עניין של כימיה בעירוני ה' 

מי שמבקר בתיכון עירוני ה' ומעוניין להיחשף לנושאים הקשורים לכימיה, מוזמן להגיע לפינת הכימיה שעשו תלמידי המגמה. הפינה, אשר קיבלה את השם "יש בינינו כימיה", ממוקמת ביציאה ממתחם המעבדות של בית הספר, כך שכל התלמידים יעברו בה מספר פעמים בשבוע.

בעירוני ה' מאמינים כי להערכה חלופית של למידה מבוססת פרויקטים יש יתרונות רבים, ודרך יצירת תוצרים מפתח התלמיד יכולות נוספות. כמו כן, מורה מגמת הכימיה, רן לבינסקי, שפתח רק השנה את המגמה, חיפש דרך מעניינת לחשוף את המקצוע לשאר התלמידים, לרבות לתלמידי שכבת ט', אשר יצטרכו בקרוב לבחור מגמה לתיכון, וכך חשב על הרעיון לפתוח את פינה זו.

בפינת הכימיה מפורסמות עבודות של תלמידי המגמה, אשר עוסקות ב"100 שנות כימיה" ומתארות אירועים היסטוריים של האדם הקשורים לכימיה – "כימיה בראי הזמן". התלמידים חקרו על תופעות או אירועים, סיכמו עליהם ויצרו תוצרים מהמידע, כאשר מטרתם הייתה שהתוצרים יהיו פשוטים, מושכים וברורים לתלמידים הצעירים יותר. הקיר עלו תלויים התוצרים תוכנן ועוצב על ידי נאמני האמנות של בית הספר, שהצליחו להביא לידי ביטוי בעיצובו את נושא "תכונת החומרים".

בפינת "יש בינינו כימיה" ניתן לראות גם פרויקט מיוחד מאוד, בו בנו תלמידי שכבת י', הלומדים מבוא לכימיה, טבלה מחזורית גדולה מאוד, ואולי אף הטבלה המחזורית הגדולה ביותר בארץ. לכל אחד מהיסודות הוקדש דף שלם, עליו רשום הסבר על היסוד. הטבלה הגדולה מאפשרת לצופים להסתובב בין היסודות ולקרוא את המידע עליהם.

בדרך לניסוי בחלל קופצים לעירייה

ביום ראשון השבוע נפגש ראש העיר, חיים ביבס, עם תלמידי כיתה ט'4 מתיכון אורט עירוני ד', שישלחו בשבועות הקרובים ניסוי שיזמו לחלל.

הניסוי יישלח לחלל בזכות זכיית הכיתה בגמר הארצי של תחרות "רמון ספייסלאב", תכנית של קרן רמון, הנעשית בשיתוף ובעידוד משרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית, שבמשרד המדע הטכנולוגיה והחלל. כיתה ט'4 היא אחת מבין חמש הקבוצות הישראליות שישלחו את הפרויקט שלהן לתחנת החלל הבינלאומית, הנמצאת במרחק של 400 קילומטרים מכדור הארץ.

מטרת התחרות הייתה לבחון אילו השפעות יש למאפייני החלל על ‏תופעות טבע ‏המוכרות לנו על פני כדור הארץ, ותלמידי כיתה ט'4 בחרו להתמקד בתהליך בתסיסה כוהלית של יין במיקרו כבידה (כבידה חסרת משקל), כפי שיש בחלל. תוצאות הניסוי ישפיעו על מספר רב של תחומים הרלוונטיים לחיים מחוץ לכדור הארץ, כיוון שהניסוי משליך על תהליכים שונים שמתקיימים בטבע, בהם גם תהליכים המתרחשים בגוף האדם.

בפגישה בה נכחו גם סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי, ראש מינהל החינוך, בתיה שוכן-אורבוך, ראש המחלקה לחינוך על יסודי, דלילה אשכנזי, מנהלת אורט עירוני ד', גלית גולדברגר, והמורים שמלווים את הכיתה בתהליך, הציגו התלמידים בפני הנוכחים את הניסוי שיזמו ואיך הגיעו אליו, וסיפרו על התהליך שנעשה בכיתה, שכלל חלוקה לקבוצות לפי תפקידים. 

נבחרת התעמלות הקרקע של "חוט השני"

כחלק מהרצון להביא לידי ביטוי כישורים מגוונים של התלמידים, שדרג השנה בית ספר "חוט השני" את נבחרת התעמלות הקרקע שלו, אותה מובילה המורה כרמית מאיר, בוגרת וינגייט ומאמנת התעמלות קרקע ומכשירים וכוריאוגרפית.

הנבחרת מחולקת לשתי קבוצות: בכיתות א'-ב' מתאמנות 40 בנות, ובכיתות ג'-ד' מתאמנים 45 בנים ובנות. בנוסף, ישנן תלמידות נוספות מכיתות ה'-ו', אשר מסייעות למורה, ובכך אף מועצמות בעצמן מעצם התרומה מהידע שלהן.

תלמידי הנבחרת הם מתעמלים בעלי יכולות אקרובטיות מגוונות, ובאימונים הם עובדים על גמישות, כוח, אלמנטים בהתעמלות ואף כישורים חברתיים. קבוצות הנבחרת מופיעות בטקסי בית הספר השונים, וזוכות לשבחים מהתלמידים, מצוות המורים וכמובן מההורים. המורה כרמית מאיר: "אני מאמינה ביכולות של הילדים, בעיקר אלה שלעיתים חווים קשיים לימודיים, לבטא את עצמם בתחום זה ולהתבלט. המקום נותן להם הרבה כוח ועוצמה".

בבית ספר "חוט השני", בניהולה של ריטה בן אהרון, יש ניסיון מתמיד לנצל את המשאבים הקיימים בתוך צוות בית הספר, וזאת על מנת להביא את כישוריהם השונים של אנשי הצוות בתחומים שונים כמו אומנויות, מוסיקה, דרמה, אקולוגיה, ספורט, ריקוד, מדע ועוד. בדרך זו, כל מורה מרגיש שותף לעשייה הבית ספרית, ואף מגוון את ההוראה, מחזק את תחושת השייכות לבית הספר ותורם ליצירת אווירה חיובית ומקדמת. כך, גם התלמידים נהנים מגיוון בדרכי ההוראה ומצליחים להביא לידי ביטוי את כישוריהם ויכולותיהם בתחומים השונים.