תוכן מקודם

כשפוגשים את אסנת כהן, רואים שהיא צמחה בחדר המחול. ההליכה והיציבה שלה מסגירות אותה. מגיל 5 היא רקדה בסטודיו גדול בחולון, המשיכה ללהקה של הסטודיו, שם התבלטה וזכתה להרבה קטעי סולו. כנערה רקדה בביכורי העתים בתל אביב. בהמשך רקדה במספר פרויקטים במסגרת "הרמת מסך", עברה הרבה מאד השתלמויות והיא בוגרת האקדמיה למוזיקה ומחול, שם למדה לתואר והשלימה לתעודת הוראה לכל הגילאים.

אסנת לימדה בעבר גם רקדנים בוגרים יותר, אבל כשהפכה לאמא החליטה לערוך שינוי: "הבנתי שהשילוב של אמא ומורה קרוב ללבי." כהן לימדה בבית ספר אמריקאי בניגריה, ושנתיים בשוויץ, וגם במודיעין לימדה 3 שנים בבית הספר הדמוקרטי, לצד שיעורי תנועה עם נגיעה לריקוד בגני ילדים במודיעין, ברעות ובקיבוץ נחשון. כשחזרה משליחות בחו"ל הגיעה אל "זוז במחול", ושם היא עובדת כבר מעל 20 שנה.

"ב'זוז במחול' לימדתי מההתחלה את הקטנטנים. במשך 16 שנה לימדתי מחול לגיל הרך, ולפני שלוש שנים נבחרתי לרכז את חטיבת הגיל הרך בסטודיו, ואת כל הנסיון וההכשרה שלי אני מעבירה למורות המקסימות, שעובדות עם הרקדניות הצעירות." 


שיעורי המחול לגיל הרך של "זוז במחול" החלו לפני כ-23 שנים, עם פתיחת חוגי המחול של גלית ורואי כבירי במודיעין מכבים רעות בשנת 1996. לפני כחמש שנים קיבלו השניים החלטה אסטרטגית, לרכז את כל הצוות הגדול שעובד עם הגיל הרך בחטיבה אחת, מתוך מטרה להשביח את העבודה בקבוצות של ילדי הגן והכיתות הנמוכות. לדברי רואי כבירי, מחול לגיל הרך הוא הבסיס של הפירמידה, ויש חשיבות להקניית היסודות באופן מקצועי ונכון כבר בגיל הזה, תוך התאמת השיעורים לגיל הרקדניות וליכולותיהן. לכן מינו את אסנת כהן לתפקיד מרכזת חטיבת הגיל הרך. 


"מי שלומדת באקדמיה ובסמינר לא תמיד עושה התמחות ספציפית בגיל הרך." מסבירה כהן. "הלימודים לרוב מתייחסים לגילאי 6 ומעלה. קיימת דרישה לשיעורים כבר מגיל צעיר, ואנחנו יודעים שככל שמתחילים מוקדם יותר, כך ההישגים טובים יותר. מוסדות החינוך הגבוה למורים למחול נותנים מענה חלקי למורים, מבחינת כלים והבנה של העולם הזה. מתוך הנסיון רב השנים שלי, והרצון של המורות להפרות זו את זו ולחלוק ידע ונסיון זו עם זו, החלטנו לקבץ את כל המורות שעובדות עם הגיל הרך ב"זוז במחול" לחטיבה אחת. כולן עובדות יותר בסינרגיה, כשהתפקיד שלי הוא גם להביא את הנסיון שלי וגם לרכז ולאפשר.

בכל הקבוצות לומדים את אותו הדבר?

"כל מורה עובדת בשיטת העבודה שלה, על פי הדגשים שלה. יש לה חופש ביטוי מלא. על פי רצונה, כל מורה יכולה להיעזר בהכוונה, טיפים וידע שאני יכולה להציע. במהלך השנה אני עורכת למורות של השכבות הצעירות השתלמויות שונות, על מנת להעשיר, לחדד ולהוסיף תכנים ודגשים. התוצאה היא שיתוף פעולה הדדי בין כל המורות, בינן לבין עצמן ובינן לביני. אני שמחה לומר, שיש לנו צוות מדהים, ואני גאה לעבוד אתן!"

