בשער: תלמידי חוט השני בפעולה

עירוני ד': מנציחים עיירות יהודיות שנשמדו

במסגרת פרויקט ייחודי שפועל בתיכון אורט עירוני ד', כותבים תלמידי כיתות י' ערכים באנציקלופדיה השיתופית הרב לשונית – "ויקיפדיה" על עיירות יהודיות בפולין, שנשמדו בתקופת מלחמת העולם השנייה. במסגרת כתיבת הערכים נעשה תהליך חקר, בו לומדים התלמידים על עיירות בהן חיה בעבר קהילה יהודית מפוארת, שחותמה נשאר כמורשת לדורות הבאים. 

בבית הספר הבינו כי "כולם" משתמשים ב"ויקיפדיה" באופן יומיומי, אך לא כולם יודעים כיצד עובד האתר מאחורי הקלעים. התהליך נעשה כחלק מתוכנית הלימודים בבית הספר, בתחומי הלשון וההיסטוריה. לתלמידים מתאפשרת למידה משמעותית מעט שונה, במסגרת הערכה חלופית, ומלבד התרומה לחברה שיש בכתיבת ערכים אלו, הם מפתחים את כישורי הכתיבה, איתור מקורות המידע, חקר, הבעה בכתב ולמידת עמיתים.

בתחילת התהליך התחלקו התלמידים לקבוצות, כאשר כל קבוצה בחרה עיירה אחרת מתוך רשימה שניתנה להם, של ערכים שטרם נכתבו באתר. בשיעורים קיבלו התלמידים הדרכה כיצד יש לכתוב ערך וכיצד הוא צריך להיות בנוי, מהפתיחה ועד לסיום. בהמשך השנה ייחשפו גם לסדנת עריכה, אותה יעבירו נציגים מטעם "ויקיפדיה". בשיעורים עובדים התלמידים רבות על הערכים, ובתום התהליך עתידים הערכים להתפרסם באתר.

מחנכת באורט עירוני ד' ומורה ללשון, אודליה כהן: "בקיץ האחרון עברתי השתלמות בנושא. אמנם היו לי חששות לפני תחילת התהליך, אך מרגע שהצגתי את הנושא בפני התלמידים, וראיתי את ההתלהבות בעיניהם, החששות התפוגגו. כחלק מהתהליך התלמידים חיפשו מקורות מידע מהימנים, מיזגו מידע ותוך כדי הכתיבה אף עסקו בנושאים לשוניים ותחביריים. אני גאה בתלמידיי ושמחה לקחת חלק בפרויקט חשוב שכזה, למען לא תשכח ההיסטוריה של העם היהודי."

מורה להיסטוריה באורט עירוני ד', גליה אדיב: "פרויקט כתיבת הערכים הינו כלי נוסף לשימור מידע היסטורי שבמרוצת הזמן הולך ונעלם. שימור המידע מסייע במניעת אבדן ההיסטוריה ושמירת מורשת העם, אשר בעבר הייתה עוברת מפה לאוזן, מסב לאב ומשם לבן ולנכד וחוזר חלילה. הקניית ידע ושמירה על ההיסטוריה הינה נדבך משמעותי בהווייתו של כל מורה, ואני גאה לקחת חלק בפרויקט זה ושמחה לראות שהתלמידים שנוטלים בפרויקט חלק מעמיקים את ידיעותיהם ונוצרים חלק ממורשת עמם. אני מאמינה כי חקר זה יחשוף את התלמידים לערכים המובילים של עמינו, ערכים המהווים נכסי צאן ברזל במורשתו המפוארת של עם ישראל."

עידנים: למידה מבוססת פרויקטים

ביום שישי האחרון התקיים בבית ספר "עידנים" יום שיא חגיגי בשיתוף הקהילה, בו הציגו כל התלמידים את תוצריהם מתהליך הלמידה המבוססת פרויקטים, שעברו מתחילת השנה.
בית הספר, בניהולה של נאוה פרץ, מיישם את שיטת ה-PBL (למידה מבוססת פרויקטים) מזה כשלוש שנים. זוהי למידה חדשנית ומעצימה, המאפשרת פיתוח החשיבה הביקורתית ויכולות הלומד העצמאי, במציאות המתחדשת. פדגוגיה זו מקדמת מעורבות תלמידים, יזמות ויצירתיות, דרך פיתוח קשר עם הסביבה והקהילה.

