רעות, שנת 95', אמו של ארז גור מקימה עסק קטן לכביסה וגיהוץ. ארז, שירת אז כשוטר אך חיפש אתגר חדש ופנה לעולם המחשבים, מבלי לתאר לעצמו שעד מהרה יהיה חלק בלתי נפרד מהעסק המשפחתי. עם הזמן, אמו שקלה לפרוש מהעסק וארז, עם האהבה לאתגרים חדשים, והרצון העז להיות אבא פעיל שחווה את ילדיו בכל שעות היום, נרתם לעניין והפך את עסקי הגיהוץ למעצמה.

מאת: חלי וינשטיין / צילומים: פרטי 

- איך הכל מתחיל?

"בתחילת דרכי המקצועית שירתי כשוטר ועבדתי מאוד קשה", מספר ארז. "ימים שלמים וארוכים של עבודה, סופי שבוע, חגים, הרגשתי שזה לא אני, ידעתי שלא כך צריך לגדל משפחה וחיפשתי דרך חדשה. באחד הימים ראיתי מודעת דרושים בחברת מחשבים, ועל אף שלא היה לי רקע, החלטתי לגשת לראיון. לשמחתי סמנכ"ל המכירות האמין ברצון ובמוטיבציה שלי ונתן לי אתגר מעניין. אני אדם שאוהב אתגרים ולא חושש מהם אז הצלחתי לעמוד בו, אפילו יותר ממה שהוא ציפה. כך התקדמתי עד שהגעתי לתפקיד של מנהל תיקי לקוחות אנטרפרייז. הכל היה נפלא אבל עדיין הרגשתי שזה לא בסדר, הייתי מגיע הביתה מאוחר בערב וממשיך לעבוד, ואז אמא שלי אמרה לי שהיא שוקלת לפרוש מהעסק ואז נדלק אצלי הניצוץ והחלטתי לתפוס פיקוד במקומה".

- עזבת תפקיד ניהולי כדי לגהץ ולכבס - איך הרגשת עם זה?

"מצוין, מכמה סיבות. קודם כל, הכי חשוב לי בעולם זו המשפחה שלי. אבא שלי היה איש צבא שכמעט ולא ראיתי בבית, וכבר בתור ילד תמיד אמרתי שאני אעשה הכל כדי שהילדים שלי יראו אותי, יהיו איתי ואני אחווה אותם בכל זמן. כשוטר ולאחר מכן כאיש מכירות בעולם ההיי-טק, הפריע לי מאוד שעבדתי המון שעות ותמיד ידעתי שיגיע הרגע שבו אחפש משהו אחר לעשות. בנוסף, יש לי הפרעת קשב ואני היפר אקטיבי כך שהראש שלי עובד במקביל על 40 דברים בבת אחת ואני מאוד אוהב אתגרים כך שזה התאים לי ללמוד משהו חדש ולהצליח בו. הרבה אנשים הרימו גבה, צחקו ושאלו אם אני הולך עכשיו לגהץ ואמרתי 'כן', אני לא מתבייש בזה".  

- ידעת שתצליח או שלקחת הימור?

"אני מונע מתוך אתגרים ויעדים, כזה אני. כשאני מציב לעצמי יעד, אני לא עוצר עד שאני משיג אותו וכך היה. בהתחלה עבדתי במקביל, בבוקר לבשתי חולצות מכופתרות ועבדתי בחברה, וכשחזרתי הביתה התחלתי עם הגיהוצים, אל תוך הלילה. בכל יום מחדש הצבתי לעצמי עוד יעד – בהתחלה רציתי לעמוד ביעד גיהוץ של 50 פריטים ביום וכך עשיתי, כמעט ולא ישנתי ובבוקר הייתי הולך שוב לעבודה. כל יום יעד חדש, כל יום התרגשות חדשה, עד שהגעתי למצב שכבר יכולתי להתפרנס מהמכבסה ואז עזבתי את המשרד".

- איך התקדמה העבודה?

"ככל שהעבודה התגברה והתפתחה, הייתי זקוק למקום שבו אוכל לעשות את הכביסות, הגיהוץ והניקוי היבש, לכן פניתי לשיתוף פעולה עם מפעל בתחום. לאט לאט התקדמתי ולאחר תקופה מסוימת קניתי את המפעל והיום הוא בבעלותי".

