אחד הנושאים בהם עוסקת הפרשה הוא כפרה על עוונות בני ישראל. בסדר עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים המתואר בפרשה נאמר:

"וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גּוֹרָלוֹת – גּוֹרָל אֶחָד לַה' וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל. וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת הַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַה' וְעָשָׂהוּ חַטָּאת. וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה" (ויקרא טז', ח'–י').

המהלך המתואר בפסוקים אלו ברור למדיי, אחת הדרכים לכפרה אשר מתוארת בכתוב הינה לקיחת שני שעירי עיזים, אחד לה' ואחד לעזאזל המידברה. אהרון הטיל גורלות על העיזים ובגורלם האחד נבחר להיות קורבן לה' והשני נבחר לשאת על עצמו את עוונות וחטאי בני ישראל ולהישלח לעזאזל המידברה.

כולנו מבינים את המהלך, ורק מילה מרכזית אחת בקטע, מילה מוכרת לכולנו ושכולנו עושים בה שימוש, איננה ברורה וחד משמעית לגמרי:  עֲזָאזֵל. המילה עֲזָאזֵל איננה נזכרת בשום מקום אחר בתנ"ך, ועל כן היא נתפרשה בדרכים שונות ומגוונות. מכל הפרשנויות הפרשנות שתפשה בעיקר היא הפרשנות הטוענת שעזאזל הוא מקום במדבר ואפילו הר.

אותו השעיר שבגורלו המר עלה להישלח למדבר, אל הר עזאזל (ואת מה שעשו עם העז שם אפילו קשה לי להעלות על הכתב), הפך עם השנים לביטוי בו משתמשים כשרוצים לציין אדם חף מפשע הנענש על פשעי אחרים. מלבד אותו השעיר לעזאזל, המילה עזאזל משמשת בלשוננו בהקשרים שליליים – "לעזאזל" או "לעזאזל עם זה/איתך" וגם "לך לעזאזל".

הצירוף "לך לעזאזל" מופיע בכרך "חוות יאיר" של הרב יאיר חיים בָּכָרָך (1701-1638), שם מספר הרב על אם שהכתה את בנה וקראה לעברו "לך לעזאזל המדברה!" אותה הקריאה הפכה לקללה שהופצה בקהילת דוברי העברית, לאחר שהופיעה גם מספר פעמים ברומנו השני של אברהם מאפו "עיט צבוע" שראה אור ב-1857.

שעיר העיזים שעלה בגורלו המר לשאת את חטאי בני ישראל לעזאזל המדברה, מזכיר לי חטאים ועוונות אחרים שבימינו נשלחים המידברה. השעיר לעזאזל נשלח המידברה לכפר על עוונות בני ישראל ואילו היום אנו שולחים חלק מעוונותינו המידברה על מנת להטמין ולקבור אותם באדמה. אנו שולחים את הזבל שלנו לשם. זה המכיל בתוכו שאריות מוצרים מחומרים שונים ומגוונים אשר להם זמני התכלות שונים החל ממספר שבועות ועד לנצח, אנו אורזים בשקית פלסטיק (שרובן לא מתפרקות בטבע אלא מתפוררות לחלקים קטנים) ומשאית הזבל מעבירה אותם לאתר הטמנה בדרום הארץ אתר "דודאים".

הפעם אתמקד בשני מוצרי צריכה שימושיים מאד בקרבנו ואשר פוגעים עד מאד בסביבתנו, שני "שעירים לעזאזל" מאחר ולא הם האשמים בפגיעה אלא אנחנו, העושים בהם שימוש קל: הכלים החד פעמיים ושקיות הפלסטיק.

אין ספק שרובנו כבר מודעים היטב לכל נושא איכות הסביבה. טיפים לחיים ירוקים יותר לא חסר, ועם שינויים מזעריים באורח החיים, כל אחת ואחד יכולים להפחית את השפעתו ההרסנית על הסביבה.

