תוכן מקודם
גלית ורואי כבירי, האנשים שמאחורי המותג המודיעיני "זוז במחול", שותפים בעסקים וגם בחיים. למודיעין הם הגיעו בשנת 1996, זוג צעיר עם הרבה חלומות, והיום הם חולשים על סטודיו למחול ולהקות מקצועיות, הנמנה על בתי הספר הגדולים במדינה, עם כאלפיים רקדנים בכל שנת פעילות, ועוד אלפים שרקדו אצלם במהלך השנים.
השניים מתגוררים במכבים והורים לארבעה ילדים, שנולדו כולם בעיר, אבל יש להם גם הרבה מאד ילדים נוספים, שגדלו וצמחו אצלם. אלפי ילדים ובני נוער ממודיעין והאיזור רקדו לאורך 23 השנים האחרונות, במסגרת החוגים והלהקות של "זוז במחול", והבוגרים הראשונים של הסטודיו מגיעים היום לסטודיו כהורים לרקדנים צעירים.
האנשים שמאחורי השמות
רואי כבירי, עוסק במחול, כוריאוגרפיה וניהול אמנותי כבר כמעט שלושה עשורים. בעבר שימש כמנהל האמנותי של להקת "הורה ירושלים" וכמורה בכיר בבתי ספר שונים למחול. רואי הוא מורה, יוצר, במאי, מפיק וכוריאוגרף מנוסה בעל שם בכל הארץ. במהלך השנים יצר כוריאוגרפיות לשלושה טקסי הדלקת המשואות, לאירועי תגלית, לתכניות טלוויזיה, קלטות ילדים ולפרויקטים מיוחדים בישראל ומחוצה לה. בנוסף, הכשיר והנחה מאות מורים ומדריכים בתחום המחול, היצירה והכוריאוגרפיה לאורך השנים, ועשרות מבין תלמידיו רוקדים היום בלהקות חשובות בארץ ובחו"ל. ב"זוז במחול" הוא משמש כמנהל אמנותי.
גלית כבירי, מגיעה מתחום הטיפול ובעלת תואר MA בתראפיה בתנועה מאוניברסיטת לזלי. גלית טיפלה בילדים בבתי ספר במודיעין, וכן עבדה במוסדות שונים. כיום היא מתמקדת בטיפול בילדים ובבני נוער במסגרת הקליניקה הפרטית שלה, ומנחה ומדריכה גננות בתחום הטיפול בילדים. היא מנהלת את "זוז במחול" ועומדת בראש צוות הפיתוח והתכנון הלוגיסטי של מערך החוגים והלהקות.
כאמור, השניים הקימו את הסטודיו בשנת 1996, כשמודיעין הייתה עוד בחיתוליה. את השיעורים הראשונים קיימו במקלט של בית ספר 'דורות', עם רקדניות בודדות שהגיעו בזמנו לחוג. מה שהחל כחוג קטן למחול, הפך ללהקות המחול הייצוגיות של מודיעין, והוא היום הרבה מעבר לחוג ריקוד. היום החוגים שלהם מתקיימים בכל רחבי מודיעין מכבים רעות, יישובי הסביבה ובירושלים. שמעו של הסטודיו יוצא למרחוק, והלהקות הייצוגיות שלהם מוזמנות להופיע באירועים ממלכתיים ומקומיים, בפסטיבלים וחגיגות, בארץ ובחו"ל.
הרקדנים בלהקות הייצוגיות הופיעו כבר 4 פעמים בטקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל, פעמיים במשכן נשיאי ישראל, וכן באירועי השלטון המקומי, משרד החוץ והחינוך, ועוד. לצד הופעות מול קהילות יהודיות ברחבי אירופה, הלהקות הוזמנו להופיע על בימת היורודיסני בפריז, בפני מאות מבקרי הפארק, והוזמנו לשוב לשם גם בעתיד. לאורך השנים אף ליוו הרקדנים של "זוז במחול" את טובי האמנים, ביניהם ריטה, הראל סקעת, מוש בן ארי, קובי אפללו, שרית חדד, ועוד רבים וטובים, וכן בקלטות ילדים ובתכניות טלויזיה כגון "ארץ נהדרת", "כוכב נולד" ועוד.
