לפני שאגיע לדבר על הילדים שלנו אני רוצה לציין שלא אחת גם הורים זקוקים לעזרה. יהיו פעמים בהן תרגישו שאתם לא יודעים מה לעשות כדי לעזור לילד ללמוד התנהגות נאותה. ייתכן שכבר ניסיתם את כל הטכניקות והן לא היו יעילות עבורכם. אולי אתם לא יודעים איך לשנות את מה שאתם עושים למשהו יותר יעיל.  כשיש לכם שאלה או ספק לגבי התנהגות ומשמעת, פנו לקבלת עזרה מקצועית.

בנוסף, אם אחד מהדברים הבאים מטרידים אתכם, פנו להדרכת הורים: בוז או חוסר כבוד כלפיכם, כלפי מורים או מבוגרים אחרים, התנהגות תוקפנית או הרסנית, סימנים לדיכאון, כגון: מצב רוח ירוד לאורך זמן, הימנעות מחברים או איום בהתאבדות, שתיית אלכוהול של ילד או בן משפחה אחר להתמודדות עם לחץ וקשיי החיים וכמובן יחסים קשים במשפחה.

לגבי הילדים שלכם (והשימוש בלשון זכר רלוונטי כמובן גם למין השני), תבחרו בכל טכניקה שתבחרו (ראו מדור קודם תחת הכותרת: 'כללי משמעת שיעבדו עבורכם') כל אחת מהן תהיה יעילה אם תזכרו:

שהטכניקה צריכה להתאים לטמפרמנט של הילד. הדרך בה תשתמשו במשמעת כדי לעזור לו לממש את יכולותיו ונטיותיו משמעותית בייחוד אם סגנונו סוער. המטרה אינה להפכו למישהו שהוא לא (למשל, להפוך ילד סוער מאד לילד מופנם ורך).

שעליכם לתקשר את תכניתכם ולא "להנחית" אותה על הילד משום מקום; במיוחד לא אם אתם מנסים משהו חדש. עם ילדים שכבר מסוגלים להבין, רצוי לדון מראש (ולא בזמן ההתלהטות) ולהסביר את הטכניקה ואת הסיבה בגללה בחרתם להשתמש בה ומה אתם מנסים להשיג בעזרתה. ילדים גדולים יותר יכולים לעזור בבחירת הגמולים והתוצאות המתאימות.

שאם אתם מכבדים את  הילד גם בזמן שאתם ממשמעים אותו, סביר להניח שהוא יכבד אתכם, את בני המשפחה האחרים ואנשים אחרים בחייו. אם איבדתם שליטה או הגבתם בצורה מוגזמת, התנצלו. התנהגו כפי שאתם רוצים שבנכם יתנהג.שחשוב שתהיו עקביים, כי אם לא תאכפו את התוצאות באופן עקבי, הטכניקה תיכשל. אם, לדוגמא, תתריעו שהצעצועים ייעלמו למשך שבוע, הרחיקו אותם כשההתנהגות הפוגעת ממשיכה.

אל תשברו את כללי המשמעת שלכם ותיכנעו בזמן שיש קהל והילד מתנהג בצורה לא נאותה, כמו, למשל, שהוא עושה התקף זעם בזמן הקניות. אם תיכנעו לדרישותיו, התקפי הזעם ימשיכו.

"גם אם טכניקות המשמעת שלכם והסגנון ההורי הם הכי טובים. יש ימים בהם נראה ששום דבר לא עובד, או שגם לכם היה יום רע. לוקח הרבה זמן לפתח מיומנויות של משמעת חיובית וזה דורש תרגול רב. אם אתם מרגישים שטעיתם, היו כנים. התנצלו בפני ילדכם והסבירו איך אתם מתכננים לשנות את תגובתכם בפעם הבאה"

עקביות ודבקות במטרה חשובים לשימור המשמעת, כמו גם הסכמה בין שני ההורים על הגישות בהן תשתמשו.אחרי שהתוצאה הסתיימה, אל תבקשו התנצלות, ואל תמשיכו להרצות לו על התנהגותו. כשזה נגמר זה נגמר. עיזרו לילד לחזור לפעילות מתאימה.

שתנסו להבין מה מתאים להתפתחות ילדתכם. וודאו, לפני שתענישו אותה, שהיא, אכן, הבינה מה ביקשתם ממנה לעשות. לעיתים הורים דורשים התנהגות שמעבר ליכולת ילדתם. בדיוק כמו מיומנויות אחרות בחיים, לעיתים צריך להבשיל להתנהגויות.

שתחפשו את הסיבה מאחורי ההתנהגות. אם זיהיתם דפוס התנהגות לא ראוי, חלק מהפתרון הוא הבנת הסיבה. לדוגמא: אולי לבנכם יש מצב רוח לא טוב בגלל משהו אחר, כמו חבר שעובר דירה. אולי היה לביתכם יום רע בבית-הספר. אולי הוא מרגיש מתוח בגלל בעיות משפחתיות, או שהיא עייפה או צמאה. ההסברים הם לא תירוץ להתנהגות, אבל אם נבין למה הופיעה התנהגות לא טובה, נוכל לעזור לה למצוא דרכים למנוע מההתנהגות להופיע שוב ושוב.

שתאפשרו לעצמכם פסק זמן, גם אם טכניקות המשמעת שלכם והסגנון ההורי הם הכי טובים. יש ימים בהם נראה ששום דבר לא עובד, או שגם לכם היה יום רע. לוקח הרבה זמן לפתח מיומנויות של משמעת חיובית וזה דורש תרגול רב. אם אתם מרגישים שטעיתם, היו כנים. התנצלו בפני ילדכם והסבירו איך אתם מתכננים לשנות את תגובתכם בפעם הבאה.

כתבה קודמת בנושא: http://modiinet.co.il/articles/5907

הכותבת הינה פסיכותרפיסטית בהבעה ויצירה בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי והכשרה בטיפול זוגי ומשפחתי. עובדת שנים רבות בהדרכה וייעוץ להורים ובטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים במסגרות שונות, כמו גם בקליניקה פרטית.