בשנים האחרונות אנו רואים התפתחות משמעותית בענף העבודה והתעסוקה, בו חלק ניכר מכוח העבודה מעדיף להיות עצמאי ו/או כעיסוק מכניס נוסף להיותם כשכירים. נתונים יבשים כלליים לגבי מודיעין: בעיר עובדים כ- 2,000 עצמאיים ויש 18 מרכזים מסחריים, העלות למ"ר להשכרת משרד הינה גבוהה עקב ההיצע הנמוך אל מול הביקוש, ויכול לנוע בטווח של בין 50 - 150 שקל למ"ר. במצב כזה ברור שישנה מגבלה מובנית אשר מאפשרת רק לכמה מאות בעלי עסקים להיות בעלי מקום לשכור והרוב (מעל ל- 1200 עצמאיים) עובדים מהבית.

מה גורם להתפתחות זו? הסיבות הן רבות אך העיקריות אותן אני פוגש הן לרוב קשורות למימוש עצמי, שחיקה ורצון לשינוי, רצון להגדלת ההכנסה, פריצה של מחסומים אישיותיים, עיסוק בתחביבים ועוד. העוסק העצמאי בתחילת דרכו ניצב בלא מעט דילמות כגון – היכולת להשקיע בזמן וכסף בעיסוקו החדש, תמיכה וחיזוק מהבית לשינוי העיסוק. הפעם אתמקד בשיקולים המרכזיים בנושא העבודה מהבית לעצמאי.

בעבר התפיסה הרווחת הייתה שכל הקשור לענייני עבודה אם כשכיר או כבעל עסק, יתקיים מחוץ למרחב המגורים ויש צורך בקנייה או השכרה של משרד או חנות. כיום אנו נוכחים לראות את היפוך המגמה עת גם שכירים (מודל עבודה גמיש) וגם עצמאיים עוברים לעבוד בצורה מלאה או חלקית מהבית – רבות בזכות הטכנולוגיה המתקדמת שמאפשרת לנו להיות מחוברים בכל מקום וכל זמן עם כל אחד שחפץ להתקשר אתנו עסקית.

עלויות מ"ר עבור השכרת משרד או חנות במרכזי עסקים במודיעין והסביבה עשויים להתחיל מאזור ה- 50 שקל ועד 150 שקל, כאשר על זה מתווספים עוד תשלומים רבים כגון – ארנונה, אחזקת מבנה, חשמל, מים, ביטוח, תקשורת ועוד, אשר עשויים להעמיד את עלות ההוצאה הקבועה להשכרת הנכס בגודל קטן יחסית בין 3000-8000 שקל לעוסק המעוניין במשרד בסדר גודל של כ- 30 מ"ר.

לא מתאים לכל אחד

אז מה באמת נכון לעשות? האם המודל לעצמאי בתחילת דרכו הינה לחסוך את ההוצאה ולעבוד מהבית? האם זה מתאים לכל אחד ? ממש לא ! ולכן יש להביא בחשבון את הפרמטרים הבאים:

1. חשוב שתהיה לך משמעת עצמית לעבוד במרחב הביתי ולא להיות מוסח תמידית לטובת מטלות הבית והסביבה (זמן נטו לעבודה).

2. האם תפיסתית נוח ונכון לך לארח זרים בביתך? יתכן שעם הזמן תהיה תחושה של חדירה למרחב פרטי מסיבות שונות וצריך לקחת גם זאת בחשבון .

3. במידה והעסק אמור לקבל על בסיס קבוע לקוחות, יש להקפיד כי יש לך את התנאים הבסיסיים לקבל לקוחות בצורה טובה אשר מכבדת גם אותם וגם את עצמך, קרי – מרחב אירוח מסודר ומוגדר, עדיף לא לקבוע פגישות בזמן בישולים או טיפול בילדים, פינת העבודה צריכה להיות מוגדרת (חדר) ונוחה.

4. לעיתים יש לשקול להיפגש עם הלקוח אצלו או בבית קפה, אשר יכול לתת שינוי אווירה מרענן.

5. תמיד תתלבשו בהתאם ליום עבודה כאילו הייתם הולכים לעבוד במשרד בחוץ, גם אם אין לכם פגישות ! חשוב (לדעתי) להחליף מבגדי בית לאלו ה"עיסקיים" – דבר המעיד על רצינות ושינוי מצב תפיסת הזמן לעבודה.