- באופן אישי, איך חווית את המעבר מתפקיד ניהולי למכבסה? במה זה תרם לך?  

"זה תרם לי מאוד ולמרות שגם היום אני עובד מאוד קשה, אני רואה את המשפחה שלי המון. אני מקפיד כל צהריים להוציא את הילדים שלי מהמסגרות, לשבת לאכול איתם ולהיות איתם, גם אם זו רק שעה וגם אם זה ממש לחוץ, אני לא מוותר על זה. זו ההחלטה שלי, להשקיע במשפחה ובילדים שלי. בנוסף, אני מנצל את כל סופי השבוע והחגים כדי לבלות איתם ולטייל איתם ואנחנו מטיילים המון, להיות ביחד זו המשמעות של משפחה. מאוד כואב לי לראות משפחות שבהן הילדים רצים מחוג לחוג ובקושי רואים את ההורים. האמת שזה הדליק לי עוד רעיון שלא מזמן החלטתי לבצע, וזה לגרום לאנשים אחרים לטייל יותר עם הילדים שלהם".

- איך?    

הטיולים הפכו לתחביב גדול שלי והציבו לי עוד יעד – לפתוח בלוג בנושא טיולים שנקרא גורים בדרכים. חשוב לי שגם אנשים אחרים יכנסו ויראו כמה אפשר ליהנות עם המשפחה, זה לא משנה איפה, קרוב לבית או רחוק יותר, העיקר להכיר את הארץ, לטייל ולחוות את המשפחה. בבלוג שלי אני מספר על מסלולים שעשינו, משלב תמונות ונותן טיפים, אבל יותר מזה, אני נותן לאנשים סיבה להשקיע בילדים שלהם. ולכן נולד הבלוג – במקום שהילדים ירוצו מחוג לחוג, אני מגרה את ההורים לצאת החוצה איתם"

- כמה עובדים יש לך כרגע ואילו שירותים אתם מציעים?

"המפעל שלנו מעסיק כיום 12 גהצנים וכן כובסים, אורזים, מנהל עבודה ונהגי חלוקה. בכל יום אנו עומדים ביעדים של גיהוץ 3,000-4,000 פריטים וכ-500 קילו כביסה. עיקר הפעילות שלנו היא מול ארגונים - מרפאות, בתי מלון, אולמות אירועים, מספרות ועוד, כאשר רק במודיעין ובשוהם אני מפעיל קו מיוחד ללקוחות פרטיים, מתוך רצון להעניק שירות לעיר בה אני גר ולתושבי הסביבה".

מה המומחיות שלכם?

"מעבר לשירותים הרגילים של כביסה, גיהוץ, ניקוי יבש וכדומה, יש לנו התמחות מיוחדת בניקוי של פריטים לא שגרתיים ובהסרות כתמים קשים. כמו כן אנחנו מתמחים בניקוי וחיטוי וילונות, ניקוי טליתות, מוצרי עור, מעילים, שמיכות פוך וכריות. מאוד חשוב לדעת איך לעשות את זה נכון, כדי לגהץ לא צריך להיות דוקטור, אבל כדי להסיר כתמים צריך להבין כדי שלא יהיו נזקים. הרבה פעמים לקוחות מנסים להסיר כתמים לבד והם לא יודעים שישנם חומרים שרק מעמיקים את הכתם ואז אין דרך חזרה. אם יש מוצר מאוד ייחודי שחשוב ללקוח, אני ממליץ להביא אותו אלינו, לאנשי המקצוע, כדי שנטפל בו כמו שצריך".

- האם הלקוחות מגיעים אליכם או שאתם אליהם?

"השירות שלנו הוא במשלוחים בלבד, אנחנו מגיעים אישית אל הלקוח, אוספים ממנו את ההזמנה, מבצעים ומחזירים אליו הביתה, נקי ומגוהץ, כאשר כל העבודה מתבצעת במפעל. יש לנו מערכת ממוחשבת מאוד מתקדמת, שעובדת און ליין, כך שברגע שאני קולט הזמנה של לקוח, היא מיד משודרת למפעל שיודע להיערך בהתאם לכמות. יש יתרון גדול בכך שאין אצלנו קבלת לקוחות פרונטלית, כיוון שהלקוחות שלנו מקבלים מאיתנו יחס אישי ושירות איכותי עד הבית או עד לארגון, מבלי לטרוח".

