כתבה וצילמה: דניאל ברונשטיין
קבלו תקציר של משמרת ערב בסניף מרכזי של רמי לוי בעיר - זה במרכז עינב -. ישפרו סנטר. ולמה דווקא רמי לוי? כי עם הקולגות (סניפי יוחננוף, יינות ביתן וכ') היו לנו כמה בעיות לוגיסטיות שלא נפתרו עד רגע הדד ליין, ודווקא עם לוי עצמו זה הלך חלק כמו נוטלה על מצה.
הרמנו אליו טלפון והוא מייד אישר לנו להגיע, ואף דאג שיעזרו לנו במשימה הקרבית. ככה פשט ולעניין. אז הנה הצצה על משמרת ערב באחד המרכולים המובילים בעיר בהיקף הפדיון היומ שלו, בטח ובטח ערב חג הפסח כשכל בני ישראל שיצאו ממצרים והשתקעו ממודיעין ממלאים את המתחם הענק רווי המדפים.
מרכז עינב מאכלס כידוע כמעט כל רשת מזון נחשבת ועובדים בהם מאות עובדים בשתיים עד שלוש משמרות סביב השעון מ-8 בבוקר ולפעמים עד 23:00.
השעה 19:00, החנייה מפוצצת, כ-13 קופות עמוסות בעגלות, העובדים רצים לגשת ולסדר את העמדות שבשורות ה"מכולת", שהתגלו כעמוסות ביותר בתקופה זו, איך לא, שם נמצאים כל המוצרים שהיו עד לפני רגע "חמץ" ועכשיו הם כשרים למהדרין.
עמדת השירות, הפתוחה והרחבה, שבניגוד למה ששיערנו, לא הייתה עמוסה במיוחד הייתה רגוע יחסית. פה ושם מגיע בן אדם ומבקש לדעת על מבצע, אחד מתלונן על זה שלא פרסו לו את הדג כפי שהוא רגיל, האחר ביקש להחליף מוצר אחד באחר, לא זר לאף אחד מאתנו, בוודאי כלקוחות שפוקדים את הסופרים לפחות 100 יום בשנה.
סניף "רמי לוי - שיווק השקמה" בעינב, הוא מקור פרנסה לכ- 150 עובדים , מתוכם מנהלת אחת, שלושה סגני מנהל שהם אחראי המשמרת לרוב וכ- 40 קופאיות. כשתי משמרות בלבד מאיישות את הסניף אחת מ-8:00-15:00, השנייה מ-15:00 עד הסגירה.
רצינו לראיין עובדים תושבי מודיעין, אבל הופתענו לגלות שהם זן נדיר בסניף ובסניפי רמי לוי במודיעין ושילת בכלל. מצאנו נתון שלא ציפינו לו, מתוך 150 עובדי הסניף, כ-5 עובדים בלבד הם תושבי מודיעין, הרוב מגיעים מירושלים, רמלה, לוד, קריית גת, וישובים סמוכים. בשיחה צפופה עם אחד מהם, שהוא במקרה גם סגן מנהלת הסניף, שמענו על אופי העבודה ועל הנתון התמוה.
ויקטור יצחק, 53, הוא תושב מודיעין מזה 17 שנים. עבד בסניף שילת עד לפני כמה חודשים, ועבר לכאן, לסניף ישפרו, למזלנו ממש, שכן הוא שיפצר בעשרות אחוזים את הסטטיסטיקה העגומה.
כששאלתי אותו ראשית מי הם תושבי מודיעין שעובדים בסניף ומדוע לדעתו יש כל כך מעט תושבים בסניף, הוא הסביר: "באשר לתושבי מודיעין שעובדים כאן, אז יש אותי, אחראית כוח אדם, קופאית ועוד שני עוזרים, הם מגיעים ועוזרים לנו בפעילויות קלות, הם מגיעים דרך ביטוח לאומי, אנחנו עוזרים להם, מעסיקים אותם כדי שתהיה להם עבודה, נותנים להם לסדר בקבוקים, לסדר מוצרים בשקיות. באשר לשאלה מדוע תושבי מודיעין לא עובדים כאן איתנו, הם פשוט כנראה לא רוצים לעבוד בסופר, זו לא עבודה אטרקטיבית עבורם".