6. מומלץ לטובת העיסוק בבית שיהיה ביטוח צד ג' לטובת העסק בגין קבלת הקהל (בנוסף לביטוח צד ג' רגיל שלא מצורכי עסק)

לעבוד מהבית אינה החלטה שיש להקל ראש בה. לא לכולם זה מתאים תפעולית (למשל אם יש כבר צורך להעסיק עובדים – היכן ישבו?), מאידך ישנם מקצועות חופשיים (כגון: יועצים שונים, וכלל מי שאינו עובד עם מלאי או כלי עבודה גדולים) אשר מרחב העבודה הנדרש עבורם מצומצם ועם הרצינות הראויה זה מתאים להם בדיוק

7. בכלליות ניתן לומר שבד"כ ההוצאות אשר ניתן להכיר לצורכי עלויות העסק בהקשר של עבודה מהבית הינם– ארנונה, חשמל, מים, אינטרנט, טלפון. הוצאות אלו נחשבות "הוצאות מעורבות" שכן הן לוקחות בחשבון את השימוש הביתי, לכן לרוב נילקח בחשבון עד 25% מההוצאה – אפשרי בחלקם לייחס אולי יותר אבל צריך להיזהר מדרישה להוצאה מוגזמת. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע (למשל רו"ח), על מנת להבין בדיוק מה ניתן לדרוש כהוצאה, כמובן יש עוד סל הוצאות נוסף שניתן לדרוש אך זה יפורט במאמר אחר.

8. יש לשים לב ולהיזהר מאופן השימוש העסקי בבית , ולשקול אם יש צורך לשינוי סיווג השימוש בבית מהגדרת דירה למגורים למקום של עסק (חלקי?) אל מול הרשויות – התייעצו עם איש מקצוע על כך.

חשוב ומומלץ לדעת:

אם החלטתם על מהלך של השכרת מקום לעיסוקכם, מלבד הצד הכלכלי שבעניין (ההתחייבות להוצאה הגדולה), יש גם את עניין המיקום והנושא המשפטי שאינם פחות חשובים.

ייתכן ותשקלו לחסוך את עלות המתווך, אך ייתכן שתאבדו יכולת למציאת מיקום הרבה יותר טוב המתאים לעיסוקך, מה גם שבד"כ המתווכים יודעים מה מתעתד להיות מבחינת פיתוח סביבתי ויכולים למצוא אולי עסקאות יותר מתאימות לכיס לאחר אפיון צורכי הלקוח.

מבחינה משפטית – המלצתי היא שתמיד יש צורך לקחת עו"ד מייצג בעסקאות מסוג השכרה (וגם קנייה עסקית) – שכן יש צורך לבדוק אישורים רבים, כגון – בדיקות בעלות, ערבויות שונות והתחייבויות, התאמה מול הרשויות השונות כולל אם בכלל ניתן לפעול בנכס בהתאם להגדרות תב"ע – ובכך ניתן לחסוך המון עלויות מיותרות ועוגמת נפש באם תתגלה בעיה בעתיד.

עלויות מ"ר עבור השכרת משרד או חנות במרכזי עסקים במודיעין והסביבה עשויים להתחיל מאזור ה- 50 שקל ועד 150 שקל, כאשר על זה מתווספים עוד תשלומים רבים כגון – ארנונה, אחזקת מבנה, חשמל, מים, ביטוח, תקשורת ועוד, אשר עשויים להעמיד את עלות ההוצאה הקבועה להשכרת הנכס בגודל קטן יחסית בין 3000-8000 שקל לעוסק המעוניין במשרד בסדר גודל של כ- 30 מ"ר

לסיכום: להחליט אם לעבוד מהבית כן או לא אינה החלטה שיש להקל ראש בה. לא לכולם זה מתאים תפעולית (למשל אם יש כבר צורך להעסיק עובדים – היכן ישבו?), מאידך ישנם מקצועות חופשיים (כגון: יועצים שונים, וכלל מי שאינו עובד עם מלאי או כלי עבודה גדולים) אשר מרחב העבודה הנדרש עבורם מצומצם ועם הרצינות הראויה זה מתאים להם בדיוק.

שימו לב שאתם עושים החלטות מושכלות ונכונות. התייעצו עם אנשים שמבינים בתחום הכספים והייעוץ העסקי כך שתדעו שמיציתם את החשיבה האסטרטגית מה הכי נכון עבורכם ולהתפתחות העסק שלכם.

 כל המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין לראות בהם את נוסח החוק ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או ו/ או תחליף לו ו/או חוות דעת משפטית או חשבונאית ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע הכלול במאמר זה בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.