המפעל החדשני של בית הקיטור הוא כנראה הדוגמה הטובה ביותר לדרך שבה צריך לעבוד. הוא מצויד במכונות חדשניות, במכשור מתקדם של החברות המובילות בעולם, במברשות ניקוי מיוחדות, במערכות דיגיטליות והכי חשוב, בחומרי הניקוי האיכותיים ביותר ובצוות עובדים אמין וחרוץ, שעושה את עבודתו נאמנה.

- איך שומרים על איכות לאורך זמן?

"עם כל הכבוד לציוד החדשני שיש לנו ולחומרים הטובים שאנחנו משקיעים בהם, החוכמה הגדולה היא בפרוטוקולים של הניקוי. אני מקפיד על מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר ויש לכל לקוח פרוטוקול ניקוי מסודר, כולל סוגי החומרים. לדוגמה, העבודה עם מרפאות מחייבת ניקוי מיוחד הכולל חיטוי ועיקור, כך שבגדי הצוות, המצעים, החלוקים, המגבות וכל הציוד שלהם עוברים כביסה מיוחדת לפי פרוטוקול ואין מצב שזזים מזה מילימטר, זו האחריות שלי כלפי הלקוחות. כך בדיוק גם מול מספרות שמעבירות לי מגבות לכביסה, גם המגבות עוברות חיטוי מיוחד ואני מאוד מעריך את המספרות שעובדות איתנו, כי זה אומר שיש להם אחריות כלפי הלקוחות שלהם, שאף לקוח לא יקבל חלילה מגבת שלקוח אחר השתמש בה והיא רק יובשה.


מבחינתי אני מסתכל על כל מוצר של לקוח, כאילו היה שלי וכך אני מתייחס אליו, משתמש בחומרים הטובים ביותר, גם אם הם לא זולים בכלל. לקוח שם את מבטחו בי ואני אתן לו את השירות הטוב ביותר, זו היושרה שלי ואני רוצה לישון טוב בלילה".


- בתור מי שנכנס לתחום במקרה, היכן למדת את המקצוע?

"תחום המכבסות בעייתי ואין בו הכשרה מקצועית מסודרת. בגלל שהיה לי חשוב באופן אישי להכיר את העסק מקרוב וללמוד אותו לעומק, התחלתי לחפש דרכים כדי להעשיר את הידע שלי  וגיליתי שבארץ אין אף מקום שבו אפשר ללמוד את המקצוע. לכן, מתוך מטרה ללמוד ולהמשיך ולהתפתח, פניתי אל ארגון המכבסות הבינ"ל. בהתחלה עשיתי דרכם קורסים און-ליין ואחר-כך כבר נסעתי לניו יורק להכשרות והשתלמויות מקצועיות. ההבנה הזו שבארץ אין הכשרות בתחום, הדליקה לי רעיון ויחד עם כמה חברים מהתחום היינו ממובילי הקמת איגוד המכבסות בארץ. זה אמנם לא ארגון רשמי אבל כיום חברות בו כ-200 מכבסות מכל רחבי הארץ כאשר הרעיון המרכזי הוא להביא את הידע אל שאר בעלי המקצוע".

- איך זה בא לידי ביטוי?

"אנחנו למעשה מתפקדים כקהילה שיתופית של ידע מקצועי, ואנחנו עוזרים לכל בעלי המקצוע בתחום באמצעות סדנאות וכנסים. לא מזמן ארגנתי כנס שהתקיים במסעדת "רוזה" במודיעין, בו התארח מרצה ממכון ויצמן והרצאות אורח נוספות וזה מדהים כמה בעלי המכבסות הגיעו אלינו מכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום, זה רק מוכיח כמה השוק הזה צמא לידע. חשוב לי לפעול לשינוי המצב בארץ ולאפשר לכולם לדעת יותר, להבין איך לנקות כתמים קשים, איך לנקות מעילי פרווה, איך לטפל במוצרי עור ובדים מיוחדים, זו תורה שלמה וכדי לעשות את זה טוב, חייבים מידע מעמיק על החומרים השונים".

