מאת עדנה ריקלין -וייצמן - בעלת סטודיו לעיצוב

"מיתוג" – מונח שמעצבים, משווקים ויועצים עסקיים אוהבים מאוד להשתמש בו.... אבל מה משמעותו? מדוע מרבים להשתמש במונח הזה בתחום העיצוב? האם הוא נחוץ?

המונח מיתוג בא מתחום השיווק והוא מתייחס לתפיסה ולעמדה של הצרכנים ביחס לחברה, מוצר או שירות שעסק מספק. מבחינה שיווקית מיתוג יכול לבוא לידי ביטוי בשם מסחרי של עסק/חברה, בפעילות יחסי ציבור מסוגים שונים, אך גם מבחינה גרפית – כסמל, בצבעוניות שמלווה את הפרסומים, בעימוד, צורניות גרפית וכדומה.

כמעצבת אני נשאלת לעיתים קרובות האם מיתוג גרפי הכרחי להצלחה של עסק, והתשובה מורכבת; יש עסקים ששמם עובר מפה לאוזן בזכות טיב השירות או המוצר גם ללא צורך בלוגו. למעשה האיכות והסטנדרטים הגבוהים שהם מציבים בתחום שלהם היא שהפכה אותם למותג מצליח. כלומר השם שלהם הפך למילה נרדפת למוצר / שירות טוב. לפעמים לא נזכור איך נראה הלוגו שמייצג אותם, אבל את שמם נכיר היטב.

אבל אם נסתכל על כלל החברות והעסקים נבחין שגם אצל הגדולים והמצליחים שבהם, למיתוג הגרפי יש תפקיד נכבד וחשוב בפרסום ובשיווק שהם יוצרים.

עיצוב לוגו חדש וליין אריזות סבון עבור יצרנית קוסמטיקה. ההנחיה שקיבלתי מהיועץ השיווקי שליווה את הפרויקט היתה ליצור זהות גרפית לכל משפחת המוצרים, אך עם זאת לייחד לכל מוצר צבעוניות ואימג'ים משלו

למה, אם כן, חשוב לאותן חברות להשקיע בלוגו ובנראות הפרסומית שלהן?

- עליהן לבלוט ולשמור על ייחודיות. כי גם חברה מצליחה ומוכרת צריכה לדאוג לשמר את מקומה בתודעה של הצרכנים החשופים לאינספור מוצרים/שירותים מתחרים.

- מבחינה שיווקית צריך להניח בצד את התיאוריות החינוכיות עליהן גדלנו ונרצה לגרום לכך ש"יסתכלו על הקנקן". אם לא נשקיע בקנקן, לא כל אחד ירצה להסתכל בתוכו. כמובן שאם התוכן לא ראוי או לא עומד ברמת הציפיות – היופי שלו לא יעזור למכירות.

- נקודות קרדיט וזכירות: הצרכן לא בהכרח בוחר את מה שנראה לו יפה או מעניין, אבל אין ספק שהוא יזכור אותו.

- פרסום הוא למעשה 'פלישה' למרחב האישי של אחרים. כשזה נעשה בצורה מקצועית ויפה, נהיה הרבה יותר סלחנים לקבל את זה.

עיצוב לוגו ומארז דיסקים כחלק מסדרת מוצרים בתחום התיירות

שאלה נוספת שאני נשאלת היא האם "מותר" לשנות לוגו או עיצוב שליווה עסק לאורך שנים. גם כאן התשובה לא חד משמעית כי ישנם מקרים בהם העיצוב נטמע היטב לאורך שנים בעיני קהל הצרכנים וכל שינוי עלול ליצור בלבול בזיהוי. ניקח לדוגמה חברה מוכרת ובין לאומית כמו קוקה קולה שהלוגו וצורת בקבוק המשקה שהיא מייצרת מוכר ומפורסם בכל העולם:

במבט כללי נראה שלא חלו שינויים בלוגו ובמראה הבקבוק מזה שנים רבות. אבל במבט מדוקדק נבחין שמדי כמה עשורים נערכו עדכונים בעיצוב. אמנם המראה הכללי נשאר זהה אבל גם הלוגו וגם צורת הבקבוק עברו שינויים קלים. זה בא לידי ביטוי ברקעים, תוספות גרפיות בצורת גלים, נוספו והורדו כיתובים נלווים, וגם הבקבוק עבר לעיתים מתיחה, הצרה והרחבה במקומות מסוימים. סביר להניח ש'קוקה קולה' ידעו היטב שאין צורך לשנות את העיצוב הכל כך מזוהה שלהם, אך למרות זאת טרחו לעדכן את העיצוב במרוצת השנים.

-אם המיתוג הגרפי מזוהה ומוכר, מדוע חברות טורחות לעדכן אותו?

עסקים צריכים לבחון אחת לתקופה אם המיתוג והעיצוב שמלווים אותו לאורך השנים עדיין עובד. ייתכן שהמוצרים או השירותים שהעסק מספק כבר לא דומים למה שהיה בזמנו, ומיתוג ששירת אותו טוב פעם – כבר לא מתאים במהותו לתחום שהחברה מתעסקת בו עכשיו. ישנם מקרים בהם עסק התפתח במהלך השנים וכעת מתמודד מול שווקים גדולים או בינלאומיים ש"מדברים" בשפה שיווקית אחרת מהקהל שאליו כוון העיצוב הקודם.

כמו כן, גם בעיצוב האופנות משתנות. מה שנראה פעם חדשני ומלהיב, נראה היום קצת ארכאי, ויש צורך לרענן צבעים, צורות או אפילו גופן. לכל אלה יש להוסיף את העובדה שהאמצעים הטכנולוגיים כיום משתנים במהירות ויוצרים מודלים שיווקיים שלא נראו לפני כן. נוצרות  פלטפורמות פרסומיות חדשות שהעיצוב שמלווה את העסק חייב לתפקד בהן בצורה טובה ונכונה.

בסיכומו של דבר – 'מיתוג גרפי' אין משמעו רק עיצוב לוגו. הוא יכול לבוא לידי ביטוי בעיצוב פרסומים, עיצוב אריזה או מוצר, אתר, אימג'ים ברשתות החברתיות ואפילו אפליקציות. אבל בלי ספק - במציאות של היום כל חברה בין אם היא קטנה או גדולה צריכה להשקיע בנראות שלה בכל פורמט שבו היא נחשפת.

עיצוב לוגו וסדרת מוצרים למרכז קורסים וסדנאות. בכל המוצרים נשמר קו אחיד של צבעוניות וסגנון איור.

אתר:  http://www.edna-design.com/