הכינו גופכם לקיץ...

 

הקדמה:

פסח עבר ואיתו האביב ואוטוטו הקיץ

בקיץ חם ואין תאבון רב,את הקלוריות העודפות שלנו אנו יכולים לקבל ע"י גלידות,משקאות ממותקים

ופירות. אנו אוכלים זאת כרי לקרר את הגוף.הבשורה היא שאפשר ליצור אטמוספירה קרירה בגוף על

ידי אכילת מזונות מתאימים 'מקררים' אנרגתית .כדאי להקדיש זמן לפעילות שמחוץ לבית,טיולים,משחקים,שחיה ופעילות ספורטיבית.

עונת הקיץ מסמלת בשלות,זהו זמן שיא בהתפתחות של פרחים ופירות.

 

מזון וטיפים מומלצים לקיץ :

 

בישול: זמן קצר על אש חזקה,או לאוכלו טרי ללא בישול.

ניתן גם להוסיף תבלינים מקררים לאוכל כמו :פלפל לבן, ג'יניג'ר, בצל ירוק ,שמיר מנטה.

ירקות - עדיף להשתמש בירקות עליים הגדלים מעל האדמה (יותר מאשר שורשיים המתאימים  לחורף)

 

הזעה - מקררת את הגוף אך גורמת לאיבוד נוזלים ומינרלים דרך העור,זאת הסיבה לתחושת חולשה בימי

חמסין,חשוב לשתות לא רק מים אלא גם מיצי פרות,מיץ קומפוט של פרות יבשים,מיצי ירקות,מרקים

קרים,פירות, שייקים טבעיים ולימונדה.

קירור הגוף מתבצע-על ידי שתית משקאות המכילים עלים מקררים כמו מנתה ,נענע.

 

פירות הקיץ.- פירות נחשבים מזון מצוין. הם זולים יחסית בקלוריות ואינם מכילים שומן כלל. הדבר נכון, אך רק עד לגבול מסוים. יש מאיתנו שמסוגלים לאכול חצי אבטיח בישיבה אחת. כאן נגמרים היתרונות של הפרי כדל קלוריות. חשוב לזכור שפירות מכילים סוכר, ועודף סוכר הופך בגופינו לשומן. אז אפשר לאכול פלח אבטיח דק, פעם עד פעמיים ביום, . אותו כנ"ל לגבי מלון, ענבים ופירות אחרים. מומלץ לאכול שתיים עד שלוש מנות פרי ביום. מנה שווה לפרי בינוני (גודל של אגרוף) או כוס קוביות. לאוהבי האבטיח כדאי לזכור שהתענוג באכילתו נובע בעיקר מהיותו מרווה. אם כך יכול להיות שאתם אוכלים אותו בכמויות גדולות כל כך בגלל צמא. אז שימו לידכם בקבוק לימונדה קרה, עם קרח, נענע וממתיק מלאכותי ושתו אותה בתענוג, ללא הגבלה.
 

גלידות. גלידה הינה הקינוח השכיח בקיץ. . השנה המגוון גדול מאוד והוא כולל טילונים, ארטיקים וקרטיבים בטעמים שונים. חלקם בעלי ערך קלורי אפסי. גם טעמי הלוואי כמעט שאינם מורגשים בזכות שיפור חומרי ההמתקה. אז מומלץ למלא את הפריזר בארטיקים דיאטטים, פיתרון מצויין לאחר הצהריים כשמתחשק פינוק מתוק.שימו לב יש הבדל בין ארטיקים לייט לדיאט.

ארטיק דיאט יכיל עד 40 קלוריות ל100 גרם

ארטיק לייט הוא מופחת שומן אך הלא תמיד מופחת סוכר
 

נופשים וטיולים. הקיץ זוהי העונה בה אנו יוצאים לנופשים, בתי מלון וטיולים לחו"ל, ויציאה מהשגרה היא כידוע סכנה פוטנציאלית לדיאטה. לכן דווקא בעונה זו לא כדאי לנטוש את קבוצות התמיכה למינהן ההישארות במסגרת תעזור לך לחזור לתלם אחרי כל נופש. כדאי לנצל את הנופשים לפעילות גופנית במכון ניתן להתחיל  את הבוקר בצעידה בטבע. זה יסייע לכם להתגבר על העובדה המצערת, שכפי הנראה תאכלו בתקופה זו קצת יותר. מומלץ מאוד לפתוח כל ארוחה עם סלט ירקות טרי (עם כפית שמן אחת, או כף טחינה, לא יותר), אחר כך לשתות כוס מים, להמתין כמה דקות ורק אז לקחת את המנה הבאה.
גם כלל הצלחת (חצי צלחת ירקות וחצי צלחת יתר הדברים) יעזרו לכם לאכול ארוחות קצת פחות עשירות. כמו כן קחו אוכל בצלחות קטנות וכמויות קטנות, אל תעמיסו. כשסיימתם לאכול, צאו מחדר האוכל לעיסוקים מעניינים יותר.

