תוכן מקודם

מאת: טלי גת

בימים אלה נפתחת ההרשמה לגני הילדים לקראת שנת הלימודים הבאה והורים רבים מחפשים מסגרת מתאימה לילדיהם. הגנים הדמוקרטים היצירתיים במודיעין מציעים חוויית חינוך קצת אחרת. הם פועלים באופן דמוקרטי ומטפחים חינוך פתוח לצד עידוד היצירתיות בחינוך.

את הגנים הקימו עידית ויריב ויינברגר, עידית היא דוקטורנטית, בעלת תואר ME.d במנהל מערכות חינוך ואמא לחמש בנות העוסקת במחקר היצירתיות לגיל הרך. היא מאמינה שמהיום שילד מתחיל לגלות סקרנות יש לעודד אותו ליצירתיות ומאחר ו- 95% מהילדים נולדים יצירתיים התהליך יוביל כמעט בוודאות למצוינות אישית.

חשיבה יצירתית לא יכולה להתקיים בתוך תבניות

"עודדו אותם ללמוד את מה שלא מוכר להם, למדו אותם לחשוב חשיבה יוצרת וגמישה ולא בתוך תבניות!" אומרת עידית ומדגישה שחינוך דמוקרטי יצירתי כולל חינוך פתוח, הומני, הנשען על השקפות פילוסופיות ליברליות בחינוך ובפסיכולוגיה, ומדגיש תפיסת חירות וסבלנות כאבני יסוד. התפיסה באה לידי ביטוי בזכאותם של בני האדם, לקבל התייחסות שווה, ולהכרה כי לכל פרט אישיות שונה ואוטונומית.

20 שנים לגישה הייחודית במודיעין

את הגן הראשון שהקימה עידית בעיר קידמו ראש העיר הנוכחי חיים ביבס וראש העיר דאז, ספקטור, אשר זיהו את הפרויקט החינוכי הייחודי והרימו את הכפפה. כיום מונה הגן 6 כיתות לששה טווחי גיל (ארבעה חודשים עד גיל 5), 155 ילדים ו- 40 אנשי צוות.

הגנים הדמוקרטיים היצירתיים ממוקמים בשכונת המגנים בעיר (רחוב יעקב דורי 28)  והם מלווים ומבוקרים מבית ומחוץ, כולל ליווי של תכנית פסיעות ומשרד החינוך. צוות הגנים הוא ייחודי בנוף המערכת, רבים מאנשי הצוות הם אקדמאים וכולם כולם עוברים באופן תדיר השתלמויות, העשרה, שיח חינוכי ועוד.

"אני נמצאת כל יום בגן ובנוסף נמצאת גם עוד אשת מקצוע מעולם הטיפול שמלווה בכל יום כיתה אחרת, פעם בשבוע יש לנו ליווי מקצועי של עובדת סוציאלית ואנו לוקחים חלק בתוכנית "פסיעות" העירונית. אנחנו יודעים לתת בקרה לאורך כל הדרך."

הגן מוכר וידוע גם כגן משלב (ילדים הנמצאים על הספקטרום, ילדים שכבר אותרו ויש להם סייעת צמודה, ילדים צליאקים, אלרגניים, חרשים, סכרתיים ועוד) וככזה הוא מספק אופציה להורי הילדים אשר מקבלים חלופה איכותית ומקצועית בתוך העיר.

הגישה של עידית וינברגר לחינוך נטועה עמוק בלבה ומבוססת על הגישה הדמוקרטית-יצירתית, הסטנדרט הגבוה של ההוראה ופיקוח ובקרה החשובים לה כל כך.  "אנשי החינוך הם קודם כל אנשי רוח ורק אחר כך אנשי פדגוגיה, הדואגים לפַתח את הקוגניציה, להגביה את השפה ולהעניק ליווי בהתפתחות" מדגישה עידית.

את הגישה מעבירים עידית ויריב ויינברגר גם במוצרים חינוכיים נוספים המטפחים יצירתיות מחשבתית, ובהם דיסקים אישיים אשר מוכרים ואהובים על ילדים והוריהם כבר שנים רבות.

