מאת: רמי היפש

אחרי שאילתות והצעות לסדר שנענו בנפנוף קל ובהבטחה ש"הדברים ייבחנו בעתיד" החליטה תנועת מודיעין חופשית שהנציג הבכיר שלה הוא חבר המועצה, אבי אלבז, על חניכת קו אוטובוס שיפעל בשבת.

מדובר כעת בקו אחד, שיתחיל לפעול בשבת הבאה – 22 ביולי. הוא ייצא בבוקר ב-09:30 מרחוב עמק החולה מס' 8 (מול בי"ס 'דורות'), יאסוף נוסעים ליד בניין העירייה, בעמק זבולון, בעמק בית שאן, בעמק האלה, ומשם אל מרכזי הבילוי בת"א ולחוף הים בת"א, ובחזרה בשעה 18:00 לעיר.

"אחרי שכל הניסיונות שלי להוביל לכך שהעירייה תממן הסעות בשבת לבני הנוער, חיילים ומבוגרים, שרוצים להגיע לתל אביב בשבת לא נענו, החלטנו להפעיל קו אוטובוס בעצמנו", אומר אלבז. "בינתיים מדובר בקו אחד שיפעל בשבתות בחופש הגדול. אם תהיה היענות ננסה להפעיל עוד קו נוסף".

הבעיה הגדולה בפרויקט היא כספית. כדי לממן את קו האוטובוס החליטו במודיעין חופשית כי על ההסעות יעלו תושבים בני 18 יהיו רשומים כמנויים ובני משפחה מדרגה ראשונה שהיו מתחת לגיל 18. עלות המנוי היא 50 שקל וכוללים את תשלום ההסעה הראשונה הלוך וחזור. גבאי מקווה שגם אנשים שלא מעוניינים בנסיעה באוטובוס יתרמו 50 שקל כדי שהוא יוכל להפעיל את הקו. המנויים ששילמו את 50 שקל הראשונים ישלמו מההסעה השנייה ואילך לכיוי עלויות שכירת אוטובוס ההשבת – 20 שקל לכיוון אחד.

המבחן של מודיעין חופשית יהיה על כמות האנשים שתהיה מוכנה להירשם ולתרום לאוטובוס השבת. ההרשמה תהיה עד יום שלישי הקרוב 18 ביולי למייל  avielbaz@zahav.net.il ושם ירשמו המעוניינים את פרטיהם. תרומות ותשלום דמי המנוי יהיו לחשבון של עמותת מודיעין חופשית על יום שלישי. חשבון העמותה הוא 051136, הבנק הבינלאומי (31), סניף מודיעין (128).

גם "ישראל חופשית" מגששת

עמותה נוספת שמגששת הפעלת קו תחבורה ציבורית בשבת היא ישראל חופשית. שמנסה לקדם הפעלת קווי תחבורה בערים עם רוב חילוני בסופי שבוע בתוך שלושה חודשים. אחת מעשר הערים שנבחרו היא מודיעין. השאר הן אשדוד, ראשון לציון, אריאל, נהריה, חדרה, יבנה, כפר סבא, נתניה וערד.

ישראל חופשית תקייים בשבועות הקרובים כנסים מקומיים כדי לרתום תושבים ולגייס יזמים ופעילי למהלך. המטרה היא שהתושבים ילחצו על ראשי הערים כדי שאלה יפעלו לסבסוד קווי התחבורה הציבורית בסופי השבוע.

 תנועת "ישראל חופשית" שפועלת למען שינוי מערכת היחסים בין הדת והמדינה בישראל והבטחת פלורליזם וחופש במרחב הציבורי, מובילה בשנים האחרונות את המאבק למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובפרט באזורי ביקוש בעלי רוב חילוני בישראל. בין היתר באמצעות פעיליה "ישראל חופשית" יזמה וקידמה את קמפיין "מחכה לאוטובוס בשבת", חיזקה ותמכה ביוזמות שונות של תחבורה ציבורית ושיתפה פעולה עם חברי מועצה וראשי רשויות שונים. התנועה גם שותפה לבג"צ שהוגש נגד שר התחבורה ישראל כץ, נוכח סירובו להפעיל את סמכותו ולבחון הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת. דיון שאמור להתנהל בקרוב.

"ישראל חופשית" קוראת להעברת הסמכויות להפעלת תחבורה ציבורית לרמה המקומית ולידי ראשי רשויות רלוונטיות, על בסיס המתווה של ח"כ יעל גרמן, כך שבאזורים בעלי רוב חילוני שבהם מרבית הציבור תומך בהפעלת תחבורה בסופי שבוע תתאפשר הפעלת קווי תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת בימי שישי ושבת.

אייל אקרמן, מנהל מרכז "תשתית" להכשרות וליזמות אזרחית‏ בישראל חופשית: "מטרתנו היא לייצר מסה קריטית לתמיכה במתווה הפעלת קווי אוטובוס בסופי השבוע בערים בעלות רוב חילוני. אנו רואים כי יש ביקוש בציבור להפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע ובחגים, ומתכוונים להפעיל את מלוא הלחץ על הממשלה. עלות קידומו של קו כזה מסתכמת בכ-150-100 אלף שקל, ובמידת הצורך גם נפנה למימון המונים באינטרנט".