העתירה לבג"צ, לה שותפות 16 רשויות מקומיות בהן תל אביב, חולון, כפר סבא, שהם וכמובן מודיעין מכבים רעות, הוגשה בתחילת השבוע שעבר, כנגד שר התחבורה, השר להגנת  הסביבה ורשות התעופה האזרחית, מבקשת מבג"צ לקבוע מגבלות רעש לנחיתת מטוסים בנתב"ג בכלל, ובלילות בפרט, כפי שהם מחויבים בחוק.  כיום אין כל מגבלה על רעש מטוסים בנחיתה בנתב"ג, ותושבי היישובים הסמוכים לנתב"ג סובלים מכך.

בעתירה מבקשות הרשויות המקומיות מבג"צ שיורה לשר התחבורה למלא אחר חובתו בחוק הטיס או לחילופין במידה ושר התחבורה יסרב למלא את חובתו, מבקשים העותרים  להורות על החזרת ה"מנדט החוקי" לקביעת הרעש המותר לידי השר להגנת הסביבה, כפי שהיה קודם.

מכתב העתירה עולה כי היישובים הסובלים מרעש המטוסים הנוחתים מצויים בכל המעגל סביב נתב"ג, שכן הנחיתות, להבדיל מההמראות,  מתבצעות מכל הכיוונים ולא רק לכיוון מערב. עוד נטען בעתירה כי רעש המטוסים הנגרם בנחיתה עולה על זה הנגרם בהמראה, כיוון שבנחיתה המטוס טס נמוך מאד כשכל אמצעי העצירה פתוחים, מה שמייצר רעש חזק יותר.

בנוסף, להבדיל מההמראות אשר לא מתקיימות בין השעה 01:40 לשעה 05:00 בבוקר )"עוצר לילה"), הנחיתות בנתב"ג מותרות 24/7 364 ימים בשנה וזאת בניגוד למקובל בעולם המערבי, שם על פי רוב, מתקיים עוצר גם בהמראות וגם בנחיתות


האפשרות לנחות בנתב"ג בכל שעות הלילה הביאה בשנים האחרונות את החברות האירופאיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן, כך שב"זמן המת" (בשעות "עוצר הלילה") המטוסים ינחת בנתב"ג במקום לשלם דמי "חניית לילה" באירופה, מה שהגביר את תדירות הנחיתות בנתב"ג בשעות הלילה עד כדי כך שתדירות זו עולה על תדירות נחיתת המטוסים בנתב"ג בשעות היום.


עוד מובהר בעתירה,  כי גם אם ריבוי הנחיתות בלא כל מגבלה של שעות ורעש אכן מביא להוזלת מחירים, צריך בכל זאת להביא לידי איזון מבחינת האינטרס הציבורי, את הרווח הכלכלי למדינה ולרשות שדות התעופה בפרט בהשוואה למתן האפשרות לשינה סבירה לכמיליון תושבים וחצי החיים בסמיכות לנתב"ג.

בעירייה ציינו כי: "העובדה שמטוסים נוחתים בנתב"ג בכל לילה כל הלילה אינה גזרת גורל עימה הרשויות המקומיות להתמודד ולכן בצעד תקדימי פנינו כל הרשויות המקומיות קטנות כגדולות לבג"צ בדרישה לקבוע מגבלות גם לנושא זה.

צילום אילוסטרציה : depositphotos.com