יוזמה של קבוצת תלמידות מתיכון אורט עירוני ד' זכתה במקום הראשון בתחרות של הקורס היוקרתי של משרד הכלכלה והתעשייה ליזמות תעשייתית ועסקית "כחול לבן". בגמר התחרות השתתפו 33 קבוצות, מתוכן חמש מהעיר, אשר הציעו רעיון למוצר, כאשר קבוצות אלה נבחרו מתוך כ-200 יוזמות שהוגשו מבתי ספר מכל הארץ.

הקורס, שפותח והועבר על ידי מכון יעדים, לימד התלמידים את עקרונות היזמות העסקית ופיתוח החשיבה. הקורס הקנה להם את הכלים ליזמות העסקית ואפשר להם להתנסות בפיתוח "אב טיפוס" למוצר.

בטקס היזמות הארצי, שנערך ביום שישי האחרון, הוכרזה הקבוצה הזוכה, והייתה זו קבוצת התלמידות מאורט עירוני ד', שפיתחה את המוצר Lipsting, שפתון מיוחד שכאשר הוא בא במגע עם סם אונס, הוא גורם לתחושת צריבה על השפתיים. המוצר שהן פיתחו פונה לתעשיית הרוקחות ולתעשיית הקוסמטיקה, ונועד לעזור לאנשים להבין שהם נמצאים בסכנה. לפי התכנון שלהן, השפתון יהיה קיים בשלושה צבעים: ורוד, אדום ושקוף, כאשר השפתון השקוף מופנה בעיקר לגברים.

חברות הקבוצה, ירדן קדם, נועם תמיר, נוגה הרמן, אופיר בן גיגי, שובל בלוקה ואליאנה הייטנר, סיפרו שהמוצר נועד לסייע בזיהוי סם אונס ולהילחם בתופעת השימוש בו, שהולכת וגדלה. במהלך פיתוחו הן נפגשו עם אנשי מקצוע שונים, בהם כימאים, והן מקוות להמשיך לקדם את היוזמה עד שתהיה מוצר מוגמר.

במהלך טקס היזמות אף נערך חידון, בו זכה במקום הראשון תלמיד מעירוני ד' גם כן, יונתן פלדמן, אשר הפגין ידע רב בנושאים שנלמדו בקורס.

בין שאר הקבוצות מהעיר, שהשתתפו בגמר, היו קבוצה מעירוני ד', שהרעיון ליוזמה שלה היה קסדה עם חיישן המתריע על נפילה, קבוצה נוספת מעירוני ד', שיזמה רעיון לייצור כפפה אלחוטית עם חיישני מגע ותנועה, שתחליף את עכבר המחשב, קבוצה מעירוני ג', שיזמה רעיון למוצר שיאפשר קילוף קל של סברס, וקבוצה מעירוני ה', שיזמה מערכת שתהווה תחליף לאופניים חשמליים.

באורט עירוני ד' פועלים רבות על מנת לקדם את נושא המודעות וההיכרות עם אנשים בעלי מוגבלות, תוך שוויון, שילוב ונגישות. במסגרת זו, הועברה לתלמידי שכבת י"א פעילות מיוחדת של עמותת "נגישות ישראל", במהלכה התנסו התלמידים בהתמודדות במצבים יומיומיים עם קושי של מוגבלויות שונות, כמו חרשות ועיוורון.

 

בפעילות זו, הצליחה העמותה להמחיש לתלמידים ולמחנכים, בצורה חווייתית, כיצד האדם בעל המוגבלות מתמודד עם מוגבלויות בחיי היומיום. התלמידים שמעו הרצאה בנושא נגישות ולמדו כיצד ניתן ורצוי לפנות לאדם עם מוגבלות. לאחר ההרצאה עברו התלמידים בארבע תחנות שונות. בתחנה שהמחישה אנשים עם מוגבלות בניידות שמעו התלמידים הרצאה בנושא המגבלה, צרכי הנכים והקשיים איתם מתמודדים בחיי היומיום. בתום ההרצאה התנסו התלמידים בעצמם בלעבור מסלול כשאר הם יושבים על כיסא גלגלים. מסלול זה הינו מסלול המדמה את המציאות איתה מתמודדים אותם אנשים.

בתחנת שפת הסימנים התלמידים היו צריכים לתקשר עם בחורה חירשת, שלוותה במתורגמנית. התלמידים למדו כמה מילים בשפת הסימנים והתנסו בעצמם בחרשות באמצעות אוזניות שאטמו את אוזניהם, כשהם מנסים (ללא הצלחה) לקרוא שפתיים.

בתחנת המגבלה השכלית למדו התלמידים על הלחץ וחווית הכישלון שמרגיש לעיתים אדם בעל מגבלה שכלית, כשניסו לבצע משימה בלחץ של זמן, דבר המדמה את ההתמודדות היומיומית של אותם אנשים. מרבית התלמידים לא הצליחו לעמוד במשימה.

בתחנת מוגבלות הראייה שמעו התלמידים הרצאה כשעיניהם מכוסות, ולאחר מכן למדו כיצד להוביל אדם עיוור עם ובלי כלב נחייה.

 

גם מחנכי החטיבה העליונה עברו במהלך היום התנסויות שונות, כמו ארוחה בעיניים מכוסות ועם כפפות שמגבילות את התנועה. תלמידי שכבת ח' שמעו הרצאה מפי חירש, שהסתיימה בשירת התקווה בשפת הסימנים.

מנהלת אורט עירוני ד', גלית גולדברגר: "לילדים הייתה חוויה מעצימה, משמעותית וערכית. הם למדו שנגישות היא קודם כל רגישות. אין ספק שהפעילות תלווה אותם גם בהמשך."