו שהצליחו להוציא את הנוער משתיית אלכוהול ברחובות, בני הנוער מתלבטים איתם בסוגיות שמטרידות אותם בגילם וכמנחים הם דואגים להביא לנוער גם הרצאות שעוסקות החל מסכנת הכניסה להריון אם לא מקפידים ועד האופנובנק שבא לשוחח בעוד כחודש עם הנוער על חייו.
-האם אתם דואגים לעדכן את ההורים שהנער שלהם מתעניין, ולבקש את אישורם?
הרב מיכאל, אחד מהאברכים במקום אומר: "לא יצא לנו לשוחח עם הורים בשביל לבקש את רשותם ואנחנו מניחים שהנער משתף אותם. יש כאן לא מעט נערים שאחרי תקופה בה השתתפו במפגשים, הם יזמו שנשוחח עם ההורים ויש בינינו הסכמה שאנחנו מהווים עבור הילדים מקום בטוח ומכיל. יש כאן גם לא מעט בני נוער שיש להם למשל תיק במשטרה ואנחנו מסייעים להם לשנות זווית והתנהגות. יושבים, מדברים, לפעמים עוסקים בארון הספרים היהודי ולפעמים בשיחות על החיים. לנוער כיף לבוא לכאן, להתאפס על החיים ולדבר קצת".
-אתם מבינים שיש לא מעט הורים מוטרדים שרואים בכם שותפי מוחות ומחזירים בתשובה?
"תראי, אנחנו לא מנסים להחזיר כאן אף אחד בתשובה, אבל אם הצלחתי להביא נער לצום ביום כיפור, הבאתי לו ולנו בשורה גדולה. לגבי ההורים, אני חייב לציין שמעולם לא הגיע לכאן הורה לבקש להפסיק להיפגש או לשוחח עם הבן שלו. אילו היה הורה ניגש ומבקש להפסיק , היינו מכבדים אותו. העובדה היותר חשובה היא שאין בכלל תלונות של הורים ולא הגיע לכאן אפילו הורה אחד. יש כאן לא מעט בני נוער שהוריהם מודעים, שמחים ומעודדים את הילדים לבוא., אז מבחינתנו הכל בסדר".
-ואם נניח יבוא אפיקורס מוחלט וגמור למודיעין עילית, ממנה כולכם מגיעים ויאסוף באמצעות מזון כשר או דרכי שכנוע אחרות, ילדים חרדים להצטרף למעגל שלו, היית מסכים?
כאן התערב אברך נוסף ואמר: "אני לא מוטרד בכלל, אצלנו לא ילך ילד עם מי שלא מאמין באלוהים. עברו כאן לא מעט ילדים ומעולם לא היה כאן אחד ששבר מילה של הוריו"
הרב מיכאל מסכם: "יש כאן לא מעט ילדים שמשוועים לשיח, למישהו שיקשיב להם וישוחח איתם. למישהו שבמלוא תשומת הלב יהיה איתם. זה חבר להם מהבית והם מוצאים את זה כאן. ההורים בהחלט צריכים לעצור ולחשוב היכן הם והאחריות שלהם בעניין. מדוע הילדים שלהם מוצאים את המדרשיה כמקום הנכון והטוב להם. הרי שחר מי און קרא להורים וביקש שיבדקו מה הילדים שלהם עושים ואיפה הם נמצאים. אז שימו לב אליהם כי הם הילדים שלכם".
הרב מיכאל: "אנחנו לא מנסים להחזיר כאן אף אחד בתשובה, אבל אם הצלחתי להביא נער לצום ביום כיפור, הבאתי לו ולנו בשורה גדולה. לגבי ההורים, אני חייב לציין שמעולם לא הגיע לכאן הורה לבקש להפסיק להיפגש או לשוחח עם הבן שלו. אילו היה הורה ניגש ומבקש להפסיק , היינו מכבדים אותו. העובדה היותר חשובה היא שאין בכלל תלונות של הורים ולא הגיע לכאן אפילו הורה אחד"