בספטמבר 2019 נפתחה השנה ה-23 של "זוז במחול". גלית ורואי מספרים כי לאורך השנים הם מקפידים על היצע מגוון ורחב של חוגים וסגנונות: "הכל מתחיל בחטיבה לגיל הרך, ומשם בוחרים הרקדנים והרקדניות סגנונות ריקוד שונים: מחול, ג'אז, ג'אז-מודרני, בלט קלאסי, בלט על פוינט, מחול מודרני, פלמנקו, היפ הופ, ברייקדאנס, ריקוד מזרחי ועוד. בסטודיו רוקדים רקדנים ורקדניות מהגיל הרך ועד י"ב, ישנה להקת בוגרים, של רקדנים שממשיכים לרקוד גם במהלך השירות הצבאי ולאחריו, וכן חוגי מחול מגוונים לנשים".
גלית ורואי רואים בסטודיו שלהם הרבה מעבר לחוג תנועה: "מדובר במשפחה גדולה", הם מספרים, "משפחה של צוות מסור, ששמים דגש על מקצועיות, לצד בנייה של מסגרת חברתית חינוכית". לתפיסתם, יש ערך מוסף להשתייכות לחוגים וללהקות, שהופכות עם הזמן למעין תנועת נוער. הם מקפידים על כך שהערכים שהמורים מנחילים בשיעורים יזלגו לכל תחומי החיים, וישפיעו על הרקדנים גם כאנשים צעירים, המייצגים את הסטודיו, את עצמם, את המשפחה ואת העיר שלהם.
הרקדנים נהנים משיעורים במסגרות מקצועיות, בהדרכת צוות של כ-30 מורים ומורות, מדריכים ומדריכות, המלווים את הרקדנים, מקנים להם את יסודות המחול, אהבה לתנועה, מעבירים להם את חשיבות הפעילות הגופנית, מאפשרים להם להביע את עצמם באמצעות הגוף שלהם, ומביאים אותם להישגים גבוהים ביותר.
הכל מתחיל בגיל הרך
גלית, תראפיסטית בתנועה בהכשרתה, אומרת כי לחוגי מחול בגיל הרך יש תרומה וערך מוסף חשוב לתהליך ההתפתחות של הרקדנים והרקדניות הצעירות, וככל שיתחילו מוקדם יותר, עם מורים שהוכשרו לעבוד עם ילדים בשכבת הגיל הזו, ואשר מתאימים את הפעילות ליכולות הגופניות והרגשיות שלהם, כך ייראו התוצאות מהר יותר. לדבריה, חוגי מחול לגיל הרך מקנים לילדים קואורדינציה טובה יותר, שיווי משקל, בטחון עצמי, התמצאות מרחבית, יציבה טובה, קצב, גמישות, כוח, ריכוז והקשבה פנימית, רצף תנועתי, זכרון, סבלנות, התמדה ועקביות, בימתיות, שימוש באביזרים, מוזיקליות, יצירתיות, חשיפה לסוגי מוזיקה ומחול מגוונים ועוד...
ב"זוז במחול" שמים דגש על מיומנויות שונות בכל קבוצת גיל. כך למשך בגיל 3, משולבים תרגול בהכרת האיברים, שימור ושיפור היציבה והקואורדינציה ועידון התנועה. בגיל 4 מושם דגש על מרכז הגוף ויציבה נכונה, קצב ותנועה, תחילת מושגי יסוד במחול ובלט וטכניקה. בגיל 5 הדגש הוא על הנחת היסודות לטכניקה נכונה, שיפור הקואורדינציה, תוך ביסוס יציבה ומרכז גוף, הגברת בטחון עצמי ויכולת ריכוז, פיתוח חוש קצב ועידון התנועה. כל השיעורים הם חווייתיים, מהנים ועוזרים לפתח את הבסיס הנכון להמשך הדרך בכל סוגי המחול.
הרבה מעבר לחוג
עם אלפי רקדנים ועשרות מורים ואנשי צוות, למרות הגודל, מעידים רואי וגלית כי מדובר במסגרת מאד אינטימית, ששומרת על קשר אישי והדוק עם הרקדנים וגם עם הוריהם. לתפיסתם, הלהקות הן מעין תנועת נוער, והשתייכות ללהקה היא הכנה טובה לחיים, כשיש גם ערכים חברתיים, ועשייה למען הקהילה, כדוגמת מופעים בהתנדבות לאוכלוסיות שונות, ופרויקט מחויבות אישית של רקדנים לילדים ובני נוער ממשפחות נטולות אמצעים.
