מאת: ענבל בן ברית כהן * צילומים: איציק גרפל

למאבטחים המצולמים אין קשר לכתבה 

לפני יותר מחודש הגיש עו"ד אלי פישר התראה בטרם תביעה משפטית,  בשם מאבטחי הקניון להנהלת קניון עזריאלי במודיעין ולחברת האבטחה דרכה הם מועסקים, חברת סער וביטחון T&M. לדבריו של פישר, המאבטחים שעובדים בשמירה בקניון עזריאלי בעיר טוענים באמצעותו, כי תנאי עבודתם לא הוגנים ולא חוקיים וכי יש לא מעט חוסרים, ליקויים ופגמים בתשלום שכר עבודתם.

פישר המבלה בקניון לא מעט שעות בדרכו למשרד או ממנו עקב אחרי המאבטחים ותנאי עבודתם מבלי שידעו על כך והחליט שיתגייס לעזור להם. הוא רואה בהם "עובדים שקופים" שחובה לעזור להם ואפילו בתמורה אפסית או מזערית, ומקווה שגם תושבי העיר ומשתמשי הקניון יעצרו לרגע ויראו את המצוקה מאחורי הדלפק ובדיקות התיקים.

פישר: "כולנו, כל הציבור במודיעין, הקניון בשבילו זה סוג של בית מקדש, בילוי יומי אולטימטיבי של משפחות וילדים, אם בבוקר ואם אחה"צ, בערב ובלילה. זה אגב הקניון היחיד שיש לו עיר ולא עיר שיש בה קניון".

פישר פנה לשתי החברות להן אחריות מול המאבטחים. גם לחברת האבטחה וגם להנהלת קניון עזריאלי. במכתב ההתראה פרש בפני החברות את תלונות המאבטחים, וביקש להגיע עימם  למפגש בו ינסו ליישר את ההדורים ולפצות את לקוחותיו המאבטחים על המגיע להם גם רטרואקטיבית. במשרדי הנהלת הקניון סרבו לחתום על הפנייה שהוגשה להם בכתב.

פישר מתאר תנאי עבודה שלחלק מהעובדים הם טובים יחסית ולחלק אחר גרועים עד לא בריאים. תלוי באיזו עמדה הציבו אותם: "ביום של שרב או חורף וסערה השומר צריך לעמוד מחוץ לשער הקניון ואין לו לאן ללכת, הוא בחוץ. הוא חוטף. אבל ברוב הזמן, כשאין שרב או סערה, התנאים של העומדים בשערים הם נוחים יחסית. לעומתם, השומרים בחניון למטה סובלים הרבה יותר, הם סופגים את הפיח והעשן, אין להם אויר שם והם מספרים לי שצופים עליהם במצלמות. אז זה נושא שהוא אולי לא הרואי ואולי אין לו הילה, אבל אני רוצה להילחם עליו".

עוד הוא מוסיף ומציין: "מבדיקה ראשונית שלי ושל רואה חשבון, נראה כי יש פגיעה רצינית בזכויותיהם של המאבטחים. למשל, מורידים למאבטחים באופן יומיומי חצי שעה של הפסקה לקפה או לשירותים וגם לא תמיד מאפשרים להם להשלים את ההפסקה עד סופה. נוסף לכך, גם מורידים להם את החצי שעה היומיומית מהשכר, אבל זה לא מופיע בכלל בתלוש של העובדים. זה לא כתוב בתלוש, וזו רק דוגמה קטנה וקצה קצהו של הקרחון הזה".