פעילות גופנית כאורח חיים –

בנוסף לפעילות הגופנית הקבועה בחדר הכושר ניתן לשלב פעילויות נוספות כאורח חיים בריא פעילות גופנית אינה דווקא ספורט. טיול עם הכלב, יציאה לגן השעשועים עם הילדים הם גם כן פעילו.יות עזבו את הרכב וצאו לסידורים ברגל, בשעות הנעימות של היום כמובן. פעילות גופנית מזרזת את חילוף החומרים ותורמת מאוד לירידה במשקל או לשמירה עליו.

חשיבות השתייה בקיץ. מים כשלעצמם אינם מזרזים את חילוף החומרים או את איבוד השומן, אך עדיין, שתיה מרובה חשובה לכל אחד שרוצה לרזות. לפעמים אתה בעצם צמא כשאתה חושב שאתה רעב. אם אתה שותה קודם, סביר להניח שהצורך לאכול יפחת. אנשים שמצליחים לשמור על משקלם מדווחים לרוב ששתיית מים עוזרת להם להרגיש מלאים.
 

 

מזונות מקררים לפי הגישה הסינית

נבטים ושתית המיצים שלהם.תה צמחים.לימונדה אבטיח ותה מנתה קר.

חליטות צמחים מתאימות: מנתה ,סירפד תלתן  אדום מליסה ושן הארי,

מזונות שיש להמעיט - מזון שזמן עיכולו ממושך וגורם לחום ולחות בגוף כמו: בשר,ביצים אגוזים

וקטניות אלו יוצרי תחושה של כובד,עצלות ונטייה לחוסר פעילות. מזון חריף וחם גורם לחום פנימי ולא

מומלץ.

כניסה ויציאה מחום לקור גורמת לחדירת קור לגוף,התקררות,וכאבי שרירים,הקור עלול לכווץ את

נקבוביות העור ולא לאפשר תהליך הזעה.

הטעמים המתאימים ביותר לקיץ יהיו: מתוק וחריף שהם 'יאנגים' באופיים ומעט מר.רצוי להמעיט בטעמים חמוץ ומלוח.

 

להלן רשימת המזונות המקררים:

פרות :תפוח בננה אפרסק.אבטיח.לימון.הדרים

ירקות :חסה.כרוב סיני ,צנון.מלפפון.ברוקלי ,סלרי ,כרובית.אספרגוס.תירס. חציל ,עגבנייה תרד קישוא

דגנים :דוחן ,גריסים ,חיטה ,אמרנט.

קיטניות :סויה ,חלב סויה ,טופו ,פולי מאש ,נבטי מאש.

שונות: יוגורט.נבטי אלפלפא .אצות (סושי) .עשב,חיטה,מנטה פלפל לבן מיורן.

 

מתכונים טבעיים לקיץ:

גלידה מנטה לימון עם תותים/דובדבנים טריים 8 מנות

½ כוס עלי נענע טריים קצוצים,1 כוס סוכר,4 כוסות מים,1/2 כוס מיץ לימון טרי,קליפת לימון מגורדת,4 כוסות תות שדה או דובדבנים או פטל.הכנה:מרתיחים2 דקות בסיר את הנענע,סוכר מים לימון והקליפה,מסירים מהאש ומצננים 20 דקות ,יוצקים את הסירופ לתבנית הקפאה.

מנת הגשה=1/2 כוס גלידה וחצי כוס דובדבנים 123 קלוריות

 

לימונדה טבעית דיאטטית:

1/2כוס מיץ לימון טבעי או משומר

5 טיפות דיאטיפ או סטיויה או סוכר 5 כפית

5 כוסות מים +עלי נענע

 

גוון הסלט הביתי הבסיסי רעיונות מדליקים לסלט קר בקיץ:

סלט כרוב:

כרוב חתוך דק או מרוסק במעבד מזון,גזר מרוסק,גבעול סלרי,מיץ לימון טבעי שמן ומלח.

סלט סלק חי:

לגרר במגררת סלק חי,להוסיף:מלח,לימון טבעי,שום כתוש,שמיר קצוץ שמן אפשר להמתיק לפי הטעם.

סלט מלפפונים:

לבחוש יוגרט או לבן עם שום מרוסק,להוסיף מלפפון חי במגררת גסה,פטרוזיליה או שמיר וקורט מלח.

סלט גזר חי:

½ ק"ג גזר מגורר דק,3 כפות שמן,3 כפות מיץ לימון טבעי,קורט מלח,פפריקה מתוקה.לקשט בפטרוזיליה קצוצה

 

גוון סוגי הרטב: כל הרטבים מתאימים לתיבול ירקות מאודים ,לנבטים או לפשטידה.

רוטב סויה:

לנער בצנצנת עם מכסה:1/2 כוס שמן,1/2 כוס חומץ,כפית חרדל,מיץ מלימון טבעי,2 כפות רוטב סויה טבעי.לשמור בקירור.

רוטב ירוק:

לערבב בבלנדר ½ חבילה פטרוזיליה,כוס מים,3 בצלים ירוקים,1/4 כוס טחינה גולמית,מלח סלרי.

מיונז טבעי בן רגע:

לשים בבלנדר 2 ביצים בלתי מבושלות,כפית מלח,כף פפריקה מתוקה,כפית חרדל.לערבל כדקה להוסיף בבת אחת 1/4 כוס מיץ לימון טבעי עם ¼ כוס חומץ הדרים.להפעיל את הבלנדר ולהוסיף 2-3 כוסות שמן,תוך כדי ערבול.