אולגה ביטינסקי, 44, שעובדת ברשת מזה 16 שנה, ומנהלת הסניף שנה, משיבה גם היא: "זו לא עבודה אטרקטיבית לאזור מודיעין ככל הנראה. אנחנו מחפשים כל הזמן אנשים, ואנשים ממודיעין ממש נעלמים מהמשוואה, זו לא בעיה חדשה, הם כמעט ולא פונים, היחידים שכן הם נערים, לפני גיל הצבא שרוצים להרוויח קצת כסף, אז הם מגיעים לפה לעבוד כמה חודשים ממש לפני הגיוס, מדובר באלו שזקוקים לכסף ומסכימים לעבוד בסופר. כל החנות הזו בנויה על הסעות של עובדים שמגיעים מירושלים, קריית מלאכי, רמלה, לוד".
ויקטור יצחק (בצילום): "באשר לתושבי מודיעין שעובדים כאן, אז יש אותי, אחראית כוח אדם, קופאית ועוד שני עוזרים, הם מגיעים ועוזרים לנו בפעילויות קלות, הם מגיעים דרך ביטוח לאומי, אנחנו עוזרים להם, מעסיקים אותם כדי שתהיה להם עבודה, נותנים להם לסדר בקבוקים, לסדר מוצרים בשקיות. תושבי מודיעין פשוט כנראה לא רוצים לעבוד בסופר, זו לא עבודה אטרקטיבית עבורם"
הכישורים הנדרשים מטעם המנהלים הוא בפיקוח וסדר על הקופאיות, והסדרנים, ולוודא שהלקוחות מרוצים בטיפול השוטף. המלאי נעשה בעיקר בשעות הערב, יותר סדרנים פוקדים את המשמרת. עמדת השירות נמצאת מאוישת באחראית אחת שנמצאת בתקשורת שוטפת עם סגן מנהל הסניף, והם מתואמים בכדי לוודא שבעיות נפתרות באופן מלא.
כששאלתי איך מתנהגים תושבי מודיעין, אם אפשר לאפיין אותם, יצחק השיב: "תשמעי, מגיעים לפה תושבים מכל היישובים הסמוכים במיוחד לפה בגלל המבצעים והמחירים, אני לא רוצה לומר יותר מדי, אבל אפשר לומר שתושבי מודיעין הם מאוד דורשניים, חסרי סבלנות, הרבה מתלוננים, אבל אנחנו משתדלים תמיד להוציא מכאן כל לקוח מרוצה עד כמה שאפשר, זה הא'-ב' של העבודה שלנו".
וחושך על פני תהום
לפני כמה חודשים בלבד, באחת ממשמרות הערב, בעת שהקופות היו עמוסות עד אפס מקום, חחו הנוכחים הפסקת חשמל שפקדה לא רק את הסניף, אלא את האזור כולו. ביטינסקי: "וואי, זה היה קשה. כל הסניף חשוך, אפילו עלה פוסט שרץ בפייסבוק. 40 דקות רצנו ממקום למקום, רק התחלתי לעבוד אז, כל כמה דקות ניגשנו למיקרופון, והתנצלנו בפני הלקוחות, נציגי חברת החשמל מנסים להרגיע, אנחנו מנסים להשיג במקביל גנרטורים, בלאגן גדול".
-קונים התעצבנו עליכם?
יצחקי: "היו פה לקוחות שעזבו את העגלות ויצאו. הסברנו להם שהתקלה היא אזורית, שזה לא מפה, זה גרם לנו הרבה בעיות אחר כך עם הלקוחות, שלא הצליחו להפנים את העובדה שמדובר היה בתקלה אזורית, אבל היו פה גם כמה מבני ישראל ששמרו על סבלנות והבנה".
לקופה הראשית לפיקוח ניגש עכשיו בחור עם כיפה, ומבקש לרכוש כ- 200 יחידות מיונז. יצחקי, שהיה מעט המום, הסביר ש-200 יחידות זה בעייתי, ואפשר לתת כארגז שניים, בטח במשמרת הערב שבה לא ממלאים מלאים, כפי שכבר למדתי. מתברר שמדובר היה ברכישה מטעם העמותה הצרפתית בשיתוף בית כנסת, לרכישת מוצרים לחלוקה בבתי הכנסת.
