מאת: ענבל בן ברית כהן

ביום חמישי קיימו בתיכון עירוני ה' הפנינג בחירות ששיאו היה "דיבייט" - עימות - בין תלמידים שייצגו את העמדות של הילארי קלינטון או דונלד טראמפ. התלמידים התכבדו בביקור נציגים משגרירות ארה"ב: ג'ונתן ברגר מהמחלקה הפוליטית, דריה כרמן מהמחלקה הפוליטית ולורי לבין מהמחלקה הכלכלית בשגרירות. את עיריית מודיעין ייצג מויש לוי סגן ראש העיר מחזיק תיק החינוך.

בפרויקט המאתגר אשר התרחש בשכבת ט' הומחשה לתלמידים הרלוונטיות של הבחירות בארה"ב לחיינו בישראל. על מנת ללמוד על תהליך הבחירות בחרה אנט ראובני סולומון, רכזת צוות אנגלית ומורה לאנגלית זו השנה השנייה בעירוני ה', שהובילה את הפרויקט, "אבני דרך" עיקריים להגדרתה שבעזרתם הובן תהליך הבחירות בארה"ב תוך למידה על תהליך הבחירות, הבנת מונחי יסוד, ואירועים הנחוצים על מנת להשלים את התהליך.

אבני הדרך כללו את: ההיסטוריה של ארה"ב- נקודות ציון היסטוריות שמהווים את אבני הבנין של האומה האמריקאית, הרשויות השונות הפועלות בארה"ב: הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת, המפלגות בארה"ב - רפובליקנים כנגד דמוקרטיים. מה מהות כל מפלגה, מה המצע שלה וקהל היעד שמצביע, האיפיונים למפלגה ועוד.

כמובן שחלק מ"אבני הדרך" היו לימוד על המועמדים עצמם, הביוגרפיה שלהם. הניסיון שהם מביאים ומה הם אמורים לשנות או לחולל לעומת הנשיאים הקודמים. בכדי לסגור את הלמידה וכדי להביא לידיעה מלאה של הנושא, יצאה כיתה מן השכבה לסיור לימודי במרכז האמריקאי השייך לשגרירות. שם השתלמו והתנסו במהלכי הבחירות. תוצרי התלמידים הוצגו ביום שיא בבית הספר. התלמידים הציגו בפני חבריהם לשכבה את התוצרים.

- אנט ראובני סולומוןמה היה התהליך שקדם ליום השיא ואיך נולד הרעיון?

"בבית הספר שלנו הלמידה היא למידה מבוססת פרויקטים, פי.בי.אל. בכל מקצועות הלימוד בבית הספר לומדים דרך פרויקט מעשי שאפשר לחוות אותו. כל הלמידה היא דרך פרויקטים, אנחנו מביאים את הלמידה לא בשיטה הפרונטאלית, אלא משלבים הרבה מאוד למידת עמיתים בה תלמידים מלמדים את חבריהם. אנחנו משלבים הקניית ידע, התלמידים אוספים חומר בנושא נבחר, עושים עבודת חקר ואז מלמדים את חבריהם".

במסגרת שיעורי האנגלית בשכבת כתות ט', ביקש צוות אנגלית הכולל יחד עם ראובני סולומון, גם את: סטרנה הנל, אריאל בלכר, חיים קלג, סלעית בוגנים, מעיין יעקב ואינה קיבנסון אטיאס להמחיש נושא מאד אקטואלי ולא רק לתת חומר יבש באמצעותו ילמדו על תהליך הבחירות האמריקאי, שהוא לדברי אנט תהליך מאד מסובך. "מה שאנחנו רצינו לתת זה רקע, התנסות והבנה איך מתרחש תהליך הבחירות שלב אחר שלב וכמובן שהכל באנגלית".

ראובני סולומון ומסבירה שבאנגלית ישנן מספר רמות לימוד, כל מורה לקח את אבני הדרך שנבחרו והתאים את התוכן והפעילות לרמת הקבוצה שלו. "אם בהקבצות הגבוהות קיימנו ממש עימות בין נציגת התלמידים שהייתה הילרי ובין נציג שהיה טראמפ, אז בהקבצות הנמוכות יותר, עשו עבודה יותר מעשית של משמעות הדגל, העשרת אוצר מילים הקשור בבחירות וביום השיא שבו התקיימו הבחירות בבית הספר, נערכה תערוכה של תוצרי ההקבצות השונות".

איך התנהל התהליך ביום חמישי?

"הקבוצה שהייתה במרכז האמריקאי העבירה מצגות ותכנים שהם נחשפו אליהם במרכז האמריקאי, על מנת ששאר התלמידים יכירו וידעו גם, היו למעשה מספר תחנות וכל קבוצה וקבוצה עברה בשעתיים הראשונות במגוון התחנות והועשרה בנושא, כולל תערוכה ומצגות גם של ההקבצות האחרות. בשעתיים שאחרי ארחנו נציגים מהשגרירות האמריקאית וקיימנו עימות והצבעה".

הנציגים משגרירות ארה"ב ג'ונתן ברגר, דריה כרמן ולורי לבין, הרצו על השגרירות, סיפרו לילדים מה תפקידם בה, והשיבו לשאלות הקהל. כשהסתיים הפאנל, נשארו הנציגים לצפות בעימות שהתקיים בין שני הנציגים שייצגו את המתמודדים בארה"ב. את קלינטון ייצגה התלמידה רוני שחר, ואת טראמפ ייצג התלמיד יאן גולדמן. העימות היה ממש כמו העימות שראינו בטלוויזיה, אחד טוען, השנייה משיבה לו וההיפך והכל באנגלית. מאד אקטיבי ויפה. את התפאורה עיצבה ורד קליש".

-כמה הצביעו ומי ניצח?

"באחת הכיתות היה קלפי שגם הוא היה תוצר של אחת הקבוצות. הצביעו 191 תלמידים. התוצאה אצלנו  הייתה 102 קולות להילרי ו- 89 קולות לטראמפ, אז אצלנו הילרי ניצחה".

מה הלאה?

"התהליך מרגש ויפה ועכשיו נמשיך בלמידה שגרתית, כשאצלנו גם השגרה היא למידה בקבוצות ולא פרונטלית, אלא מערבת את התלמידים ולמידת עמיתים, על מנת שתהיה משמעותית ורלוונטית לילדים. למידה כזו נשארת לתמיד לתלמידים. הפרויקט הבא שלנו הוא עם שכבת כיתות ח' בסמסטר הבא. נסיק מסקנות מהפרויקט הנוכחי ועם המסקנות נבנה את התוכנית לשכבת ח' שהיא הפרויקט הבא".