- איך אתה באופן אישי תורם לכך?

"מעבר לפעילות שלי בארגון, חשוב לי להעביר ידע גם לאנשים אחרים, שידעו איך לטפל בבגדים שלהם בבית. לפני כמה חודשים חשבתי על זה שיש לי המון ידע מקצועי והרבה מה לתרום, שלא מעט אנשים פונים אלי ושואלים שאלות על ניקוי בגדים, על שימוש במכונת הכביסה ועוד והבנתי שגם בקרב הציבור חסר ידע. לכן, החלטתי לשתף את כולם והקמתי את פינת הטיפ השבועי בקבוצת הפייסבוק "מודיעין שלנו". לא ייאמן כמה פניות ושאלות אני מקבל אחרי כל טיפ שאני מפרסם ויש המון דברים שאנשים לא יודעים, ולי באופן אישי כיף להעביר את המידע הזה ולעזור לכולם". 

- טיפים לדוגמא?

"הכל, החל מאיך לכבס, איזה חומרים לשים במכונה, על איזה חום לכבס, מה כדאי להכניס למייבש הכביסה ומה לא, האם מומלץ לייבש בגדים בבית בתקופת החורף, איך מסירים כתמים ועוד המון. אלה טיפים חשובים לחיים של כל אחד מאיתנו. הפידבקים מעולים, יש המון פניות ושאלות, לפעמים אני חצי יום עסוק רק במענה לתושבים אבל כיף לי, אני אוהב את זה. אני מאמין שצריך לעזור לאחרים ולא מכל דבר צריך להרוויח – לעזור זו זכות ואני שמח שיש לי את האפשרות לעשות את זה". 

- יש לך טיפים מנצחים לקראת ניקיון הפסח?

"בוודאי. חשוב מאוד מאוד לשים לב לשטיחים ולווילונות, אשר בעיקר צוברים לכלוך ואבק ברמה מסכנת ואנשים יודעים עד כמה חיטוי שלהם הוא הכרחי. בנוסף, שטיחוני מקלחת שצוברים עובש, שטיחונים עם קרדית אבק, זה מטורף כמה שזה מטונף. דבר נוסף שחשוב הוא ניקוי יסודי של כריות ושמיכות פוך, לפני האחסון. בדרך כלל מרימים את השמיכות של החורף, מנערים ומאחסנים, אבל אם אנשים היו יודעים עם מה הם ישנים בלילה...הם היו נחרדים. מומלץ מאוד מאוד לעשות להם ניקוי יסודי וחיטוי, לכבס אותם בבית או לשלוח לחיטוי אצל גורם חיצוני, ורק אז לאחסן.

- איזה מידע לדעתך חסר לציבור?

"יש חוסר מודעות אדיר לגבי כביסה, קיפול והסרת כתמים. רוב האנשים מכניסים את הבגדים למכונה, ומשם למייבש או למתלה. אין להם מושג לגבי בקטריות, שומן גוף שנדבק לשמיכות ומצעים, איך לכבס את זה באופן יעיל. דוגמה נוספת, ייבוש של בגדים במייבש, חשוב לדעת שהיום רוב הבדים עשויים סיסי ניילון, כך שלאחר כביסה בטמפרטורה גבוהה וייבוש, הם מאבדים צורה. בנוסף, אין גם מודעות לשימוש בחומרים, הם מתייחסים יורת לריח של המוצר ולא ליכולת הניקוי שלו. בעיני ריח זו פיקציה, זה רק איפור, חשוב יותר להתאים את החומר הנכון. כמה מהציבור מכבסים חולצות דרייפיט עם חולצות רגילות עם מרכך? אף אחד לא יודע שכדי לשמור על דרייפיט אסור לשים מרכך... כל בד וסוג הטיפול שלו.  

יש עוד טיפ מעניין?