י' אחד השומרים סיפר למערכת כי יש פער גדול בין ההבטחות למה שקורה בפועל. "אנחנו מגיעים רובנו מחוץ לעיר והבטיחו לנו תשלום על 9 שעות עבודה שכוללות את זמן הנסיעה, בפועל משלמים לנו רק על 8, כל הזמן מורידים שכר בלי סיבה ואז מחזירים חודש אחרי זה ואז מורידים לנו הרבה מס. לא נותנים לנו הפסקות כמו שצריך וכשאנחנו מבקשים לשירותים, לוקח לרוב יותר מחצי שעה עד שמגיע מישהו להחליף אותנו"

י' מספר שגם ההפסקה שלהם היא הפקר: "ניתנת רק מחצית השעה להפסקה וגם זו נלקחת לעיתים קרובות, במחצית השעה הזו נאסר עליהנו לפי הנחיות הקב"ט של הקניון, לצאת את תחומי הקניון ויתרה מכך, קורה אף כי העובדים שיצאו להפסקה נדרשים להגיע בזמן הפסקתם לאייש עמדה כזו או אחרת".

עו"ד פישר מחזק את דבריו של י' וטוען כי הנהלת החברה אישרה בפניו כי במהלך ההפסקה מצויים העובדים בכוננות הקפצה חזרה למשמרתם.

האם מותר לגזול הפסקה? מסתבר שכבר יש תקדים שקובע מה אפשר ומה לא. בפסק דין שניתן בעבר בבית הדין הארצי לעבודה, נפסק כי אחד המאפיינים של זמן הפסקה הוא היות העובד חופשי לעשות כרצונו בזמן זה, בין אם מדובר באכילה, מנוחה ובין אם מדובר ביציאה לסידורים אישיים כאלו ואחרים. עוד נפסק כי אם העובד לא חופשי לעשות כרצונו בזמן ההפסקה, כולל יציאה מתחומי המקום, הופך זמן זה לזמן עבודה, אין לקצץ לו את זמן זה מהשכר ועל המעסיק לשלם לעובד גם את פרק הזמן הזה.

פישר מוסיף: "בנוסף, ימי חופשה לא נספרים אצלם בכלל. בדקתי, לא משלמים להם בכלל על ימי חופשה או שמשלמים להם בחסר. אם השומר הוא לאחר גיל הפנסיה, הוא לא מקבל את רכיב הפנסיה בשכר, אלא כרכיב מאוד מוזר של קרן השתלמות".

עוד פישר: "ביום של שרב או חורף וסערה השומר צריך לעמוד מחוץ לשער הקניון ואין לו לאן ללכת, הוא בחוץ. הוא חוטף. אבל ברוב הזמן, כשאין שרב או סערה, התנאים של העומדים בשערים הם נוחים יחסית. לעומתם, השומרים בחניון למטה סובלים הרבה יותר, הם סופגים את הפיח והעשן, אין להם אויר שם והם מספרים לי שצופים עליהם במצלמות"

כשפנה לחברת "סער ביטחון", המחלקה המשפטית של חברת האבטחה השיבה לפרקליט כי היא מבקשת ממנו שיהיה יותר קונקרטי ופחות כללי בדבריו, ובנוסף ציינה כי טענתו בדבר נטילת זכויות העובדים בהפסקתם בת החצי שעה איננה נכונה, ובידיו הוכחות שטענתו עובדתית ונכונה, למרות הדברים אולי בעקבותיהם החליט עורך הדין להמשיך בצעדיו הלאה ובימים הקרובים תוגש לבית המשפט תביעה כנגד חברת האבטחה וכנגד הנהלת קניון עזריאלי.

-ומה עם ההסתדרות? היא לא נותנת להם גב?

מסתבר כי כשאומרים הסתדרות , כולנו חושבים שישנו גוף אחד, אבל למעשה בפועל יש כמה התאגדויות ובעניין המאבטחים של הקניון, מדובר על התאגדות תחת ההסתדרות הלאומית ולא זו של ניסנקורן. מאבטחי הקניון מאוגדים תחת ההסתדרות הלאומית, מאחר וחברת האבטחה T&M בחרה באיגוד זה (וכנראה  שגם יודעת למה).