ליצירתיות ביטויים רבים והיא יכולה להתקיים בכל מקום

"הגמשת המחשבה באה לידי ביטוי בכל שעה ושעה בגן ויכולה לבוא לידי ביטוי בכל מקום אחר במהלך היום" מספרת עידית, "למשל,  בחג החנוכה בגן – כיתה בוגרת עשתה חיבור בין חנוכה למדע ויצרה 'חנוכיית פרחים' אשר שותים מים בצבעים שונים. הפרח קיבל את הגוון הייחודי של המים והילדים למדו על מדע וחוו את החג בצורה שונה ומיוחדת".  


יצירתיות קשורה לפיתוח הדמיון, צורת התבוננות על דברים וראייה שונה. השוני יכול להיות בחיבור, בטוויסטים, ועוד. הכלים הם אותם כלים בכל גיל, אבל בכל גיל הלימוד וההנגשה יהיו אחרים.


הם למדו בדרך יצירתית. ואיפה הם היום?

כבר הוכח כי התלמידים הישראלים צוברים ידע מעולה אבל פחות יצירתיים, וזה חבל, אבל ניתן לשינוי.


בכל המחקרים מדברים על חשיבות הקניית היצירתיות מגילאי לידה עד גיל 7. בגנים הדמוקרטיים היצירתיים שהקימה עידית עם בעלה למדו מאות ילדים אשר חלקם כבר בוגרים מצטיינים אשר אותרו כמצויינים בכיתות ב', החלו להשתתף בתכניות המצוינות באותו גיל, והיום הם מאופיינים כבעלי מצוינות אישית בצבא ולאחריו. הורי הילדים מציינים לא אחת בפני עידית ש'הכל התחיל בגן שלכם' והילדים גדלו להיות בוגרים ליברליים, טובי לב, הומניים, יצירתיים, סקרנים, ערכיים, חברתיים ובו זמנית גם נחושים ועצמאיים.



עידית לא מסתפקת בעובדות על ילדים אשר למדו בגן שלה ואת הדוקטורט שלה היא כותבת על הנושא הזה בדיוק, בדגש על יצירתיות מהגיל הרך המובילה למצוינות (ההוכחה שיצירתיות מובילה למצוינות כבר הוכחה אולם עידית ממקדת את המחקר בתרומה של המצוינות בגילאי הגן למצוינות אישית בבגרות).

הטיפים של עידית ליצירתיות בקרב ילדים

"ראשית חשוב להבהיר שיצירתיות אינה יצירה. כשמדברים על יצירתיות מדברים על פעולה המתרחשת במוח. יצירתיות היא היכולת של האדם ליצור חיבורים בין מחשבה יוצרת לבין חשיבה לוגית ותבניתית", היא מבהירה. 

פתחו בפני הילדים את האפשרויות :

"הבהירו להם שתמיד יש יותר מפתרון אחד ועודדו אותם למצוא פתרונות נוספים. אל תקבעו את הילד לצבעים או צורות למשל. זברה יכולה להיות גם בצבעים אחרים, ולא רק בשחור ולבן וחלל לא חייב להיות זה שבשמיים. אפשרו להם להשתמש באינטואיציה וברגש ותנו מקום לרעיונות וליצירתיות שלו גם אם הם פחות מוכרים לנו".

מה עושים עם ילד 'לא יצירתי'?

"ילד בתהליך למידה תמיד יהיה יצירתי ואם נקשיב לו נגלה שהוא כזה, בדיוק כמו שאר הילדים. ילדים אשר נדמה לנו שהם פחות יצירתיים הם בד"כ כאלו שקיבעו אותם! אל תקבעו... (לא צריך לצבוע 'בין הקווים'), תנו להם חופש והקנו להם כלים לאט לאט. עודדו אותם לפשט את הדברים והיצירתיות הטבעית תבוא לידי ביטוי".

ההרשמה לגנים הדמוקרטיים היצירתים במודיעין לשנת הלימודים הבאה החלה

ניתן לבקר בגן בכל יום בין השעות 9.00-11.00 
כנס הסברה ורישום ייערך ביום חמישי 16.1.20 בשעה 20.30