הכלים החד פעמיים הם צרה שהגיעה אפילו עד הודו. מוצר נוחות שפוגע בסביבה מאוד. קשה להעריך כמה כלים חד פעמיים נצרכים ברחבי העולם מדי שנה. בארצות הברית לבדה נצרכות מדי שנה למעלה מ-14 מיליארד כוסות חד-פעמיות לקפה. מרבית הכלים החד פעמיים מיוצרים מנייר מצופה בחומר פלסטי, שהליך ייצורו מזהם, מצריך כריתת עצים ומבזבז אנרגיה. אויבי הסביבה היותר חמורים הם הכלים העשויים מקלקר, שהוא תוצר לוואי של נפט שאינו מתכלה לעולם, ובינתיים ממלא את אתרי ההטמנה וגורם זיהום לקרקע ומי התהום.

יחד עם זאת, אם ממש חייבים ואין מנוס משימוש בכלים חד-פעמיים, הפתרון הוא כלים העשויים מחומרים מתכלים - בדרך כלל תירס, קנה סוכר, תפוחי אדמה או חיטה. אמנם הם מושלכים לאשפה בתום השימוש הקצר, אך לפחות הייצור שלהם פחות פוגע בסביבה ובתנאי לחות וחום הם יתכלו תוך חודשיים בערך, ויהפכו לפסולת אורגנית לא מזהמת.

השעיר לעזאזל השני הוא שקיות הפלסטיק. תהליך הייצור הזול שלהן והביקוש המתמיד מייצרים זיהום אוויר ומבזבזים אנרגיה. יתרה מזאת, הצריכה הבלתי מבוקרת שלהן מבטיחה שחלק גדול מהן לא יגיעו לאתרי האשפה אלא יתעופפו סביבנו, ילכלכו את השטחים הפתוחים, יזהמו את הקרקע ויסכנו את בעלי החיים. אלה שבכל זאת מגיעות לאתרי ההטמנה, "נתקעות" שם שנים רבות בלי להתכלות, וגורמות לזיהום של הקרקע. בישראל על-פי ההערכות, נצרכות מדי חודש כ-430 מיליון שקיות.

מי שעדיין לא השתכנע שמדובר במפגע שיש לסלקו, כדאי שישים לב להצעת החוק שאושרה בכנסת ממש לפני חודש, במסגרתה הכנסת אישרה סופית: החל מ-1 בינואר 2017 הצרכנים בישראל ישלמו 10 אגורות על כל שקית ניילון ברשתות המזון. בינינו...10 אגורות לא יזיזו למשתמשים, ולכן, רצוי שניקח אחריות מתוך אכפתיות ולא מתוך שיקול כלכלי גרידא.

ישנן מספר חלופות לאותה שקית הרסנית. רשתות השיווק ויצרנים שונים החלו לשווק (ולעיתים לחלק) שקיות בד רב-פעמיות. אפשרות נוספת ובעדיפות פחותה הינה שקיות מתכלות העשויות גם הן מתירס, הן אמנם מתכלות, אבל תהליך הייצור שלהן עדיין פוגע בסביבה .

בני ישראל חטאו ואת עוונותיהם וחטאיהם הטילו על שעיר העיזים ושלחו אותו לעזאזל המידברה על מנת לכפר על עוונות לא שלו. בני ישראל לא לקחו אחריות מלאה על עוונותיהם ומעשיהם והטילו את האחריות לתיקון וכפרה על שעיר העיזים ללא עוול בכפו. כמו שאומרים היום "תפסו שעיר לעזאזל". בואו ניקח אחריות וההיפך ממילות השיר, במקום לזרוק הכל לעזאזל ומרוב שמחה לצחוק צחוק פרוע הא הא, כל אחת ואחד יבחרו את הצעד הקטן הבא להפחתת צריכה ולהפחתת כמויות הפסולת ההולכות וגדלות ונשלחות לעזאזל למדברה, ואז נוכל לצחוק באושר גדול ובקול פרוע הא הא.

מאוצרות היוטיוב: כובע של קש