"לכל מורה הרקע, הבחירות והעולם הפרטי שלה, ויש לזה מקום, וכולם באים לידי ביטוי בשיעורים שלהן. בנוסף, יש דגשים ומטרות אחידות ומשותפות, עם ארגז כלים שאנחנו רוצים שכולן יעבירו במהלך השיעורים. הדרך, הסגנון ומהלך השיעור הם בחירה של המורה, ולכן גם יש שוני בין המורות ובין השיעורים. זה כל היופי!"

אל כל מורה בחטיבת הגיל הרך מתלווה מדריכה צעירה, רקדנית בלהקות המחול של "זוז במחול", שמגבה את המורה ועוזרת לה בשיעורים, מעניקה תשומת לב לבנות וגם מלווה אותן לשירותים או לשתות, במידת הצורך.


כהן אומרת, שכמרכזת החטיבה, יש מספר דגשים ומטרות אחידות: מקפידים על גישה שמתאימה לגיל הרך – כבוד, הקשבה, שיח נעים ; לימוד היסודות של עולם הריקוד – עמידות שונות ומנח רגליים או ידיים ; רפרטואר אחיד שכולן מעבירות - ריקודים משותפים ; שילוב יצירה ופיתוח הדמיון של הרקדנית הצעירה בשיעורים.


"כל המטרות הגופניות הן תמיד בהתאמה ליכולת הגופנית של כל גיל וכל רקדן - תפיסת המרחב, תפיסת הגוף ויכולות מוטוריות. כאן נכנס הידע והנסיון שלי ושל הצוות, לגבי מה בעצם מסוגלות הרקדניות לעשות בכל גיל. הנסיון והעבודה בשטח הרבה פעמים מאפשרים להיכנס לעולם הגיל הרך ביתר קלות. עם ילדים גדולים זה יותר פשוט, אבל בגיל הרך זה יותר מסובך, ולכן חשוב הנסיון בשטח."


צוות המורות ב' זוז במחול' מפתח בנייה של דימוי גוף חיובי, מודעות גופנית, יציבה, חוש קצב, גמישות, קואורדינציה, עידון תנועה, מרכז הגוף, ביטחון עצמי, יכולת ריכוז, כוח, תפיסה מרחבית, דיוק, הבעה אישית באמצעות תנועה, עבודה על התאמה מוזיקלית ועוד


"בכל גיל, ובגיל הזה בפרט, הן מאד אוהבות להמציא בעצמן, ואנחנו מאפשרים ומפתחים את זה, כדי לא להכניס אותן לתבניות מקובעות. אנחנו משתדלים שבמהלך השיעורים יהיה מקום להבעה ויצירה ולפתח דמיון, בעזרת אביזרים, דימויים, שירים ודקלומים. אנחנו משתדלות לתת הוראות פתוחות, כדי שכל רקדנית תוכל לקחת את ההוראה לאן שהיא בוחרת. בגיל הרך התמצאות במרחב זה לא דבר מובן מאליו. אלה מושגים שנבנים, כמו איפה אני במרחב, איפה אני ביחס לאחר, ימין, שמאל, איך נבנה מעגל. לקטנים אי אפשר להגיד ימין או שמאל, ולכן אנו נעזרים בכיוונים של חלון, דלת, ראי או קדימה, אחורה, ימינה ושמאלה. אני נעזרת בזה מבלי לבלבל את הרקדניות עם ימין ושמאל. בגיל צעיר טווח הריכוז יחסית קצר. ככל שגדלים, הריכוז הקשב והדיוק גדלים. התרגילים נבנים בהתאם. לעומת זאת, בגילאי א' ומעלה הבנות יכולות לחבר ריקוד, להציג אותו בפני הקבוצה, לקבל משוב בונה בהנחיית המורה, במינונים לפי החלטת המורה".

"חשוב לי שהבנות יהנו ויאהבו את ההתנסות, מתוך כוונה לראות את ההמשך. חשוב לי לתת להן מקום לביטוי אישי – להתנועע ולהמציא לעצמן, ללא מגבלות של המורה, כי כשגדלים, השפה התנועתית מצטמצמת והמקום של היצירה האישית מצטמצם וזה חבל".


