בשער: תלמידי חוט השני

הפרימותון  של עירוני ב' והישיבה התיכונית

בשבוע שעבר, בלילה שבין יום חמישי ליום שישי, כ-90 תלמידי י"א ו-י"ב מהעיר לא ישנו דקה, וניצלו את הזמן בכדי לתכנת ולכתוב סטארטאפים. הדבר נעשה במסגרת ה"פרימותון" השנתי, ה"האקתון" המיוחד של תיכון עירוני ב' ע"ש יצחק רבין, שמשלב בשמו את שם נבחרת הרובוטיקה של בית הספר- "פרימו". בזמן שהתלמידים עבדו, הם זכו לביקור של ראש העיר, חיים ביבס, אשר שמע מהם על רעיונותיהם וכיצד הם מתכוונים ליישם אותם.

השם "האקתון" (Hackathon) הוא שילוב של המילים Hack ו-Marathon. זהו מרתון תכנות שנמשך בין 24 שעות רצופות ל-48 שעות, במהלכו מתחרות קבוצות בבניית תוצר תכנותי מאפס, בהתאם לכמות הזמן הנתונה ולנושא. במהלך המרתון לומדים המשתתפים על עבודת צוות ועל אלתור, וכיצד להתמודד עם חוסר ודאות ולהפוך כל קושי להזדמנות להצלחה.

זו השנה השנייה בה נערך בתיכון "האקתון". השנה הוא נמשך 24 שעות, ולקחו בו חלק תלמידי הנדסת תוכנה גם מתיכון עירוני ב' וגם מישיבת בני עקיבא לפיד, בנוסף לתלמידי עירוני ב' החברים בקבוצת הרובוטיקה של בית הספר. את ה"פרימותון" יזמה רכזת מגמת הנדסת תוכנה, רונית מרציאנו, ובמהלכו ליוו את התלמידים בהתנדבות אדר גרוף ואוראל אלימלך, מומחים לחדשנות.

האירוע נוצר מתוך שאיפה להעניק לתלמידים התנסות בחוויה ייחודית, שתאפשר להם להתמודד ברמה הגבוהה ביותר עם מיומנויות בתחומים השונים: חברתיים, ערכיים ומקצועיים, ברמה הגבוהה ביותר.

התלמידים התחלקו לקבוצות, ובמהלך הלילה כתבו סטארט-אפים מההתחלה ועד הסוף, החל מתהליך האפיון וההכנה המלאה של האפליקציה בטלפון הניידים וכלה בהצגת התוצר ובשיווקו. ה"האקתון" הוקדש לפיתוח אפליקציות בנושא שילוב טכנולוגיה עם החברות שנעלמה, כלומר התלמידים הביאו את משחקי הילדות המוכרים מהעבר למאה ה-21.

התלמידים שגם זכו לביקור של ראש העיר, שהתעניין במיזם, פיתחו גרסה מיוחדת למשחקים במערכת ההפעלה אנדרואיד, וחלקם אף נעזרו במשקפי מציאות מדומה. בין המשחקים שיצרו התלמידים היו דג מלוח, תופסת, נחש מי, ארנבת שחורה ועוד. בדרך זו התלמידים אף פועלים למען הקהילה, ובכך מיישמים את אחד מערכי תחרות הרובוטיקה של ארגון FIRST. במהלך הלילה הסתובבו בין התלמידים "מנטורים" מיחידות המחשבים של חיל האוויר ומיחידת 8200, ובוגרים של המגמה משני בתי הספר, שבאו לעזור ולתמוך בתלמידים.

בבוקר, בתום 24 השעות, הציגה כל קבוצה את המשחק שיצרה בפני פאנל שופטים שמורכב ממורים, מאנשי הייטק וצבא ומנציג מיזמות עסקית. על חלק מהפרויקטים כבר ישנה התעניינות מצד משקיעים, אשר מעוניינים לתרום כלכלית בכדי שהתלמידים ימשיכו לפתח את המשחקים שיזמו.

המפגש המוניציפלי של תלמידי שכבת ד' ב"עידנים"

ביום רביעי שעבר נפגשו תלמידי שכבת כיתות ד' בבית הספר "עידנים" עם ראש העיר, חיים ביבס. מפגש זה נעשה כחלק מתהליך הלמידה המבוססת פרויקטים (PBL) שקיים בבית הספר מזה שלוש שנים.

כחלק מתהליך, התמודדו השנה תלמידי בית הספר עם שאלות חקר, כאשר כל שכבה קיבלה נושא אחר לחקור אודותיו, ותלמידי שכבת ד' נשאלו האם התפתחות העיר מודיעין מכבים רעות טובה לכולם. התלמידים התחלקו לקבוצות, בהן חקרו תחומים שונים בעיר כמו מסחר, חינוך, שטחים ירוקים, תרבות ופנאי, תחבורה ובנייה, וריכזו על פלקטים את מסקנותיהם. כחלק מתהליך החקר, הם נעזרו במקורות מידע שונים בכדי לברר על הנושא. כמו כן, התלמידים נעזרו באתר העירייה בכדי להבין כיצד התחום שהם חוקרים בא לידי ביטוי בעיר כיום, והפיצו שאלונים שחיברו בנושא לתושבים בעיר.

במסגרת התהליך נפגשו תלמידי שכבת ד' עם בעלי תפקידים שונים בעירייה ובעיר בכלל, שהציגו להם את עבודתם ואפשרו לתלמידים לשאול שאלות הנוגעות לתחום אותו הם חוקרים. בין האנשים איתם נפגשו תלמידי "עידנים" הייתה יו"ר קהילה נגישה בעיר, מירב שבירו, שסיפרה להם על נושא הנגישות בעיר. המשנה למנכ"ל העירייה, מיכל ענבר פרפרי, הסבירה להם על הפרויקטים שמתוכננים להתבצע בקרוב ברחבי העיר, ורכזת החינוך הסביבתי בקהילת מודיעין בחברה להגנת הטבע, תמר פוירשטיין, סיפרה להם על חשיבות השמירה על השטחים הירוקים בעיר, לצד התפתחות הבנייה.

בשבוע שעבר נפגשו התלמידים עם ראש העיר, שתחילה הציג להם מצגת על העיר. במפגש זה נכחו גם סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי, וסגנית ראש מינהל החינוך, מירי חוגרי. לאחר מכן נתן ביבס לתלמידים הזדמנות לשאול אותו שאלות שונות, והעניק לכל אחד מהם את סיכת העיר באופן אישי. בהמשך, צפה ביבס עם התלמידים בתערוכת עבודות החקר של התלמידים, אשר הוצבה בבניין העירייה, כאשר התלמידים הציגו לו, ולנוכחים הנוספים שהתקבצו ליד התערוכה

לימודי אנרגיה ב"חוט השני"

במסגרת לימודי המדעים בבית ספר "חוט השני", עוסקים התלמידים גם בנושא אנרגיה. בשיעורים בנושא זה הכינו תלמידי כיתות ו' דגמים של תחנות כוח. חלק מהתלמידים הכינו תחנות הפועלות באמצעות קיטור שנוצר משריפת פחם, חלק הכינו תחנות הידראוליות הפועלות באמצעות מים וחלק הכינו תחנות הפועלות באמצעות רוח.

רכזת מדעים ב"חוט השני", כוכי פרל: "הכנת דגמים הינה דרך למידה מצוינת, בה מחויבים התלמידים להכיר את התכונות והמרכיבים השונים על מנת להגיע לתוצר מתאים. באמצעות הדגמים, נוצר תהליך של למידה והבנה אמיתית וכן יישום של הידע התיאורטי הנלמד בשיעורים."