מאת: רמי היפש * צילומים: מתוך שידור חדשות הערב "כאן"

לפני כמה שבועות פתח עדי בר צדק את "מכופף הבננות", חנות ירקות ופירות במודיעין סנטר. אבל במקום להתרכז בשיווק המקום ובשכנוע הלקוחות, הוא מצא את עצמו מתמודד בבית המשפט על הזכות לקיים את החנות שלא באה "טוב בעיניים" לרשת השופרסל, הנמצאת אף היא במרכז, ומבחינתה החנות של בר צדק היא סדין אדום מול העיניים ואיום מסחרי לכל דבר.

ב-8.6 הוזכר "קרב הענקים" הזה במהדורת החדשות המרכזית ב"כאן" (תאגיד השידור הציבורי) והוצג בכתבה הסכם מאוד ברור בין רשת השיווק לבעלי המרכז המסחרי מודיעין סנטר, לפיו לא יתאפשר לאף עסק דומה לקיים פעילות במקום (מינימרקט, סופרמרקט, מכולת וכיו"ב). כעת נבדת הסוגיה האם ההתנייה החוזית הזו הייתה חוקית או מופרכת.

המאבק של בר צדק, מורה לספורט לשעבר ופעיל חברתי, הוא כאמור נגד שופרסל. הרשת הקמעונית הגדולה, שיש לה סניף שופרסל דיל במרכז המסחרי שמסתבר לא אהבה את התחרות שנולדה לה. שופרסל תבעה את סגירתה של החנות הקטנה בטענה המשפטית לפיה, כפי שכאמור הוצג בכתבה, יש לה הסכם עם הנהלת המרכז ולפיו היא מהווה "עוגן מסחרי" במקום.

בר צדק: "הם טוענים שאין אפשרות לפתוח חנות שתתחרה בהם פירות וירקות, ודורשים צו מניעה בעניין".

צילומים מתוך הכתבה ששודרה בחדשות "כאן"

הדרישה של שופרסל לצו מניעה הגיעה לבית משפט השלום בראשון לציון, שם עדיין לא התקבלה החלטה בעניין ובינתיים בר צדק התחיל במאבק על הזכות לפתוח חנות במרכז המסחרי. קודם לחנות במודיעין סנטר, הוא ניהל את חנות "החקלאי" בקייזר סנטר, אבל היו בעיות ברשת שזוהתה עם פליט הריאליטי אלירז שדה, והוא חיפש מקום אחר לחנות הירקות.

בר צדק התחיל לבדוק מהמרכזים המסחריים. חלק מהם מסרו לו שהוא לא יכול לפתוח בהם חנות ירקות בשל חוזה עם חברת "עוגן מסחרי", כמו שופרסל והוא בחר בסוף במודיעין סנטר. מהר מאוד התברר לו שהדברים לא פשוטים.

בר צדק הגיש תובענה ברשות להגבלים עסקיים, שבודקת את הנושא. "אני מקווה שייווצר תקדים בעניין. מדובר בהסכם שהוא לא חוקי, אי אפשר להגביל תחרות במרכז מסחרי. הוא נמצא בעיקר בערי הפריפריה, ששם רשתות גדולות מהוות מוקד משיכה וצריך לשנות זאת ולאפשר גם לעסקים קטנים להתפתח".

-הספקים שלך חוששים משופרסל?

"שופרסל היתה שמחה לעבוד עם הספקים שלי כי יש להם סחורה מעולה. הם לא עובדים איתה".

בינתיים, עד שתתקבל ההחלטה, נמצא בר צדק בחוסר ודאות. הוא מפעיל את החנות שלו וחושש כל יום מצו מניעה שיסגור אותה. התמיכה שהוא מקבל היא בעיקר וירטואלית. "הרבה אנשים תומכים בי בפייסבוק, אבל התמיכה לא מתבטאת בקנייה בחנות. בגלל המאבק המשפטי לא השקעתי בשיווק ובפרסום".

תגובת רשת שופרסל: "הנושא מצוי בהליך משפטי לכן אנו מנועים להתייחס אליו"