השעות 19:00-16:00 נחשבות לשעות הפנאי של הילדים, בהן הם נמצאים יותר במרחב העירוני, שעות התפר בין יום הלימודים ובין השעה בה החשכה הולכת ומתקרבת והילדים שבים לבתיהם.

לפני כשבוע שבו מרבית הילדים למסגרות החינוכיות והשעות שבהן רובם יבלו מחוץ למוסדות החינוך, בדרכים, ברחובות ובפארקים, יהיו שעות אחר הצהריים. מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , עולה כי למעלה מ-2,700 ילדים (0-14) נפגעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ בשנת 2019, למעלה מרבע מהם – 748 – נפגעו בשעות אחר הצהריים (16:00-19:00). הנתונים גם חושפים כי בשנת 2019 נהרגו בשעות אחר-הצהריים ברחבי הארץ שבעה ילדים ו-75 נפצעו באורח קשה.

מזג האוויר החם והאור הממושך של שעון הקיץ מוציאים ילדים רבים מהבתים לבילוי בשעות אחר הצהריים וחושפים אותם לסכנות שבכבישים. מבדיקת עמותת 'אור ירוק' עולה, כי שעות אחר הצהריים מסוכנות ביותר עבור ילדים ובהן נפגעים קטנטנים רבים. שעות אחר הצהריים הן בעלות מאפיינים מיוחדים: כאשר במהלכן מסתיימות הפעילויות במסגרות החינוכיות, הכבישים עמוסים בנהגים השבים מיום העבודה, הילדים מסתובבים ומשחקים ברחובות וכל זאת במיוחד בחודשי הקיץ.

מרבית התאונות בהן נפגעו ילדים בשנת 2019 בתחום העירוני, התרחשו בשעות אחר הצהריים. בירושלים נפגעו בתאונות יותר מפי שלושה ילדים מאשר בתל אביב בשעות אחר הצהריים בשנת 2019: 61 נפגעו בירושלים ו-18 נפגעו בתל אביב.

ומה המצב אצלנו? במודיעין-מכבים-רעות נפצעו בתקופה זו 78 ילדים, מתוכם שלושה במצב קשה והיתר קל. 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "מדינת ישראל נחשבת אחת המדינות המסוכנות להיפגעות ילדים בתאונות דרכים. הסיכון גובר בשעות אחר הצהריים כאשר ילדינו הקטנים משחקים ומבלים מחוץ למסגרות החינוכיות ומסתובבים ברחובות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם הרשויות המקומיות, חייבים לדאוג לבטיחות לילדים על ידי הצבת פסי האטה במיוחד בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים כמו גני שעשועים, פארקים ובתי ספר. זהו פתרון זול, קל לביצוע ואפקטיבי בצמצום מספר התאונות והנפגעים. המדינה צריכה להפסיק להטיל את האשם על הילדים הנפגעים, לקחת אחריות ולנקוט בצעדים אקטיביים למנוע את המקרה הבא של היפגעות ילד".