אולגה ביטינסקי: "זו לא עבודה אטרקטיבית לאזור מודיעין ככל הנראה. אנחנו מחפשים כל הזמן אנשים, ואנשים ממודיעין ממש נעלמים מהמשוואה, הם כמעט ולא פונים, היחידים שכן הם נערים, לפני גיל הצבא שרוצים להרוויח קצת כסף, אז הם מגיעים לפה לעבוד כמה חודשים ממש לפני הגיוס. כל החנות הזו בנויה על הסעות של עובדים שמגיעים מירושלים, קריית מלאכי, רמלה, לוד"
יצחקי: "אנחנו עושים כאן המון משלוחים לחג, הרבה עמותות וארגונים ואנשים פרטיים מגיעים לפה ומבצעים הזמנות. צריך להזמין מראש כיוון ש מעל ל- 50 יחידות זה כבר שני ארגזים. אנחנו ניתן לו אם ירצה ארגז אחד כעת והוא יוכל להזמין כבר עכשיו את השאר, ולבוא לקחת בעוד יום יומיים".
למרות עקב החג, די מעט אקשן נרשם בקופה הראשית, פה ושם ניגש אדם לשאול על מבצע כזה או אחר, אחד ביקש להחליף מוצר כזה באחר.
אפיפיות, וופלים, ומוצרים ללא גלוטן
בשלב זה יצאתי החוצה ופגשתי את מוחמד מרידי, ודראר פרחר מירושלים, בגילאי העשרים שלהם, שסידרו את מדפי הוופלים והמתוקים. אם מישהו היה מבחין במוצרי המכולת, שכוללים בעיקר קטניות, פסטות, מוצרי אפייה וחטיפים, הוא היה חושד שמדובר בהתכוננות לחטא של חג, אבל מתברר שלא כך הדבר.
מרידי: "כל המוצרים כמעט שאת רואה כאן הופכים לכשרים לפסח, אנשים אפילו מעדיפים אותם על פני המוצרים האחרים, למשל האפיפיות של עלית, הוופלים המצופים הכשרים, ועוד מוצרים שהפכו ללהיט פסח, אותם אנחנו שמים בשורה הראשונה ממש בכניסה". צילמתי את העמדה הזו לתזכורת לשנה הבאה.
-יש מוצרים מיוחדים נוספים?
"כן, המוצרים ללא גלוטן, אלו מאוד חשובים כאן בסניף ויש הרבה מבחר, הרבה אנשים מגיעים במיוחד לרכוש אותם".
"תשמעי, מגיעים לפה תושבים מכל היישובים הסמוכים במיוחד לפה בגלל המבצעים והמחירים, אני לא רוצה לומר יותר מדי, אבל אפשר לומר שתושבי מודיעין הם מאוד דורשניים, חסרי סבלנות, הרבה מתלוננים, אבל אנחנו משתדלים תמיד להוציא מכאן כל לקוח מרוצה עד כמה שאפשר, זה ה-א'-ב' של העבודה שלנו"
בין העמדות והעגלות העמוסות שבתור לקראת היציאה, פגשתי כמה קונים שעשו חכם והכינו רשימה ארוכה במיוחד, שנתית וקבועה, בכדי שלא יהיו הפתעות שיצוצו בעת החג. אגב גברים לרוב, שהאישה שלחה אותם למשא הקניות. אבי, מנוף איילון אומר לנו: "ברגע האחרון לא נשאר כלום, לא צריך לחכות לרגע האחרון. אנחנו קונים בעיקר דגים, בשר, רמי לוי הכי זול אגב, לכן אנחנו פה. את הרשימה הזו התחלנו לפני 3 שנים לעשות, אחרי שראינו שאנחנו כל פעם נזכרים בעוד דברים ששכחנו. אנחנו לבדנו עשרה ויש עוד אורחים. המצה ברייד בגרסא המשופרת שלנו זה גולת הכותרת בפסח.
-יש לך טיפים למתכוננים לפסח ולחול המועד?
"להכין משחקים לילדים, לא רק לקרוא את האגדה אלא לרענן את הילדים, משחקי ערנות קטנים שאנחנו מכינים, מילים ומשםטים מהאגדה, מחלקים לכל אחד לפי רמתו, שמגיעה אותה המילה שיש בה את הפתק, הוא מסמן מאיזה חלק של האגדה זה מגיע, וזה שומר על הערנות שלהם עד לארוחה"