ביום שישי הציגו התלמידים להוריהם את העבודות עליהן עבדו בתקופה האחרונה, עבודות שדרשו יצירתיות ושיתוף פעולה. כל שכבה קיבלה נושא אחר לחקור אודותיו: תלמידי הגן ושכבת א' נשאלו מהו חבר טוב, תלמידי שכבת ב' נשאלו איך מכניסים אורחים, תלמידי שכבת ג' נשאלו האם במשחק הכל מותר, תלמידי שכבת ד' נשאלו האם התפתחות העיר מודיעין מכבים רעות טובה לכולם, תלמידי שכבת ה' נשאלו לשם מה צריך מנהיג ותלמידי שכבת ו' נשאלו מה נשאר לנו מיוון העתיקה. התלמידים התחלקו לקבוצות, בהן חקרו את הנושא עליו נשאלו והכינו פלקטים שמציגים את מסקנותיהם.

במסגרת תהליך העבודה אף התפתחה "קהילת למידה" של מחנכות, מורים מקצועיים וצוות החינוך המיוחד, שחשבו, תכננו ויישמו ביחד תוצרים מתאימים. בית הספר ציין כי במהלך השנה מקבלים המורים ליווי מקצועי מטעם המכון לחינוך דמוקרטי, והם נדרשים לגלות מקוריות ותעוזה בכדי לעזוב את מרחב הלימוד "הבטוח" והמסורתי, ולעצב תכנית למידה חדשנית במקצועות הדעת השונים.

 "חוט השני": חופרים

במסגרת שיעורי המדעים בבית ספר "חוט השני", לומדים תלמידי כיתות ה' את נושא משאבי הטבע, בין היתר בהיבט של איכות הסביבה. כחלק מלימודים אלה, למדו התלמידים על עפרות, שמהן מייצרים מתכות שונות כמו ברזל, נחושת ואלומיניום.

כמטלת סיכום, קיבלו התלמידים מהמורות למדעים, כוכי פרל ושרונה אהרון, משימת התנסות בהכנת מכרה, תוך לקיחה בחשבון של כל התנאים והמידע שנלמדו במהלך השיעורים. זו הייתה הערכה חלופית, בה למדו התלמידים את החומר באמצעות התנסות מעשית, ולא על ידי קבלת הידע התיאורטי בלבד. התלמידים התחלקו לקבוצות והכינו דגמים של מכרות של מחצבים, שכללו מידע על מבנה המכרה.

רכזת המדעים בבית הספר, כוכי פרל: "זוהי משימת הערכה חלופית, שבה התלמידים מפגינים ידע, שיתוף פעולה ועבודת צוות. הופתעתי מהתוצרים המרשימים ביותר של התלמידים, אשר מעידים על הבנה של הנושא. אני בטוחה שהתלמידים יזכרו את הפעילות הזו עוד שנים קדימה, יותר מאשר כל מבחן שניתן היה לקיים בנושא."

הספריה העירונית: מפגשי כתיבה לילדי העיר

בשבועות האחרונים נערכו, מידי שבוע, בספרייה המרכזית מפגשי כתיבה מיוחדים, בהם השתתפו תלמידים מבתי הספר היסודיים בעיר.

במפגשים בחנו התלמידים רגעים שקורים במציאות שסובבת אותם: ברחוב, בשכונה, בכיתה, בבית ובמשפחה, והפכו אותם לסיפורים. הדבר נעשה דרך חשיפה לחומרים אומנותיים שונים ומגוונים, בהם שירה ופרוזה, קומיקס, ציור, צילום, איור, סרטי אנימציה ואמנות פלסטית. למעשה, כל מפגש נשא אופי אחר, כמו משחקי כתיבה, הכנת ספרונים, סדנאות איור ושירה, צפייה בסרטוני אנימציה ועוד. כך, התנסו התלמידים בכתיבה מגוונת ומעשירה.

את מפגשי הכתיבה הובילה איריס ארגמן, שלימדה את התלמידים כיצד מתחילים לכתוב סיפור, איך הופכים דמות בסיפור לייחודית, איך הופכים את הסיפור למעניין ומרתק, כיצד יוצרים ספרות דמיונית ועוד.

התלמידים למדו רבות וניכר מתגובותיהם שגם נהנו מאוד. בין הילדים שלקחו חלק בפרויקט הייתה רוני וייס, תלמידת כיתה ה' מבית הספר "היובל", שסיפרה כי היא אהבה במיוחד את צורות כתיבת הסיפורים המיוחדות כמו סיפורי הקופסה שנמצאים בתוך קופסת קרטון. דניאל נאור, תלמיד כיתה ה' מ"חוט השני" אמר כי הוא התלהב במיוחד מהסרט "הבלון האדום", בו צפו, ומהקומיקס שהכינו בעקבותיו. עדי רוזביץ, תלמידת כיתה ד' ב"דרכי יהודה" אמרה שבשיעורים היא הכי נהנתה מכך שהדמיון שלה הפליג למחוזות אחרים. אמנם בתחילת המפגשים התביישו חלק התלמידים לחשוף את סיפוריהם, אך במשך הזמן הם תפסו ביטחון ושיתפו את חבריהם לקבוצה בסיפורים שכתבו.