בשער: ראש העיר ביבס בפתיחת שנה"ל הקודמת

מערכת החינוך של מודיעין היא ממערכות החינוך המובילות בישראל. כך עולה גם מנתוני "התמונה החינוכית" שפרסם משרד החינוך ומתייחסת לבתי הספר התיכוניים. "התמונה החינוכית" הינה איגום נתונים על העשייה החינוכית ערכית הנעשית בבתי הספר. מטרה להציג מבט רחב ומקיף הכולל את העשייה החינוכית, מעורבות חברתית, מניעת נשירה ממוסדות חינוך, שמירה על טוהר בחינות, קירבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים, נוסף על ההישגים האקדמיים.

הצגת הנתונים החדשה נועדה להציג תמונה מלאה יותר על הנעשה במערכות החינוך, שעד כה נמדדה רק על פי שיעור הזכאות לבגרות, דבר אשר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל. בעירייה ציינו כי במודיעין מכבים רעות ניתן דגש רב על העשייה הערכית, ולמעשה "התמונה החינוכית" מציגה את מה שהושם עליו דגש בעיר עוד בטרם פורסמה התכנית על ידי משרד החינוך.

"התמונה החינוכית" נועדה לתת למנהלי מערכת החינוך ברשות כלי עבודה שפורס בפניהם תמונה רחבה של העשייה הבית ספרית, ולאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.

ה"תמונה" בוחנת מספר פרמטרים, כאשר אחד המרכזיים בהם הוא כמובן הזכאות לבגרות: על פי נתוני משרד החינוך, 90% מכלל תלמידי כיתות י"ב בשנת תשע"ה הלומדים במודיעין מכבים רעות זכאים לתעודת בגרות, עליה של 5.6% לעומת נתון התלמידים בבתי הספר בעיר הזכאים לבגרות שנאמד בשנה שעברה על 84.4%. למעשה, זו השנה השישית בה יש צמיחה באחוז הזכאות לבגרויות ובפרק זמן זה עלה אחוז הזכאות לבגרויות בעיר בכ-18%. בעירייה ציינו כי 67% מכלל תלמידי החינוך המיוחד זכאים לתעודת בגרות, דבר המלמד על העבודה הפרטנית הנעשית במערכת החינוך בדגש על החינוך המיוחד.

עוד ציינו בעירייה את אחוז הנשירה האפסי (0.5%) כגורם המשקף את מדיניות מערכת החינוך העירונית לפיה אסור לוותר על אף תלמיד במערכת, לרבות תלמידי החינוך המיוחד המהווים יותר מ-8% מכלל תלמידי שכבת י"ב, תושבי העיר, הלומדים במסגרות העירוניות.

השנה, באמצעות "התמונה החינוכית" ניתן לראות כי הגידול בזכאות מלווה גם בגידול באיכות תעודת הבגרות. על פי משרד החינוך, 17.6% מהתלמידים הזכאים לבגרות, שלמדו בעיר, הם בעלי תעודת בגרות מצטיינת (לעומת הממוצע הארצי הנאמד ב- 7.1%). בעירייה ציינו כי נתון זה משקף גידול של 6.6% בשנתיים האחרונות.

מנתונים נוספים שהוצגו עולה כי 91% מכלל התלמידים שהתחילו ללמוד בעיר בכיתות ז'-ט' גם סיימו ללמוד בעיר. נתון זה, הגבוה מהנתון הארצי (81.5%) מראה על התמיכה וההכלה המיוחדת של המערכת בכלל התלמידים תוך שמירה על האידיאל העירוני לפיו לא מוותרים על אף תלמיד. אידיאל זה מקבל משנה תוקף גם בעקבות חשיפת נתון הנשירה בעיר הנאמד ב-0.5% שהוא נמוך משמעותית מזה הארצי (1.46%)

בנוסף, על פי נתוני משרד החינוך 18% מכלל תלמידי כיתות י"ב ניגשו לבגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה, (לעומת 10.4% בארצי) ו-26% ניגשו לבגרות ב-4 יח"ל במתמטיקה (לעומת 17.6% בארצי). 65% מתלמידי העיר ניגשו לבגרות ב-5 יח"ל באנגלית (לעומת 31.9% בארצי) ולמבחנם של 4 יח"ל באנגלית ניגשו 18.4% (לעומת 23.1% בארצי), נתונים אלה מראים על מגמת עלייה בין השנים תשע"ג- תשע"ה.

מנתונים נוספים שהוצגו עולה כי 91% מכלל התלמידים שהתחילו ללמוד בעיר בכיתות ז'-ט' גם סיימו ללמוד בעיר. נתון זה, הגבוה מהנתון הארצי (81.5%) מראה על התמיכה וההכלה המיוחדת של המערכת בכלל התלמידים תוך שמירה על האידיאל העירוני לפיו לא מוותרים על אף תלמיד. אידיאל זה מקבל משנה תוקף גם בעקבות חשיפת נתון הנשירה בעיר הנאמד ב-0.5% שהוא נמוך משמעותית מזה הארצי (1.46%).

שני נתונים נוספים שפורסמו לראשונה הם נתוני טוהר הבחינות שהציגו את מספר המחברות שנפסלו בשל חשד להעתקה. על פי נתון זה, 0.1% מהבחינות בעיר נחשדו כי הייתה העתקה (לעומת הממוצע הארצי שהוא 0.6%). הנתון השני הוא ההתאמה של ציוני הבגרות לציוני המגן שניתנו. כאשר אחוז המבחנים בהם יש סטייה בין הציון במגן לבין הציון בבחינה עצמה היה בעיר 0% לעומת הממוצע הארצי העומד על 1.7%, דבר המראה על ההכנה הטובה ועל ההגינות שנעשית בבתי הספר לתלמידים לקראת מבחני הבגרות.

"התמונה החינוכית" המלאה מציגה גם הישגים ערכיים, התנדבות ותרומה לקהילה וגיוס משמעותי (לצה"ל ולשירות הלאומי), כאשר גם כאן מודיעין מובילה באחוזי ההתנדבות, כשכמעט 100% מבוגרי מערכת החינוך מתגייסים לשירות הצבאי ולשירות הלאומי.