מאת: ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת


צום יום הכיפורים לא נועד לנקות את הגוף ,אלא ככתוב "ועיניתם את נפשותיכם", זה צום מלא, ללא שתייה ובכל מקרה משך הזמן של צום יום כיפור אינו מספיק "לניקוי הגוף". הצום גם לא יעזור להרזיה, היות שעתודות הסוכר שבגוף מספיקות לכעשרים וארבע שעות, ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשריפה של שומנים. מצד שני חשוב להדגיש שצום מסוג יום כיפור אינו אמור לגרום נזק לאנשים בריאים.

אבל אלו שאינם בריאים צריכים בהחלט להיזהר כמו: חולי לב, חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, לאלו הסובלים מאולקוס, בעלי לחץ דם גבוה, חולי סוכרת וכל מי שסובל ממצב בריאותי חריג. אלו חייבים להיוועץ עם הרופא לפני הצום. בנוסף, מומלץ לילדים קטנים ולקשישים להימנע מלצום. נשים הרות לעומת זאת יכולות לצום ביום כיפור כל עוד ההריון תקין ובהיוועצות עם הרופא המטפל.

מבחינת ההכנות לצום, אין דרך מיוחדת להתכונן, יש אנשים החושבים שצריך לאכול הרבה לפני הצום, אולם אין זה כך. הארוחה המפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה. כדאי שהיא תכלול מנה בשרית , מנה פחמימית כמו תפ'א, אורז או פסטה, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר כמו טבעול או טופו. עם זאת, מומלץ להימנע או לא להרבות בארוחה המפסקת בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הרעב. בנוסף , מומלץ להפחית במלח, על מנת להפחית את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה.

את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקריר ככול האפשר, כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.

למי שסיים את הצום והגיע לארוחה המבדלת רצוי כי תהיה זו ארוחה קלה. ראשית יש לשבור את הצום בשתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה מידי ) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה הארוחה תהיה ארוחה קלה. אין צורך בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.


ניפוץ מיתוסים

מיתוסים הם אמונות שעוברות מדור לדור, לרוב על סמך ניסיונו של היחיד ולאו דווקא על סמך ניסויים מדעיים.  להלן ניפוץ שבעה מיתוסים עיקריים הקשורים בצום יום כיפור.

1. צום הוא הזדמנות להתחיל דיאטה ולהיפטר משומנים - צום יום כיפור אינו הזדמנות להתחיל דיאטה , אלא ככתוב "ועיניתם אם נפשותיכם". הצום לא יעזור להרזיה, היות ועתודות הסוכר שבגוף מספיקות לכ- 24 שעות ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשריפת השומנים. דהיינו, אין לגוף את הזמן המספיק להתחיל בשריפת השומנים כל שכן להשיל קילוגרמים. ואם ירדתם במשקל זה כנראה בגלל איבוד נוזלים.

2. בצום בן יום אחד אין סכנת התייבשות - בזמן הצום ניתן לאבד נוזלים עד לכדי התייבשות ולכן חשוב לשתות לפחות 10 כוסות מים במשך היום שלפני הצום (ערב החג) ולהימנע מפעילות גופנית במהלך הצום. את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקריר ככול האפשר, כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.
הצום מסייע לנקות את הגוף מרעלים שונים - צום יום כיפור לא נועד לנקות את הגוף . להיפך, חוסר הנוזלים מקשה על פסולת לצאת מהגוף החוצה.

3. חשוב שהארוחה המפסקת תהיה גדולה ומזינה כדי להחזיק מעמד בצום - יש אנשים הסבורים כי הארוחה המפסקת צריכה להיות גדולה, אולם חשוב לדעת כי הארוחה צריכה להיות רגילה.. כדאי שהיא תכלול מנה חלבונית דוגמת בשר, דג, ביצה או מוצרי חלב, מנת פחמימה כמו תפ"א, אורז, פסטה או לחם, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בתחליף בשר אחר כמו טיבעול או טופו.

4. בארוחה המפסקת מומלץ להרבות באכילת מזון מלוח או מתוק על מנת למנוע "חסך" - נהפוך הוא!! בארוחה מפסקת מומלץ להפחית בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הרעב בהמשך. ובמלח, שהפרזה בו תעלה את תחושת הצמא לאחר הארוחה.

5. סוכרת מותר לצום ללא בעיה, כי כשלא אוכלים רמת הסוכר יורדת - בפני החולים הסוכרתיים עומדת הדילמה האם מותר לצום או שמא הצום מסכן את בריאותם.
שימו לב!! לחלק מהסוכרתיים אסור לצום, בעיקר לאלו הסובלים מנטיות לפתח אירועי היפוגליקמיה (נפילת סוכר הדם) או לסוכרתיים המזריקים אינסולין, או מטופלים בכדורים ארוכי טווח. לעיתים ניתן לגבור על הבעיה בהתייעצות עם הרופא ושינוי מינון התרופות/האינסולין ,זמני, גודלי ותדירות הארוחות.

6. חשוב לזכור: היפוגליקמיה הינו מצב חירום שיש בו סיכון חיים מיידי וחובה לעשות הכול על מנת למנוע אותו. מכאן, יש להיוועץ ולהחליט עם הרופא כיצד לנהוג.
ארוחה מבדלת צריכה להיות גדולה, מזינה ו"לכסות" את חסכי הצום שעבר - למי שסיים את הצום והגיע לארוחה המבדלת רצוי כי תהיה זו ארוחה קלה.

7. ראשית יש לשבור את הצום בשתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה מידי ) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ,הארוחה תהיה ארוחה קלה. אין צורך בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.

צום קל וגמר חתימה טובה!