פישר בכל מקרה מטיח האשמה קשה כלפי האיגוד המקצועי של המאבטחים ואומר: "בסופו של דבר, אין להם גב. ההסתדרות היא לא הגב שלהם, היא קשקוש. היא דואגת יותר לעובדי הציבור הממשלתיים, אלו שמאוגדים לוועדים החזקים, ואילו העובדים הללו הם החוליה הכי חלשה במשק, אין להם אבא ואמא. העובדים האלה, השקופים נדפקים. הם לא מאוגדים. אם הם יעזו להתאגד כאן אני לא יודע מה יהיה".

זו גם אחת הסיבות שאף לא מאבטח אחד הסכים שנצטט את דבריו בכתבה זו. הם ציינו בפניי כי הם מפחדים שיאבדו את מקום עבודתם ומקווים שעורך הדין פישר יצליח במאבק שלו עבורם.

מקבוצת קניון עזריאלי נמסר: "קבוצת עזריאלי בע"מ התקשרה בהסכם מול חברת T&M, המעסיקה את העובדים בקניון. האחריות על העובדים כולה חלה על חברת T&M והיות וכך, הועברה אליהם הפנייה לבדיקה והתייחסות מצידם. לאחר קבלת עמדת החברה ובדיקת הטענות על ידה נוכל להשיב לגופם של דברים"

-מלבד הפנייה למעסיקים של העובדים, איך אתה מתכוון לעזור לאותם עובדים?

"אני הולך לאגד אותם ולהילחם על כל הזכויות שלהם. אני לא מומחה לדיני עבודה ואני לא נחום פיירברג או אשר חלד, שזה מפעל תעשייתי, אבל זה סוג של 'אנדרדוג' שאני אוהב ויש לו כוח ואת זה גיליתי – לבעל הדין הכי חלש יש כוח עצום. הם רק צריכים לדעת להפעיל אותו, והם לא יכולים להפעיל אותו בלי דון קישוט כמוני". הוא היה רוצה לתת למאבטחים הזדמנות ללמוד מקצוע אחר שיוציא אותם מהמקום ויאפשר להם רווחה כלכלית, אבל מבין שהמציאות היא אחרת.

"במציאות, אחרי 13-15 שעות הם מתמוטטים ורק ישנים, הם לעולם לא יוכלו לצאת מזה, לא יוכלו להימלט מסוג עבודה כזו, זה סוג של עבודה של אדם שרוצה לגמור את החיים וזה עצוב. דיברתי עם פנסיונרים שעובדים כאן, הם נואשים, הם לא רוצים להמשיך".

י' מספר שגם ההפסקה שלהם היא הפקר: "ניתנת רק מחצית השעה להפסקה וגם זו נלקחת לעיתים קרובות, במחצית השעה הזו נאסר עליהנו לפי הנחיות הקב"ט של הקניון, לצאת את תחומי הקניון ויתרה מכך, קורה אף כי העובדים שיצאו להפסקה נדרשים להגיע בזמן הפסקתם לאייש עמדה כזו או אחרת"

עד סגירת הכתבה ולמרות פנייה חוזרת ונשנית לחברת האבטחה, טרם נמסרה תגובתם והיא תובא כאן מייד כשתימסר.

מקבוצת קניון עזריאלי נמסר: "קבוצת עזריאלי בע"מ התקשרה בהסכם מול חברת T&M, המעסיקה את העובדים בקניון. האחריות על העובדים כולה חלה על חברת T&M והיות וכך, הועברה אליהם הפנייה לבדיקה והתייחסות מצידם. לאחר קבלת עמדת החברה ובדיקת הטענות על ידה נוכל להשיב לגופם של דברים. 
יחד עם זאת, נציין כי החברה מודעת היטב לחובות החלות עליה מכוח החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, ביחס לעובדי קבלני השירות אשר עימם היא מתקשרת ובתוך כך מבצעת בדיקות תקופתיות באמצעות משרד רואי חשבון חיצוני, כנדרש בחוק, לרבות ביחס לעובדי קבלן השירות בתחום השמירה והאבטחה".