"יש המון, למשל שימוש בשקיות ואקום, זה פטנט נפלא ומוצלח אבל לפעמים לא שמים לב ומאחסנים מצעים או בגדים שהם לא לגמרי יבשים, דבר הגורר אחריו התפתחות של עובש שמסוכן לבריאות".


מתכננים לאחסן את בגדי החורף והשמיכות? אל תעשו את לפני שאתם קוראים את הטיפים החשובים של ארז 

היכנסו אל דף הפייסבוק של "בית הקיטור" וקבלו את הטיפים הכי חמים בעולם הכביסה, הגיהוץ והסרת הכתמים

https://www.facebook.com/steamerezgur/


- ספר על קוריוז מהתחום שלך

"אחת הדוגמאות היא של לקוחה שרצתה שאסיר לה את הכתמים הצהובים מהכריות והפוך. הסברתי לה שהכתם לא חשוב, אלא הניקוי עצמו והיא התעקשה שהם מפריעים לה. אני מבין אותה אבל הייתי חייב להסביר לה, שבשונה מחולצה שמתאווררת, אם אני אשים חומר חזק מדי לניקוי הכתם הצהוב הזה על כרית או שמיכה, החומר לא יתנדף ואז מי שישן על הכרית הזו ינשום את הכימיקלים וזה לא בריא. את המצעים והכריות עוטפים בציפית כך שהכתם באמת לא מה שחשוב, אלא רמת החיטוי של הכריות מעובש וקרדית האבק. לי חשובה יותר הבריאות של הלקוח. עוד דוגמאות זה שלקוחות מביאים אלי מוצרים שלא מתאימים לניקוי יבש ואומרים לי 'אבל כבר עשו לנו פעם...' אם אני רואה שהחולצה הספציפית הזו לא מתאימה לניקוי יבש , אני לא אקח אותה. אין סיבה להרוויח סתם, חשוב לי להיות ישר עם הלקוחות שלי, אני אומר להם מה כן מתאים ומה לא, אני לא אקח כל עבודה רק כדי להגיד שעשיתי".

- מה התכנון לעתיד?

"אצלי כלום לא עומד במקום כך שיש עוד הרבה תוכניות. באופן כללי, בכל תחילת שנה אני קובע יעדים חדשים, ומצידי, העולם יכול להתהפך אבל אני אעמוד בכל יעד שאני מציב לעצמי. אני מאמין שצריך לחדש כל הזמן בעסק, אם בכמות הפריטים, אם בידע ולמידה, אם בהכשרה ואם בחומרים, בכל אחד מהתחומים שנוגעים למקצוע שלי, אני תמיד אשאף לחדש ולהתפתח. אני יודע שאני צריך להיות טוב וזה מה שחשוב לי – לא מתיימר להיות הטוב ביותר שיש, אבל אני צריך לדעת שאני עושה את הכי טוב שלי, הכי טוב שאני יכול עבור הלקוחות שלי".

- איך היית מגדיר את הלקוחות במודיעין? מה השירותים העיקריים שהם צריכים?

"הרוב זה בעיקר ציבור של עובדים, שאין להם זמן לנשום. הם רצים בבוקר לעבודה וחייבים להיות מסודרים, עם חולצות מגוהצות והאמת שזו מרבית העבודה שלנו בקו הפרטי. לכן, בגלל שאני מעריך ויודע כמה קשה הם עובדים וכמה הם זקוקים לשירות הזה, אני גובה את המינימום שאפשר גיהוץ חולצות מכופתרות. אני יודע כמה קשה לפרנס וגיהוץ של חולצות מכופתרות זה בסיסי בעיני, אני רוצה לתת להם את האפשרות להוריד מעליהם את העול שבגיהוץ, כדי שיוכלו להתפנות לבלות עם המשפחה שלהם ולא לעמוד לגהץ בשבת את הבגדים לשבוע הבא".

- מה המוטו שלך?  

"זה מוטו שהמצאתי בעצמי ואני מאוד אוהב אותו – " לקוח בלי עסק, ימצא עסק אחר אבל עסק בלי לקוח, לא ימצא לקוח אחר". בעיני, לקוח הוא המשאב החשוב ביותר ולכן צריך להילחם על כל לקוח ולהעניק לו את הטוב ביותר".