"אנחנו רואים את להקת המחול" אומרת גלית כבירי, "כמיקרוקוסמוס של העולם האמיתי. הילדים לומדים להיות חלק מלהקה, בדיוק כפי שבבית-הספר הם לומדים להיות חלק מכיתה, ובחיי היומיום הם לומדים איך לתפקד בחברה, מחפשים את מקומם ומבקשים להטביע את חותמם."
לשם כך, שמים המורים והמדריכים של "זוז במחול" דגש גם על מחויבות הרקדנים למסגרת הלהקה. הרקדנים נדרשים להגיע לכל חזרה ולכל מפגש. כשאינם יכולים להגיע, הם נדרשים להודיע על כך מבעוד מועד ולאחר החזרה להשלים את שהפסידו. "יש לכך חשיבות רבה, כיוון שלכל אחד יש תפקיד, ולכן על כל רקדן ורקדנית מוטלת אחריות" מדגיש רואי, "אין לגיטימציה להפסיד חזרות, אלא אם הרקדנים חולים. זה לא סתם עוד חוג. זו מסגרת מאד מחייבת. הריקוד הוא אמנם תחביב, אבל צוות המורים מסתכל על זה בצורה מאד מקצוענית. היחס הרציני של המורים אל הרקדנים גורר יחס מאד רציני מצד הילדים." הוא מסביר.
אבל, לצד הרצינות, הרבה מאד הנאה כרוכה בדבר, והרקדנים מוצאים שהלהקה הופכת למסגרת חברתית עבורם. הם בוחרים לבלות את שעות הפנאי עם חבריהם ללהקה, יוזמים מסיבות ובילויים משותפים, מופיעים בשמחות של חברי הקבוצה ועוד. וכך, "זוז במחול" הופך לתחליף של תנועת נוער, והלהקה לגדוד, עם קריאות מוראל, עמודי פייסבוק משותפים, קבוצות וואטסאפ, שירים וחולצות, שחברי הלהקה מעצבים בעצמם ולובשים ב'גאוות יחידה'.
כמו בתנועת נוער, תלמידי כיתות י' ומעלה יכולים להיכנס לפרויקט "מדריכים צעירים", בו רקדנים ורקדניות בלהקות הייצוגיות של "זוז במחול" עוברים הכשרה ומשמשים מדריכים, לצד המורים המקצועיים בסטודיו. מבחינת הזוג כבירי, זהו פרויקט שנותן ערך מוסף, בו הרקדנים לומדים לקחת אחריות, עובדים קשה מאד ומקבלים על כך תמורה כספית. כבירי: "כל הצדדים יוצאים נשכרים. למורים יש מדריכים שמסייעים להם, לרקדנים יש מדריכים שקרובים אליהם בגיל ומשמשים להם דוגמא, והמדריכים עצמם עושים מה שהם אוהבים, מתמקצעים, מקבלים נסיון חשוב בהדרכה ותמורה כספית הולמת לעבודה שלהם."
עושים למען הקהילה
מזה מספר שנים מאפשרים גלית ורואי לרקדניות בכיתות י' ומעלה להעביר, במסגרת המחויבות האישית שלהן בבית הספר, שיעורי מחול לנערות צעירות, ממשפחות שידן אינה משגת לשלוח אותן לחוגים. רקדניות בלהקות הבוגרות של "זוז במחול" התנדבו להעביר שיעורים שבועיים לרקדניות הצעירות. הן בונות את מערך השיעור, מעבירות את השיעור ומעבירות לרקדניות הצעירות את אהבתן לתנועה ולמחול. המדריכות הצעירות אינן מקבלות תמורה עבור השיעורים, מלבד התמורה שבנתינה.
סוד ההצלחה
גלית ורואי אומרים שקשה להם לנתח את ההצלחה, אבל אם מנסים לפרוט אותה לפרוטות, התשובה היא כנראה שילוב של מקצועיות בלתי-מתפשרת, עם יחס אישי ואווירה משפחתית.