במהלך השנה מקיימים בחוגים של 'זוז במחול'  פעילויות נוספות מעבר לשיעורים השוטפים, כמו שיעורים פתוחים להורים, שיעורים פורימיים, פעילות משותפת הורה-ילד, ובסוף שנת הפעילות עולות הרקדניות הצעירות על בימת היכל התרבות, ומעלות מופע פרמיירה בדיוק כמו הלהקות הבוגרות.


מהם האתגרים בללמד תלמידות צעירות כל כך?

"הגיל הרך מאד מאתגר אותי. אומרת כהן, "אני מרגישה סוג של שליחות בעבודה עם הילדים הצעירים. יש משהו מורכב בעבודה אתם. צריך להיות רגישים לניואנסים קטנים, כדי שחווית המחול תהיה חיובית. הקטנים מקבלים אצלנו בשיעורים כרטיס כניסה לעולם המחול, והזדמנות להתנסות ביסודות כמו: לימוד שפת המחול, זכרון תנועתי וקואורדינציה, והכל מתובל בחריזה ושירים. חשוב לי שהדברים יהיו נעימים. מעבר לנועם שמשדרת המורה, ניתן להשיג זאת גם על ידי המוזיקה. אנחנו משלבים בשיעורים מגוון רחב של סגנונות של מוסיקה, שירי ילדים ושירי אריק איינשטיין או וולט דיסני, מוסיקה קלאסית וגם שירים שמחים שכיף לזוז אתם".

גם בנים מתעניינים?

"בקבוצות יש גם בנים, ובהחלט יש להם מקום לביטוי. מי שמגיע, יש לו זיקה מאד מיוחדת לעולם הזה. חייב שיהיה לו צורך מאד חזק להתנועע. עולם הריקוד הוא לא עולם של ברבי, פיות ונסיכות. יש עוד דברים שחשוב שיתנסו בהם וזה גם מאד מתאים לבנים."

גלית כבירי, תראפיסטית בתנועה בהכשרתה, מסבירה כי לכל שלב התפתחותי יש משמעות, וחשוב מאד להתמקצע בתחום, כדי לדעת איך לגשת לרקדניות בגיל הזה, ולשים דגש בהתאם ליכולות ולשלב ההתפתחותי. היא מדגישה, שמחול מוסיף לרקדניות יכולות שלא בהכרח קשורות רק לריקוד, כמו יכולת ריכוז, התמצאות במרחב, משמעת, בטחון עצמי, תפקוד בחברה, מוטיבציה ועוד. "אנחנו רואים שמי שהחל את דרכו בסטודיו בגיל צעיר מגיע להישגים טובים מאד במסגרת הלהקות הייצוגיות שלנו בהמשך. בפרמיירה של סוף השנה, מוצגים הבוגרים והבוגרות, ומונים את מספר השנים שהם רקדו אצלנו בסטודיו. מי שהחל בגיל 3-4 והמשיך עד סוף י"ב, הדבר ניכר בו. חוגי המחול לגיל הרך מגדלים למצוינות."

כבירי מציינת, שכל המורות שעובדות עם רקדנים ורקדניות בגיל הגן והכיתות הנמוכות מתמחות בשכבת הגיל הזו, ויש להן מערך מותאם לגיל זה. "יש לנו צוות מופלא של מורות, ויש את אסנת שמובילה אותן, מנחה אותן, נכנסת לשיעורים, בונה תכנית שנתית ונותנת גיבוי למורות. היא גם מסייעת לרקדניות הקטנות שלנו להשתלב בקבוצות שמתאימות להן, ולקדם רקדניות חזקות לקבוצות אחרות. ההורים יודעים שיש עוד זוג עיניים מקצועיות שמלווה את הרקדניות הצעירות, ועוד דמות שמנחילה להן אהבה לתחום המחול."

אסנת כהן מסכמת את ה'אני מאמין' שלה: "עבורי הדבר הכי חשוב הוא ללמד מתוך אהבת המחול ואהבת ילדים."צילומים באדיבות" 'זוז במחול'